آفتاب
قائم مقام وزیر کشور:

رصدعملکرداستانداران وفرمانداران/احتمال برگزاری الکترونیک انتخابات شوراها

رصدعملکرداستانداران وفرمانداران/احتمال برگزاری الکترونیک انتخابات شوراها

معاون سیاسی وزارت کشور با اشاره به اینکه عملکرد استانداران، فرمانداران و بخشداران رصد می شود، گفت: با بررسی عملکرد فرمانداران نسبت به تغییرات لازم در این زمینه اقدام خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد حسین مقیمی در نشست خبری با اصحاب رسانه که ظهر سه شنبه در حوزه استاندار البرز برگزار شد، ادامه داد: در این زمینه افراد شایسته ارتقا پیدا کرده و کسانی که عملکرد ضعیفی داشتند جابجا خواهند شد.
وی خاطرنشان کرد: برخی از فرمانداران در شرف بازنشستگی قرار دارند که این امر نیز در اسرع وقت اعمال می شود.
مقیمی با اشاره به قوانین مربوط به انتخابات نیز گفت: قانون انتخابات به طور کلی مانند سابق است، ولی طی 4 سال برخی طرح ها در مجلس تصویب شده و مواردی جزئی اصلاح شده است.
وی اضافه کرد: پس از انتخابات 7 اسفند و 10 اردیبهشت بسیاری بر این باور بودند که اصلاحاتی برای قانون انتخاب باید صورت گیرد.
معاون سیاسی وزیر کشور با بیان اینکه شورای راهبردی برای بررسی قانون انتخابات تشکیل شد، گفت: بر این اساس لایحه جامع قانون انتخاب تدوین شد که با توجه به سیاست های نظام، کلیات آن در مجلس تصویب شد.
وی افزود: از ویژگی های این لایحه این است که هر چهار انتخابات به یک شکل برگزار می شود.
معاون وزیر عنوان کرد: مباحث مربوط به ثبت نام، شرایط رای دهندگان، شفافیت مسائل مالی، بحث های تایید داوطلبان، نظارت و امنیت انتخابات در این لایحه جامع دیده شده است که درصدد اعمال آن در انتخابات پیش رو هستیم، در غیراین صورت دوره بعد اجرایی می شود.
وی در پاسخ به سوالی درباره روند برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی، گفت: در انتخابات 25 فرآیند وجود دارد که 23 مورد به صورت ماشینی اجرایی می شود؛ در انتخابات مجلس نهم 23 فرایند ماشینی در 15 حوزه اجرایی شد.
این مسئول با اعلام اینکه اجرایی شدن انتخابات الکترونیکی در مجلس دهم به سبب مسائل سخت افزاری و نرم افزاری مورد تائید شورای نگهبان قرار نگرفت؛ افزود: نظارت انتخابات شورای شهر و روستا بر عهده مجلس شورای اسلامی است. آمادگی داریم یک سوم انتخابات شورای شهر و روستا به صورت الکترونیکی برگزار شود به همین جهت شورای نگهبان اخذ تاییدیه لازم از سه شرکت را مورد تاکید قرار داده است.
مقیمی با اشاره به عملکرد احزاب نیز گفت: بنا بر توسعه فرهنگ سیاسی کشور است و از ابتدای دولت تدبیر و امید اهتمام ویژه ای در این رابطه صورت گرفت.
وی افزود: برای ایجاد نشاط سیاسی از افراد متقاضی دارای مجوز خواسته شده نسبت به تشکیل احزاب اقدام کنند و در این ارتباط احزاب رسمی جلسات خود را برگزار می کنند و تاکنون موردی مبنی بر اینکه موانعی سر راه داشته باشند، اعلام نشده است.
معاون وزیر اظهار کرد: خانه احزاب در دولت هشتم ایجاد شده بود، ولی مدتی بعد تعطیل شد و با شروع کار دولت تدبیر و امید تلاش شد که دوباره فعال شود که مجمع عمومی تشکیل دادند و خانه احزاب به صورت رسمی کار خود را شروع کرده همچنین در استان ها نیز اعلام آمادگی برای تشکیل این امر صورت گرفته است.
وی گفت: در انتخابات نیز احزاب بسیار فعال بودند و تمرین خوبی برای انتخابات ریاست جمهوری صورت گرفته که احزاب هم افزایی بیشتری برای برگزاری هر چه با شکوه تر انتخابات داشته باشند.
مقیمی با تاکید بر اینکه مسئولیت ستاد اربعین با وزارت کشور است، گفت: بنا است این ستاد همانند سال گذشته در استان های کشور تشکیل شود که بنا داریم در دو استان ایلام و خوزستان به صورت ویژه تر در نظر گرفته شود.
1535
کد N1427250

وبگردی