آفتاب

اوباما: آمریکا برای کمک به لائوس تعهد اخلاقی دارد

اوباما: آمریکا برای کمک به لائوس تعهد اخلاقی دارد

کوالالامپور – ایرنا – 'باراک اوباما' رئیس جمهوری آمریکا که نظامیان کشورش میلیون ها بمب در جنگ ویتنام بر سر مردم فقیر لائوس در جنوب شرق آسیا ریختند روز سه شنبه، گفت واشنگتن تعهد اخلاقی برای کمک به لائوس دارد و می خواهد برای سرمایه گذاری به دولت این کشور کمک کند.

به گزارش ایرنا، رئیس جمهوری آمریکا با اشاره به 9 سال بمباران لائوس در طول جنگ ویتنام، گفت به رسمیت شناختن درد و رنج همه طرف ها در آن مبارزات و جنگ و تلفات وحشتناک مهم است.
اوباما که نخستین رئیس جمهور آمریکا است که به لائوس سفر کرده است، این جملات را در جمع یکهزار و 100 نفر در سالن فرهنگی ملی لائوس بیان کرد.
وی گفت که 90 میلیون دلار به لائوس برای اجرای یک طرح 3 ساله مشترک با دولت این کشور به منظور روشن شدن وضعیت ده ها میلیون بمب منفجر نشده آمریکا در طول جنگ کمک می کند.
براساس گزارش رسانه های غربی، این کمک صرف بررسی برخی از 80 میلیون بمب خوشه ای منفجر نشده می شود که 40 سال پیش در جنگ ویتنام بر سر مردم این کشور ریخته شد.
'بونهانگ ووراچیت' رئیس جمهوری لائوس که اردیبهشت ماه امسال سکان هدایت این کشور را در دست گرفت از این کمک به عنوان راهی برای تقویت اعتماد متقابل استقبال کرد.
اوباما که برای شرکت در اجلاس سران اتحادیه آ.سه.آن و شرکای گفتمانی به وینتیان پایتخت لائوس سفر کرده است با اذعان به زخم های ناشی از این جنگ، گفت که آمریکا یک 'تعهد اخلاقی' برای کمک به این کشور جنوب شرق آسیا و بهبود زخم های ناشی از جنگ دارد و قول داد برای تقویت روابط با لائوس محاصره در خشکی با بیش از 6 میلیون نفر جمعیت بکوشد.
در حال حاضر نیز انفجارهای ناشی از بمب های برجای مانده از این جنگ سالانه ده ها نفر از مردم لائوس را معلول می کند و جان تعدادی از شهروندان این کشور را می گیرد.
بین سال های 1964 تا 1973، جنگنده های آمریکایی بیش از دو میلیون تن بمب بر سر مردم لائوس فروریختند تا ارتباط آنها را با ارتش ویتنام قطع کنند.
آساق**1611
کد N1427305

وبگردی