آفتاب

تنش میان پاکستان و بنگلادش بر سر اعدام یکی دیگر از رهبران 'جماعت اسلامی'

تنش میان پاکستان و بنگلادش بر سر اعدام یکی دیگر از رهبران 'جماعت اسلامی'

اسلام آباد - ایرنا - در پی اعدام یکی دیگر از رهبران حزب 'جماعت اسلامی' بنگلادش از سوی این کشور که روز شنبه انجام شد، دولت پاکستان با صدور بیانیه ای، از این اقدام داکا به شدت ابراز تاسف کرد.

به گزارش ایرنا، متعاقب اعتراض رسمی دولت پاکستان به اعدام 'میرقاسم علی'، بنگلادش نیز روز گذشته کاردار سفارت پاکستان در داکا را احضار کرد.
بنگلادش دو روز پیش فردی به نام 'میر قاسم علی' از رهبران حزب جماعت اسلامی این کشور را به جرم آنچه داکا آن را نقش داشتن وی در کشتار جنگ استقلال خونین سال 1971 بنگلادش می داند، اعدام کرد.
در بیانیه وزارت امور خارجه پاکستان، از اعدام رهبر حزب جماعت اسلامی بنگلادش، به عنوان 'سرکوب مخالفان' نام برده شده و آمده است: این اقدام داکا کاملا برخلاف روح دمکراسی است. دولت بنگلادش باید متعهد به مفاد پیمان سه جانبه سال 1974 میلادی مبنی بر جلوگیری از محاکمه ها و تسهیل در مسیر عفو و آشتی باشد.
بنگلادش نیز ضمن فراخواندن کاردار سفارت پاکستان در داکا مدعی شد: پاکستان با حمایت از شهروندان بنگلادشی که مرتکب جرم و جنایت شده اند، بار دیگر ثابت کرد در کشتار مردم بنگلادش در جریان جنگ استقلال این کشور در سال 1971 دست داشته است.
بنگلادش در اردیبهشت ماه سال جاری نیز 'مطیع الرحمان' رهبر 72 ساله حزب جماعت اسلامی این کشور را به جرم نقش داشتن در کشتار جنگ استقلال خونین سال 1971 این کشور اعدام کرد.
شماری از مردم پاکستان به ویژه فعالان حزب جماعت اسلامی این کشور روز گذشته در برخی شهرهای پاکستان در اعتراض به اعدام میر قاسم علی تظاهرات کردند.
سال گذشته نیز دولت بنگلادش تعدادی از رهبران مخالف این کشور را به اتهام دست داشتن در آنچه داکا از آن به عنوان جنایات جنگی پاکستان علیه بنگلادش در سال 1971 نام می برد، اعدام کرده است. گفته می شود این افراد وابسته به حزب جماعت اسلامی پاکستان بوده اند.
از سال 1947، یعنی از زمان تاسیس کشور مستقل پاکستان، تا سال 1971، بنگلادش (که در آن زمان پاکستان شرقی نامیده می شد) جزئی از قلمرو و خاک پاکستان بود اما مردم این منطقه، در سال 1971 دست به اقدام جدایی طلبانه زدند و کشوری مستقل به نام بنگلادش ایجاد کردند.
پاکستان هند را متهم به حمایت از تلاش های سال 1971 مردم بنگلادش و جدا کردن آن از پاکستان می داند.
آساق**1723
کد N1425408

وبگردی