آفتاب
رئیس ثبت احوال:

بیش از 7 هزار زوج با نام های فاطمه و علی به خانه بخت رفتند

بیش از 7 هزار زوج با نام های فاطمه و علی به خانه بخت رفتند

تهران - ایرنا - معاون وزیر کشور و رئیس سازمان ثبت احوال کشور از ازدواج هفت هزار و 187 زوج با نام های مبارک فاطمه (ص) و علی (ع) طی سال گذشته خبرداد.

حمید درخشان نیا روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: پنج هزار و 379 زوج هم در سال گذشته با نام های مبارک زهرا (س) و (علی) تشکیل خانواده داده اند.

**میانگین سن زوج ها در اولین ازدواج
درخشان نیا در بیان شاخص میانگین سن زوجین در ازدواج های ثبت شده در سال 1394 خاطر نشان کرد: میانگین سن زنان در اولین ازدواج 23،3سال و میانگین سن مردان در اولین ازدواج 27،9سال بوده است.
وی ادامه داد:زن و شوهر ها در 12 درصد ازدواج های به ثبت رسیده در سال 1394، همسن بودند و در 77 درصد نیز شوهر سن بیشتری داشته است.
درخشان نیا با تبریک هفته ازدواج تصریح کرد: ازدواج یکی از اصلی ترین موضوعات و مسائل خانواده های ایرانی به شمار می آید.
وی تاکید کرد: اهمیت مقوله ازدواج باعث توجه عمومی به آمارهای آن شده و موجب شده است این رویداد یکی از ارکان عمده آمارهای حیاتی محسوب شود.
درخشان نیا گفت : سازمان ثبت احوال کشور که براساس قانون ،متولی تولید و انتشار آمارهای جمعیتی کشور است، سال هاست به تولید و نشر آمارهای ازدواج می پردازد.
وی، هدف از تولید و نشر آمار رویداد حیاتی ازدواج را کمک به صاحب نظران در بررسی این رویداد مهم دانست و افزود: به باور عام، صاحب نظران علوم اجتماعی و به ویژه جمعیت شناسان، رویدادهای حیاتی جمعیتی را باید در بازه های مناسب و با محاسبه شاخص های گویا تحلیل و بررسی کرد.
رئیس ثبت احوال اضافه کرد: از این رو سازمان ثبت احوال ، داده های جمعیتی سالانه را در قالب سالنامه آماری تهیه و در اختیار عموم مردم قرار می دهد و بدیهی است در بازه های سالانه امکان محاسبه نرخ ها وجود خواهد داشت.
وی با اشاره به استقرار پایگاه اطلاعات جمعیت کشور در سازمان ثبت احوال گفت: در سال های اخیر تلاش های گسترده ای برای بهبود وضعیت تولید آمارهای ثبتی جمعیت و به روز رسانی پایگاه اطلاعات جمعیت کشور به عنوان مهم ترین پایگاه داده ملی صورت گرفته است.
رئیس سازمان ثبت احوال ادامه داد: این امر به این علت است تا بتوان از یک سو داده های جمعیتی دقیق تری در اختیار داشت و از سوی دیگر با ثبت به هنگام رویدادهای جمعیتی به ساخت سنی و جنسی دقیق جمعیت دست یافت و ابزاری برای بهبود شاخص های جمعیتی در اختیار صاحب نظران قرارداد.

**تغییر شیوه انتقال داده های ازدواج و طلاق از کاغذی به الکترونیک
دبیر شورای راهبردی جمعیت کشور اعلام کرد:یکی از مهم ترین برنامه های ثبت احوال که با مشارکت سازمان ثبت اسناد و املاک محقق شد و از ابتدای مرداد امسال به طور کامل و در سراسر کشور اجرایی شد، تغییر شیوه انتقال داده های ازدواج و طلاق از کاغذی به الکترونیک و حذف فرم های واسط (اعلامیه ازدواج و طلاق) بود.
وی اظهارکرد: دفترخانه های ازدواج و طلاق در زمان حاضر ، داده های مربوط به ازدواج و طلاق های ثبت شده خود را از طریق فرم های الکترونیک به پایگاه اطلاعات جمعیت کشور ارسال می کنند.
رئیس سازمان ثبت احوال تاکید کرد: پایگاه اطلاعات جمعیت کشور ظرفیت های گسترده ای برای بررسی رویداد ازدواج در اختیار کارشناسان امر قرار داده است به ویژه اینکه این رویداد به شدت متاثر از ساخت سنی و جنسی و نیز سایر مولفه های اجتماعی است و تحلیل آن نیازمند بررسی دقیق داده های سالانه و انطباق با ساخت جمعیتی مناطق مختلف کشور است.
درخشان نیا به مراکز پژوهشی و پژوهشگران توصیه کرد که در اجرای بخشی از بند 14 سیاست های کلی جمعیت،ابلاغی مقام معظم رهبری با تعریف پژوهش های جمعیتی و با پرهیز از مقایسه های کلی تغییرات ماهانه و فصلی، بدون توجه به تغییرات ساختار سنی جمعیت به دقیق تر شدن و فنی شدن مباحث پیرامون رویداد ازدواج کمک کنند.
اجتمام **2181**1776
کد N1427070

وبگردی