آفتاب

فیلیپین نخستین مورد عفونت با ویروس زیکا گزارش می‌کند

فیلیپین نخستین مورد عفونت با ویروس زیکا گزارش می‌کند

همشهری آنلاین: مقامات فیلیپین دوشنبه ۵ سپتامبر (۱۵ شهریور) شناسایی نخستین مورد عفونت با ویروس زیکا در سال جاری در این کشور را گزارش کردند

  آن‌ها گفتند «به احتمال بسیار زیاد» این عفونت ناشی از سرایت محلی ویروس است و انتظار می‌رود پس از افزایش مراقبت‌ها موارد بیشتر عفونت زیکا شناسایی شود.

به گزارش رویترز اریک تایاگ، سخنگوی وزارت بهداشت فیلیپین گفت یک زن ۴۵ ساله که در شهر ایلویلو در بخش مرکزی فیلیپین مبتلا به این ویروس تشخیص داده شده است.

او گفت که این زن باردار نیست و در حال بهبودی در خانه نیست. این سخنگو گفت «به احتمال بسیار زیاد» او در محل زندگی‌اش دچار این عفونت شده است، چراکه او سابقه مسافرت به هیچ کشور دارای شیوع زیکا در دو هفته گذشته ندارد.

فیلیپین در سال ۲۰۱۲ نخستین مورد عفونت زیکا در این کشور را در سال ۲۰۱۲ در یک پسر نوجوان در جزیره سبو در مرکز فیلیپین گزارش کرد. چهار مورد بعدی عفونت در آن زمان در افراد خارجی رخ داده بود.

شیوع زیکا در حال حاضر بخش‌های بزرگی از آمریکای لاتین و کارائیب را در برگرفته است و شیوع زیکا به‌خصوص در برزیل شدید بوده است، اما موارد عفونت زیکا در آسیا هم بروز کرده است.

سنگاپور از هنگامی نخستین مورد عفونت ناشی از سرایت محلی زیکا را در ۲۷ اوت گزارش کرد، تاکنون بیش از ۲۴۰ مورد عفونت زیکا گزارش کرده است و کشور همسایه‌اش مالزی شناسایی یک مورد سرایت محلی زیکا را گزارش کرده است.

مقامات سنگاپور نیز روز دوشنبه اعلام کردند که دیگر افرادی را از لحاظ عفونت زیکا مثبت شده‌اند یا احتمال می‌رود دارای این ویروس باشند، ایزوله نخواهند کرد، زیرا موارد عفونت با این ویروس منتقل‌شونده به‌وسیله پشه در سراسر این دولت- شهر افزایش یافته است.

وزارت بهداشت در بیانیه‌ای اعلام کرد که وجود پشه‌های آئیدس ناقل ویروس و این واقعیت که اغلب افراد دچار دارای این ویروس علائمی ندارند، به این معنی است که ایزوله کردن بیماران دچار عفونت تأثیری چندانی ندارد.

این وزارت همچنین گفته است که دولت هزینه آزمایش‌های زیکا را برای سنگاپوری‌هایی دارای علائم عفونت با این ویروس می‌پردازد.

اغلب افراد مبتلابه عفونت زیکا بی علامت هستند یا علائم ملایمی دارند، اما عفونت زیکا در مادران باردار باعث میکروسفالی نوزادان می‌شود- یک نقصان شدید هنگام تولد که دران سر و مغز کوچک و رشدنیافته هستند.

کد N1426391

وبگردی