آفتاب
مشاور وزیر آموزش و پرورش:

بستر لازم برای افزایش همکاری حوزه های علمیه و آموزش و پرورش فراهم است

بستر لازم برای افزایش همکاری حوزه های علمیه و آموزش و پرورش فراهم است

اردبیل - ایرنا - مشاور وزیر و دبیر ستاد همکاری حوزه های علمیه و آموزش و پرورش گفت: مجموعه آموزش و پرورش بستر لازم را برای مشارکت حوزه های علمیه در تربیت نسل های آینده کشور فراهم کرده است.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام مجتبی ملکی روز دوشنبه در نشستی با مسئولان آموزش و پرورش استان اردبیل با بیان اینکه نیاز به مراکز اسلامی و حوزه های علمیه جدی است افزود: بسترها برای گسترش همکاری ها دیده شده و با اینکه همه مجموعه ها در این زمینه مسئول هستند اما تبلیغات اسلامی و حوزه علمیه مساله را به خوبی تشخیص دادند و به موضوع ورود کردند و امید است تعامل موجود افزایش یابد.
وی گفت: طرح امین در دو هزار مدرسه آموزش و پرورش در این زمینه اجرا می شود و در قالب آن یک روحانی برای انجام فعالیت های مذهبی ، تربیتی ، تبلیغی و کمک به کادر آموزشی در مدرسه های مورد نظر حضور می یابد.
او اظهار کرد: پژوهش های مشترک در ستاد و استان ها و جهت دهی به پایان نامه های سطح 3 و 4 طلاب حوزه های علمیه نیز برای رفع نیازهای آموزش و پرورش در دستور کار قرار گرفته است.
مشاور وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: استفاده از ظرفیت خدمت وظیفه طلاب در آموزش و پرورش که مورد موافقت مقام معظم رهبری نیز قرار گرفت از سال جاری برای نخستین بار اجرا می شود زیرا بررسی وضعیت آموزش و پرورش به نتایجی رهنمون شد که از جمله مقام معظم رهبری با تعبیر 'آموزش و پرورش کنونی ساخته فکر ما نیست' از آن یاد کردند.
وی افزود: از این رو با رونمایی از سند تحول بنیادین ایجاد تغییرهای اساسی در این مجموعه پیگیری شد که شامل تغییرات هماهنگ و منظم برای چرخش از وضع موجود به شرایط مناسب و تبدیل آموزش و پرورش کنونی به نهادی برای دستیابی به مراتبی از حیات طیبه است.
مشاور وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: با وجود اینکه 36 هزار شهید فرهنگی در همین نظام پرورش یافته بودند اما دلیل آن دبیرانی بودند که رسالت خود را به خوبی انجام دادند اما این امر پدیده شد و جریان نبود زیرا سمت و سوی آموزش و پرورش سکولاریزه کردن جامعه و تبدیل دین به امری شخصی است که البته این به معنای بی دینی نیست.
او گفت: آموزش و پرورش یک نهاد دانش محور و برگرفته از غرب است و بر پایه نگاه هستی شناسی و انسان شناسی تدوین شده که در آن انسان محور قرار دارد و تسلط برای بهره مندی بیشتر از هستی را ترویج می کند که چنین دیدگاهی تنها برای انسان حق ایجاد می کند اما در نگرش اسلامی حق با تکلیف همراه است.
ملکی اضافه کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی رویکرد اسلامی در پیش گرفته شد اما موانعی مانند جنگ تحمیلی باعث شد تا هدف های مورد نظر جامه عمل نپوشند اما با تحول بنیادین در آموزش و پرورش ، آن مجموعه باید به نهادی فرهنگی ، اجتماعی و مولد سرمایه انسانی تبدیل شود و ایجاد محدودیت و انحصار انگاری در امر تربیت با مشارکت و مسئولیت پذیری جایگزین شود.
وی افزود: هم اکنون نگاه ها تک بعدی است ، دانش آموزان در کلاس های درس منفعل هستند و با یکسان سازی و تربیت انبوه در حال اجرای جهانی سازی هستیم در حالی که باید در چارچوب نظام معیارهای اسلامی تکثر ، گوناگونی و پرورش استعدادها را دنبال کنیم اما در کنار آموزش و پرورش دیگر دستگاه های متولی نیز مسئول هستند.
وی گفت: اما گاهی با فرافکنی تنها یک دستگاه با مسئولیت ها روبرو می شود در حالی که دانش آموزان با انواع آسیب ها و تهدیدها خارج از محیط مدرسه روبرو هستند.
دبیر ستاد همکاری حوزه های علمیه و آموزش و پرورش ادامه داد: تربیت افراد سازگار با شرایط محیط که رایج است از دیدگاه اسلام مردود می باشد و باید مقاومت در برابر شرایط نامساعد و تغییر آن در دستور کار قرار گیرد و تدوین شش برنامه زیر نظام از جمله زیر نظام برنامه درسی و استقرار نظام آموزشی در دستور کار قرار گرفته است.
او با تاکید بر لزوم گسترش فرهنگ تحول خواهی در بین دانش آموزان افزود: اولین دوره دانش آموزان پایه دهم پس از اعمال تغییرات را امسال شاهد بودیم و هدایت تحصیلی شدند که البته به دلیل اجرا در سال اول مشکلاتی برای مجریان و اولیا ایجاد شد که با تثبیت برنامه ها از سال آینده شاهد کاهش مسائل خواهیم بود.
ملکی همچنین گفت: سند تحول بنیادین در حکم قانون اساسی مجموعه آموزش و پرورش است و برنامه هایی که در چارچوب این سند تدوین و ابلاغ شده رویکرد تربیت اسلامی دارند و باید از همه داشته ها از جمله ظرفیت حوزه های علمیه برای تبیین و تبلیغ اسلام ناب در بخش های مختلف از برنامه ریزی درسی گرفته تا آموزش و پژوهش برای عملیاتی کردن هدف های سند تحول بهره ببریم.
8123/6018/1772
کد N1426140

وبگردی