آفتاب

تلاش های پارک برای توجیه استقرار تاد، چین را قانع نکرد

تلاش های پارک برای توجیه استقرار تاد، چین را قانع نکرد

پکن - ایرنا - تلاش های پارک گئون هی رییس جمهوری کره جنوبی برای قانع کردن چین جهت عدم مخالفت با استقرار سامانه موشکی آمریکایی پیشرفته تاد در کره به نتیجه نرسید.

به گزارش ایرنا، سران چین و کره جنوبی امروز(دوشنبه)در حاشیه اجلاس سران گروه جی 20 در شهر هانگ جو در شرق چین دیدار کردند.
همان طور که پیش بینی می شد این دیدار از ابتدای آن تحت تاثیر مساله هسته ای کره شمالی و اختلافات دوکشور در باره سامانه تاد قرار گرفت.
پارک گفت که ما در منطقه ای زندگی می کنیم که تهدیدهای کره شمالی در آن فزاینده است و این بر روابط کره و چین تاثیر منفی داشته است.
وی برای این منظور به چهارمین آزمایش هسته ای و چندین آزمایش موشکی از روی زیردریایی در کره شمالی اشاره کرد و گفت که اینها تهدیدهایی است که کره جنوبی را مجبور به توافق برای استقرار تاد کرد.
کره جنوبی و آمریکا یک ماه قبل اعلام کردند که برای نصب این سامانه در منطقه ای در 300 کیلومتری جنوب شرق پایتخت کره به توافق رسیده اند.
با وجود تلاش های فراوان رییس جمهور کره ، شی جین پینگ رییس جمهور چین صراحتا در ملاقات با استقرار این سامانه برای چندمین بار مخالفت کرد.
وی گفت که به نظر نمی رسد سوء مدیریت بر شرایط موجود و دست زدن به اقدام هایی نظیر استقرار چنین سامانه ای حل کننده مشکلات باشد.
وی نیز تاکید کرد که استقرار این سامانه به روابط دو کشور لطمه خواهد زد و این برای منطقه شبه جزیره کره که به صلح نیاز دارد مطلوب نیست.
رییس جمهور چین گفت که این منطقه به راهبرد صلح و ثبات و امنیت نیاز دارد در صورتی که تاد باعث افزایش منازعات خواهد شد.
وی پیشتر در دیدار روز شنبه با باراک اوباما رییس جمهور آمریکا در همین شهر گفته بود که کشورش به هیچوجه با استقرار تاد در کره جنوبی موافقت نخواهد کرد.
این دیدارها که عمدتا مسائل سیاسی و منازعات طرفین محور آن بوده باعث شده است تا موضوعات اقتصادی در اجلاس سران گروه جی 20 به میزبانی چین تا اندازه ای در حاشیه قرار گیرد.
چین تلاش زیادی کرده است تا مسایل اقتصادی محور گفت و گوها باشد اما ژاپن و کره و آمریکا گفته اند به دنبال طرح مسایل سیاسی نیز در نشست های دوجانبه و چند جانبه هستند.
آساق ** 231**1590
کد N1424959

وبگردی