آفتاب
اختصاصی ایرنا

نایب رئیس پارلمان ایالتی پاکستان: مدیریت حج، مسئولیتی برعهده تمام جوامع اسلامی است

نایب رئیس پارلمان ایالتی پاکستان: مدیریت حج، مسئولیتی برعهده تمام جوامع اسلامی است

اسلام آباد - ایرنا - نایب رئیس پارلمان ایالت سند پاکستان معتقد است که مدیریت مراسم حج، به عنوان بزرگ ترین آیین بین المللی جهان اسلام، مسئولیتی خطیر است که تمام کشورهای اسلامی باید در آن ایفای نقش کنند تا دیگر شاهد فجایع تاسف باری مثل فاجعه منا یا دیگر حوادث ناگوار که در سال های گذشته بارها رخ داده است، نباشیم.

خانم 'شهلا رضا' در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به پیام روز گذشته حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران به مسلمانان سراسر جهان و حجاج بیت الله الحرام با محوریت تاکید بر ضرورت بازنگری در مدیریت حرمین شریفین و موضوع حج گفت: با نظرات آیت الله خامنه ای درباره ضرورت اندیشیده چاره اساسی برای مدیریت بهتر مراسم حج موافقم و برعهده همه جوامع اسلامی است که خود را در این امر مهم جهان اسلام مسئول بدانند و ایفای نقش کنند.
این سیاستمدار پاکستانی گفت: به نظر من تمام کشورهای اسلامی که تجربه برگزاری یا میزبانی تجمع ها و آیین های بزرگ مذهبی یا دیگر مراسم ها را دارند، می توانند با بهره گرفتن این تجربه ها، کمک قابل توجهی به مدیریت مراسم حج کنند.
نایب رئیس پارلمان ایالتی سند پاکستان، به عنوان مثال به حضور میلیونی مسلمانان در شهرهای مذهبی عراقی در ایام مختلف سال به ویژه در حضور بسیار گسترده مسلمانان در مراسم اربعین هر سال در کربلا اشاره کرد و گفت: چگونه است که مراسم اربعین با وجود گسترده تر بودن آن نسبت به مراسم حج و ضعیف تر بودن امکانات کشور میزبان، با حوادثی مثل فاجعه منا مواجه نشده است؟
وی افزود: برگزار کنندگان مراسم اربعین در کربلا، می توانند تجارب ارزشمندی برای کمک به بهتر و امن تر برگزار شدن مراسم حج داشته باشند.
شهلا رضا با بیان اینکه البته نمی توان انتظار داشت مراسم حج بطور کاملا و صد در صد ایده آل برگزار شود، گفت: اما کاستی های زیادی در مدیریت و برگزاری این مراسم وجود دارد که اصلاح و رفع این کاستی ها، باعث خواهد شد این مراسم با امنیت و نظم به مراتب بهتری برگزار شود.
'مسلمانان سراسر جهان عشق فراوانی نسبت به حرمین شریفین دارند و همه مسلمانان صرف نظر از این که متعلق به کدام گروه یا پیرو کدام مذهب هستند، باید انتقادها و پیشنهادهای خود را برای اصلاح مدیریت این اماکن مقدس و مراسم حج آزادانه بیان کنند و خود را در این زمینه مسئول بدانند.'
شهلا رضا با بیان اینکه اخیرا برای زیارت عمره به عربستان سفر کرده بود، گفت: حین حضور در حرمین شریفین، به برخی مسائل و جزئیات دقت می کردم و در این فکر بودم اگر به هنگام ازدحام جمعیت برای طواف کعبه، حادثه ای دیگر رخ دهد، هیچ مرکز درمانی مناسبی در اطراف حرم برای ارائه خدمات اورژانسی به حادثه دیدگان وجود ندارد و این مسئله به رغم اینکه ممکن است چندان مهم به نظر نرسد، اما خود می تواند یک ضعف مدیریتی باشد.
وی بار دیگر تاکید کرد که باید به همه کشورها و جوامع مسلمان در مدیریت حرمین شریفین و مراسم حج مسئولیت داده شود تا با مدیریت جمعی و همگانی، دیگر شاهد حوادث دلخراش در طول ایام موسم حج نباشیم.
نایب رئیس پارلمان ایالت سند پاکستان با اشاره به فاجعه ای که سال گذشته در منا رخ داد، گفت: جای تاسف است که بسیاری از خانواده هایی که عزیزانشان را در آن فاجعه از دست دادند، بعد از گذشت یک سال هنوز نتوانسته اند اجساد آنان را تحویل بگیرند و یا غرامتی از سوی کشور برگزار کننده حج دریافت کنند.
حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی روز گذشته در پیام مهمی به مسلمانان سراسر جهان و حجاج بیت الله الحرام، حج ابراهیمی را مظهر عزت و عظمت امت اسلامی در مقابل زورگویان بین المللی خواندند و با اشاره به حوادث تلخ فاجعه منا، خطاب به دولتها و ملتهای اسلامی تأکید کردند: جهان اسلام، اعم از دولتها و ملّتهای مسلمان باید حاکمان سعودی را به درستی بشناسند و به خاطر جنایاتی که در گستره ی جهان اسلام به بار آورده اند، گریبان آنها را رها نکنند و فکری اساسی برای مدیریّت حرمین شریفین و مسئله ی حج بکنند.
آساق**272**1723
کد N1427703

وبگردی