آفتاب

پوتین: لغو تحریم ها تنها راه آمریکا برای بهبود روابط با روسیه است

پوتین: لغو تحریم ها تنها راه آمریکا برای بهبود روابط با روسیه است

مسکو - ایرنا - ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در نشست خبری پایان اجلاس جی 20 در چین با انتقاد از تداوم تحریم های ضد روسی آمریکا و اتحادیه اروپا، اعلام کرد: پایان دادن به تحریم ها تنها راه پیش روی واشنگتن برای بهبود رابطه با مسکو است.

به گزارش ایرنا، پوتین امروز (دوشنبه) در این باره به خبرنگاران گفت: روسیه وضع کنونی روابط با آمریکا را مطلوب نمی داند و خواهان احیای همکاری ها است.
بنا به اعلام خبرگزاری ریانووستی از شهر هانگجو، وی با بیان اینکه در دیدار با باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا موضوع تحریم ها نیز مطرح شد، اظهار کرد که این مساله به صورت غیرمستقیم بررسی شد و مذاکرات مفصلی در این زمینه صورت نگرفت.
رئیس جمهوری روسیه ادامه داد: هیچ دلیلی برای گفت وگو در باره این مسائل نمی بینیم، زیرا وضع تحریم ها ابتکار مسکو نبود و به نظر می رسد اگر قرار باشد بحثی صورت گیرد، مربوط به آینده است.
وی در همین حال گفت که آمریکا برای بهبود روابط، نخست باید تحریم ها را لغو کند و اگر می خواهد چنین رویکردی داشته باشد، باید در پی کسب توافق با روسیه برآید و نه مانند شرایط کنونی که شاهدیم مسائل را به نفع خود حل کند.
پوتین ادامه داد: اگر بر اساس این الگو در برابر هر کشوری از جمله آمریکا رفتار کنیم، نه تنها مایه خرسندی خود بلکه شریک طرف مقابل خواهیم بود و می خواهیم شرکای ما در آمریکا نیز این گونه رفتار کرده و برای رسیدن به کسب توافق تلاش کنند.
از سال 2014 که حکومت متمایل به روسیه در اوکراین در جریان اعتراض های مردمی و حمایت های مستقیم اتحادیه اروپا و آمریکا سقوط کرد، روابط کی یف و مسکو به شدت تیره شد و غرب بارها روسیه را متهم به دخالت مستقیم کرده که توسط این کشور رد شده است.
اتحادیه اروپا و آمریکا در این چارچوب مجموعه تحریم های مالی و صادراتی سختگیرانه ای را علیه روسیه وضع کرده اند و دامنه آن را نیز افزایش می دهند که پاسخ متقابل این کشور را در پی داشته است.
تنش اصلی بین مسکو و کی یف به موضوع شبه جزیره کریمه در کناره دریای سیاه باز می گردد که پس از سقوط حکومت اوکراین با برگزاری یک همه پرسی در سال 2014 به خاک روسیه پیوست.
کریمه سال 1954 براساس تغییر تقسیمات جمهوری های شوروی سابق توسط نیکیتا خروشچف رییس جمهوری وقت شوروی که اکراینی بود در چارچوب ارضی این کشور قرار گرفت.
اروپام 391 ** 1516
کد N1426302

وبگردی