آفتاب

فرود جنجالی در چین و پهن نشدن فرش قرمز/ اوباما: سایز پای آمریکا برای میزبان‌ مشکل ایجاد می‌کند

فرود جنجالی در چین و پهن نشدن فرش قرمز/ اوباما: سایز پای آمریکا برای میزبان‌ مشکل ایجاد می‌کند

در حاشیه نخستین روز اجلاس سران کشورهای گروه ۲۰، دیدارهای دوجانبه میان مقام‌های روسیه، ترکیه، آمریکا، بریتانیا، چین و سایر کشورها در راس خبرهاست.

در این میان شیوه ورود اوباما به شهر هانگژو و پهن نشدن فرش قرمز برای او خبرساز شده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، روز اول اجلاس بیشتر به گفت‌وگوهای دوجانبه خواهد گذشت. گفت‌وگوهایی که محور آن‌ها امنیت منطقه‌ای، بحران سوریه، تغییرات اقلیمی و تجارت جهانی است و مهم‌تر از همه سلامت اقتصاد جهان.

اتحادیه اروپا گفته است که لازم است چین صنایع تولید فولاد خود را محدود کند تا از بیکاری فعالان این صنعت در اروپا و سایر نقاط جهان کاسته شود.

چین حدود نیمی از فولاد دنیا را تولید می‌کند. در رتبه بعدی جهان، کشورهای اتحادیه اروپا ایستاده‌اند.

این آخرین اجلاس سران کشورهای گروه ۲۰ است که باراک اوباما به عنوان رییس‌جمهوری آمریکا و بان کی‌مون به عنوان رییس سازمان ملل متحد در آن شرکت می‌کنند.

در مقابل، اجلاس امسال اولین نشست این گروه است که ترزا می به عنوان نخست‌وزیر بریتانیا در آن حضور خواهد داشت. او قرار است توضیح بدهد که ترک اتحادیه اروپا چه تبعاتی به دنبال خواهد داشت.

گروه بیست متشکل از کشورهای بزرگ اقتصادی است که با هدف حمایت از ثبات اقتصادی در جهان از سال ۱۹۹۹ گرد هم آمده‌اند. استرالیا، کانادا، عربستان سعودی، آمریکا، هند، روسیه، آفریقای جنوبی، ترکیه، آرژانتین، برزیل، مکزیک، فرانسه، آلمان، ایتالیا، بریتانیا، چین، اندونزی، ژاپن و کره جنوبی از اعضای این گروه هستند.


فرود خبرساز باراک اوباما

وب سایت شبکه خبری بی بی سی در این باره نوشت: در این میان ورود باراک اوباما به شهر برگزاری اجلاس سران گروه ۲۰ با مشکلاتی همراه بود که باعث انتقاد رسانه‌های آمریکا شد.

به جای این‌که رییس‌جمهور آمریکا به طور معمول و مانند سایر سران کشورها از در جلوی هواپیما و فرش قرمز روی پله‌ها خارج شود، از در میانی هواپیما خارج شد.

ماموران چینی در فرودگاه شهر هانگژو در شرق چین هم مانع نزدیک شدن خبرنگاران به رییس‌جمهور آمریکا شدند.

این اتفاق‌ها باعث بحث میان ماموران امنیتی همراه رییس‌جمهور آمریکا شد که از شیوه ورود آقای اوباما به محل دیدار با رییس‌جمهوری چین گلایه داشتند.

بعد از این درگیری لفظی و دلخوری مقام‌های تشریفات دو طرف، اوباما از خبرنگاران خواست که این اتفاق را برجسته نکنند. او به کنایه گفت که "سایز پای آمریکا" گاهی برای میزبان‌ها مشکل ایجاد می‌کند.

بعضی رسانه‌های آمریکا مقام‌های تشریفات چین را متهم کرده‌اند که به عمد برای آقای اوباما فرش قرمز پهن نکرده‌اند.

تصاویری که از سران کشورهای آلمان، فرانسه و ژاپن پخش شده نشان می‌دهد همه مقام‌ها از در بزرگ هواپیما و با فرش قرمز وارد فرودگاه شده‌اند.


درگیری‌ آمریکایی‌ها و چینی‌ها در حاشیه نشست «جی ۲۰»

در همین حال خبرگزاری تسنیم هم نوشت: فرود هواپیمای آمریکایی در فرودگاه و پیاده شدن رئیس جمهور آمریکا در چین شروع درگیری بود میان تیم تشریفات دولت چین و مشاوران امنیت ملی کاخ سفید.

به گزارش  روزنامه آمریکایی واشنگتن پست، مشکلات سفر «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا به شهر هانگژو چین برای شرکت در نشست گروه 20، از همان لحظه‌ای که هواپیمایش در فرودگاه این شهر به زمین نشست آغاز شد.

اوباما زمانی که قصد داشت از هواپیما پیاده شود، متوجه شد که هیچ پله‌ای در برابر خروجی هواپیمایش، وجود ندارد.

زمانی که تیم اجرایی آمریکا در این سفر با عجله زیاد برای آوردن پله خروجی هواپیما بر روی باند فرودگاه تقلا می‌کردند و عکاسان رسانه‌ای کاخ سفید منتظر ورود رئیس جمهور آمریکا برای ثبت تصاویر خود بودند، با یکی از اعضای تیم تشریفات دولت چین مواجه شدند که بر سر آن‌ها فریاد می‌کشید و می‌گفت باید آنجا را ترک کنند.

یکی از مقامات کاخ سفید در این حین گفت: «این هواپیمای رئیس جمهور ماست، و رسانه‌ها جایی نخواهند رفت.»

یک مقام چینی نیز در پاسخ به سخنان آمریکایی‌ها فریاد زد: «اینجا هم کشور ماست.»


به همین دلیل بود که درگیری لفظی بین این فرد چینی که تلاش می‌کرد سد راه مقامات آمریکایی شود و «سوزان رایس» مشاور امنیت ملی کاخ سفید و معاونش «بن رودز» در گرفت.

چنین تنشی در سفر اوباما که احتمالا آخرین حضور وی به عنوان رئیس جمهور در چین است، نشانگر روابط پرتنش و پر افت و خیز  دو کشور در سال‌های گذشته است. طی هفت سال گذشته رقابت با چین، عملا محور اساسی سیاست خارجی دولت آمریکا در شرق آسیا بوده است.

پیش از آغاز دیدارهای رسمی اوباما در چین نیز، چندین نفر از اعضای تیم تشریفات و دیگر کارکنان کاخ سفید که قصد داشتند وارد یک ساختمان دیپلماتیک شوند، با ممانعت میزبانان چینی خود مواجه شدند.

تا حدود 20 دقیقه قبل از ورود اوباما و رئیس جمهور چین دو طرف هنوز هم در مورد اتاقی که آن‌ها قرار بود با یکدیگر مذاکره کنند به مشاجره و درگیری پرداختند. چینی‌ها می‌گفتند که فضای اتاق گنجایش 12 نفر خبرنگاری که همراه اوباما آمده بودند را ندارد.

مقام چینی خطاب به آمریکایی ها: اینجا چین است نه ...

در این باره واحد مرکزی خبر نوشته است: در حالی که چین برای برگزاری نشست گروه 20 تدابیر امنیتی سختگیرانه ای را به اجرا گذاشته است، دیروز مواجه شدن یک مقام چینی با مشاور امنیت ملی کاخ سفید در باند فرودگاه هانگزو در چین موجب مداخله ماموران سرویس مخفی آمریکا شد که نوعی مجادله غیرمعمول را میان مقامات دو کشور در پی داشت.

به گزارش خبرگزاری رویترز از هانگزو ، اندکی پس از آنکه هواپیمای حامل باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در فرودگاه شهر هانگزو در شرق چین بر زمین نشست، یک مقام چینی کوشید مانع از رفتن سوزان رایس، مشاور امنیت ملی اوباما، به طرف کاروان موتوری شود. وی در این لحظه با عصبانیت با سوزان رایس سخن گفت که یک مامور سرویس مخفی به میان آن دو آمد.

رایس به این مقام چینی پاسخ داد اما خبرنگاران که در محل مخصوص خود زیر بال هواپیمای ویژه رئیس جمهور آمریکا ایستاده بودند متوجه اظهارات وی نشدند.

هنوز معلوم نیست آیا این مقام چینی که هویتش فاش نشده است از سمت سوزان رایس اطلاع داشت یا اینکه وی را با خبرنگاران اشتباه گرفته بود.

همین مقام چینی بر سر سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید نیز که به خبرنگاران خارجی می گفت هنگام خروج اوباما از هواپیما کجا بایستند، فریاد کشید.

این مقام به طرف سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید و به زبان انگلیسی می گفت :«اینجا کشور من است. اینجا فرودگاه ماست.»

این مقام آمریکایی نیز اصرار داشت که روزنامه نگاران اجازه داشته باشند پشت طنابی بایستند که برای خبرنگاران در نظر گرفته شده بود و بتوانند خارج شدن اوباما از هواپیما و ورود او را به فرودگاه بدون اختلال فیلمبرداری کنند.
یک سخنگوی کاخ سفید و وزارت امور خارجه چین از پاسخ دادن به پرسش ها درباره این ماجرا پرهیز کردند.

این مجادله در غیاب اوباما رخ داد که قبل از حرکت سوزان رایس با کاروان موتوری ریاست جمهوری آمریکا با سفیران و  مقامات دیگر به احوالپرسی پرداخت.

رویترز اعلام کرد این حادثه نشانه این بود که حزب کمونیست حاکم چین سخت می کوشد با کنترل رسانه ها تصویری بی نقص از میزبانی نشست گروه 20 به جهان ارائه کند.
چین برای میزبانی این نشست که فردا شروع می شود، تدابیر امنیتی گسترده ای را به اجرا گذاشته است.
روز شنبه بسیاری از خیابان ها و مغازه ها در شهر پر رفت و آمد هانگزو که 9 میلیون نفر جمعیت دارد، تخلیه و تعطیل شده بود.

52310

کد N1423545

وبگردی