آفتاب

سازمان فائو و کشور ژاپن به کمک دریاچه ارومیه آمد/ وضعیت دریاچه بهبود یافته اما همچنان بحرانی است

سازمان فائو و کشور ژاپن به کمک دریاچه ارومیه آمد/ وضعیت دریاچه بهبود یافته اما همچنان بحرانی است

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: سال گذشته حدود 50 درصد منابع مالی احیای دریاچه تامین شد اما از ابتدا سال تاکنون فقط منابعی از آبهای مرزی که حدود 200 میلیارد تومان است تامین شده است.

به گزارش خبرآنلاین، صبح امروز مراسم امضای اسناد فائو در پروژه ستاد احیاء دریاچه ارومیه با حضور عیسی کلانتری دبیر ستاد احیاء دریاچه ارومیه، مسعود تجریشی، مدیر دفتر تلفیق و برنامه ریزی ستاد احیای دریاچه ارومیه، سفیر ژاپن و برخی از اعضای یک تیم ژاپنی برگزار شد.

وضعیت کنونی دریاچه ارومیه

عیسی کلانتری در ابتدا با خوش آمد گویی به اعضا تیم ژاپنی گفت: خوشبختانه 2 دو سال دوران تثبیت ما برای احیا دریاچه ارومیه به اتمام رسیده است و حال باید به فکر احیا آن باشیم.

او افزود: در طول این مدت آب دریاچه ارومیه 2.2 برابر شد و وسعت آن 40 درصد زیاد شده است. تقریبا شرایط کنونی آب دریاچه مشابه 4 سال پیش است و امیدواریم این برنامه ریزی که دانشگاه شریف به همراه برخی از دانشگاه های داخلی و دیگر کشور ها انجام داده است به اهدافش برسد.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه افزود: اکنون مساحت دریاچه دو هزار و 600 کیلومتر مربع است که قرار است تا سال 1402 به وسعت چهار هزار و 200 کیلومتر با حددو 15 میلیارد متر مکعب آب برسد که لازمه آن تداوم روند احیاء و سرمایه گذاریها است.

وی گفت: امسال نسبت به سال گذشته حدود 15 سانتی متر بر عمق دریاچه اضافه شد چون آب ورودی به دریاچه این قابلیت را داشت که نمک ها را حل کند که با این کار به عمق اضافه شد، این نشان می دهد دریاچه پتانسیل احیا شدن را دارد اما به شرطی که روند احیا ادامه و سرمایه گذاری ها تداوم یابد.

سفیر ژاپن در ایران هم با تصدیق بهتر شدن شرایط دریاچه ارومیه گفت: اما همچنان دریاچه ارومیه شرایط بحرانی دارد.

او بیان کرد: احیا دریاچه ارومیه یک شب نمی تواند انجام شود اما امیدوارم احیا دریاچه با بهبود زندگی مردم  در اطراف آن صورت بگیرد.

احیا دریاچه ارومیه حتمی است

کلانتری تاکید کرد: آنهایی که می گویند دریاچه احیاء نمی شود تخصص ندارند؛ وضعیت دریاچه نشان داده است پیش بینی ستاد احیاء و دانشگاه شریف مبنی بر قابلیت احیای دریاچه صحیح بوده و در این مدت نه تنها وضعیت دریاچه تثبیت شد بلکه به عمق آن نیز اضافه شده است.

وی تاکید کرد: به نظر من هر دولتی که بر سر کار بیاید مجبور است دریاچه را احیاء کند زیرا هزینه احیاء حدود 6 تا 7 میلیارد دلار است اما هزینه خشک شدن دریاچه بیش از هزار میلیارد دلار است زیرا جابجایی شهرهایی مانند ارومیه و تبریز با این مبلغ امکان پذیر نیست.


دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: سال گذشته حدود 50 درصد منابع مالی احیای دریاچه تامین شد اما از ابتدا سال تاکنون فقط منابعی از آبهای مرزی که حدود 200 میلیارد تومان است تامین شده است.


وی افزود: اعتبار امسال برای احیاء هزار و 900 میلیارد تومان یعنی حدود 500 میلیون دلار است که دولت باید تامین کند.

تفاهم فائو و همکاری با ژاپن

کلانتری درباره اهداف تفاهم فائو که برای نجات دریاچه ارومیه، گفت: فائو برای توسعه اجتماعی در ایران و معاش جایگزین کشاورزان اطراف دریاچه برنامه ریزی می کند.

به گفته کلانتری ژاپنی هم موظف هستند 4 سال با ایران در زمینه دریاچه ارومیه همکاری کنند و 3.8 میلیون دلار هم به ایران در این رابطه کمک مالی کنند.

مسعود تجریشی هم در این رابطه گفت: این پروژه مطالعاتی است و آنچه از نتایج آن به دست می آید باید توسط دستگاه های اجرایی انجام شود.

او ادامه داد: ما مطالعات خود را از جنوب دریاچه شروع می کنیم و این کار ها را در 5 محوری که در برنامه وجود دارد انجام می دهیم.

همکاری کنند.

سرج ناکوزی، نماینده فائو در ایران هم در این رابطه گفت: من می خواهم همه را مطمئن کنم که در رابطه با مشکلات محیط زیست همکاری کنیم.

او افزود: امید واریم این تلاش های فائو برای مردم و ملا ایران مفید باشد.

سفیر ژاپن در ایران هم در رابطه با همکاری های ژاپن با ایران گفت: بیشتر توجه ما در ایران بر روی مشکلات زیست محیطی است. چندی پیش بازدیدی از دریاچه ارومیه داشتم شرایط آنجا نامطلوب است به همین دلیل ژاپن به کمک هایش ادامه می دهد.

او همچنین عنوان کرد که همه تلاش خود را می کنند تا بعد از 4 سال به کمک های خود ادامه دهند.

آب در اطراف دریاچه تلف می شود

کلانتری درباره شرایط کشاورز ها اطراف دریاچه گفت:حدود 16 واحد درصد ازآب رودخانه زرینه رود که 50 درصد از آب دریاچه ارومیه را تامین می کند کم کردیم که با این کار نه تنها درآمد کشاورزان کم نشد بلکه بررسی ها نشان می دهد 18 درصد افزایش تولید داشتند.


دبیر ستاد احیاء دریاچه ارومیه ادامه داد: چون در آن منطقه آب به شدت هدر داده می شود و به جای 8 دهم ضریب تبخیر و تعریق که باید آبیاری کنند 1.4 دهم واحد تبخیر و تعریق آب مصرف می کنند یعنی حدود 45 درصد آب اضافه مصرف می شود که این مسئله خود کاهش محصول را به دنبال دارد.

کلانتری درخصوص معیشت جایگزین کشاورزان در حوضه آبریز دریاچه ارومیه گفت : بر این اساس در جاهایی که صرف جویی آب موجب کاهش درآمد شود معیشت جایگزین اعمال می شود و ما معتقدیم شاید اصلا نیازی به معیشت جایگزین نباشد اما ادر صورت نیاز حتما اقدام هایی را انجام می دهیم.

42237

 

کد N1427639

وبگردی