آفتاب

آذربایجان شرقی نقش موثری در توسعه روابط ایران و ترکیه دارد

آذربایجان شرقی نقش موثری در توسعه روابط ایران و ترکیه دارد

تبریز- ایرنا - معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: آذربایجان شرقی با توجه به ظرفیت های اقتصادی نقش موثری در توسعه روابط ایران و ترکیه و تحقق تجارت 30 میلیارد دلاری پیش بینی شده بین دو کشور دارد.

به گزارش ایرنا، علی قنبری شنبه شب در همایش تجارت و سرمایه گذاری آذربایجان شرقی و ترکیه در تبریز با اشاه به اینکه همکاری های تجاری نیازمند ثبات و امنیت است ، گفت: این 2 عامل در جمهوری اسلامی ایران برقرار است و در کنار این عوامل نزدیکی و اشتراکات فرهنگی زمینه تقویت همکاری های ایران و ترکیه را فراهم کرده است .
وی با بیان اینکه ایران و ترکیه به عنوان مهمترین کشورهای منطقه نقش مهمی در توسعه همدیگر ایفا می کنند، بر ارتباطات گسترده تر و افزایش همکاری های اقتصادی تاکید کرد .
قنبری اظهارکرد: با هم افزایی داشته های 2 کشور می توان کیفیت تولیدات را ارتقا بخشید و راه ورود به بازارهای جهانی را هموار کرد .
وی از توافق اولیه برای سرمایه گذاری 6 میلیارد دلاری ترکیه در ایران خبر داد و خاطرنشان کرد: در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی افزایش صادرات در دستور کار است .
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با اشاره به تولید 13 میلیون تنی گندم در سال جاری و نیاز 10 میلیون تنی مصرف داخلی ، گفت: بخشی از گندم دوروم تولید کشور به ایتالیا صادر شده و ترکیه هم می تواند یکی از مشتریان این محصول باشند.
قنبری با اشاره به اینکه 10 درصد از نیاز 2 میلیون و 200 هزار تنی روغن مصرفی ، یک میلیون و 500 هزار تن از 2 میلیون و 300 هزار تن شکر مصرفی و 2 میلیون 200 هزار تن از 3 میلیون 400 هزار تن برنج مصرفی کشور در داخل تولید می شود، گفت: در زمینه تامین این کالاها می توانیم با ترکیه همکاری کنیم .

** 69 پروژه سرمایه گذاری خارجی در آذربایجان شرقی در حال اجراست
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی و نائب رئیس مرکز خدمات سرمایه گذاری آذربایجان شرقی با تشریح مشوق های سرمایه گذاری در این استان، اظهار کرد: هر سرمایه گذاری از ترکیه در آذربایجان شرقی سرمایه گذاری انجام دهد، همه مجوزهای لازم به صورت الکترونیکی صادر می شود.
رضا حسینی با اشاره به اینکه 178 پروژه سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران ترک تعریف شده است، با توجه به در پیش بودن رویداد 'تبریز 2018' از سرمایه گذاری در صنعت گردشگری با حمایت ها و امتیازهای ویژه ای استقبال می شود.
وی به ظرفیت های صنعتی، تجاری، حمل نقل و ترانزیت آذربایجان شرقی اشاره کرد و گفت: بزرگترین شهر صنعتی خاورمیانه در تبریز قرار دارد و علاقمندیم 300 هکتار از این شهر صنعتی را در اختیار سرمایه گذاران ترکیه ای قرار دهیم.
حسینی به وجود چهار منطقه ویژه اقتصادی و منطقه آزاد ارس در استان اشاره کرد و گفت: علاوه بر منطقه آزاد ارس، علاقمند هستیم یکی از مناطق ویژه اقتصادی را نیز در اختیار سرمایه گذاران ترک قرار دهیم.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان شرقی با اشاره به فعال بودن صنایع سنگین، صنایع خودروسازی، تراکتورسازی، ماشین سازی، نفت، پتروشیمی و صنایع معدنی از سرمایه گذاری و مشارکت طرف های ترک در این بخش ها استقبال کرد.
حسینی با اشاره زیرساخت های سرمایه گذاری و فعالیت اقتصادی استان در زمینه راه و حمل و نقل ، گفت: معافیت های مالیاتی و گمرکی 5 تا 13 ساله در انتظار سرمایه گذاران ترکیه است.
وی با اعلام اینکه در زمان حاضر 69 پروژه سرمایه گذاری خارجی در آذربایجان شرقی در حال اجراست ، گفت: در آینده ای بسیار نزدیک دو پروژه بزرگ نیروگاهی در صوفیان و بناب توسط سرمایه گذاران خارجی کلنگ زنی می شود.
نخستین روز همایش تجارت و سرمایه گذاری آذربایجان شرقی و ترکیه با حضور 60 مدیر اقتصادی بخش خصوصی و دولتی ترکیه و صاحبان صنایع داخلی دیروز در اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد .
روز دوم این همایش امروز در منطقه آزاد ارس برگزار می شود .
3071/518
کد N1423226

وبگردی