آفتاب

سهم مسکن از تسهیلات بانکی نصف شد

سهم مسکن از تسهیلات بانکی نصف شد

آمارهای رسمی بانک مرکزی نشان می‌دهد که سهم بخش مسکن و ساختمان از کل وام شبکه بانکی در بازه زمانی ۱۳۹۰تا ۴ ماه نخست امسال نصف شده؛ به‌نحوی که در پایان سال ۹۰ از کل وام اعطایی شبکه بانکی ۱۷درصد آن به بخش ساختمان و مسکن اختصاص داشت، اما در پایان تیرماه امسال سهم این بخش به ۸.۱۳درصد رسیده است.

نصف شدن سهم بخش مسكن و ساختمان اعم از تسهيلات خريد و ساخت،‌ نشانه‌اي آشكار از عقب‌ماندگي صنعت ساختمان و مسكن نسبت به ساير‌بخش‌هاي اقتصادي در بهره‌مندي از تسهيلات بانكي دارد. روز گذشته مديرعامل بانك مسكن با تشريح جزئيات خبر افزايش سقف وام مسكن در دولت يازدهم و كاهش 40درصدي اقساط تسهيلات خريد مسكن، تأكيد كرد: با اين حال سهم بخش مسكن از 10درصد در 4ماه نخست سال گذشته به 8.13درصد رسيده است.

به گزارش همشهري، همزمان با اعلام خبر تكرقمي شدن نرخ سود تسهيلات خريد مسكن براي خانه‌اولي‌ها و همچنين تسهيلات ناشي از سپرده‌گذاري نزد بانك مسكن، حالا آمارهاي رسمي بانك مركزي از تك رقمي شدن سهم بخش مسكن و ساختمان از كل تسهيلات بانكي در 5سال اخير حكايت دارد. حكايتي تلخ و نگران‌كننده كه ركود سنگين در بخش توليد مسكن را نشان مي‌دهد؛ به‌نحوي كه همشهري پيش از اين از 4ساله شدن ركود در بخش ساخت مسكن خبر داده بود.

  • پيشراني كه عقب مانده شد

صنعت ساختمان كه براساس برنامه اعلام شده دولت يازدهم قرار بود پيشران خروج غيرتورمي اقتصاد ايران از ركود باشد، حالا نه‌تنها شاهد افول سرمايه‌گذاري است، بلكه بانك‌ها هم ديگر حاضر نيستند در زمين صنعت و ساختمان پول بگذارند. ‌به طوري كه سهم بخش مسكن و ساختمان از كل تسهيلات بانك‌ها در سال 90به 17درصد رسيده بود، اما در سال 91به بعد سهم اين بخش تأثيرگذار در شاخص كلان‌تري چون رشد اقتصادي افت كرده؛

به‌نحوي كه به 13.5درصد در سال 91و به 12.2درصد در سال 92رسيده است. اعلام برنامه دولت حسن روحاني براي خروج اقتصاد از ركود تورمي با محور قرار دادن صنعت ساختمان و مسكن به‌عنوان يكي از سياست‌هاي اقتصادي دولت، انتظار براي خروج مسكن از تنگناي اعتباري بانك‌ها را افزايش داد. اما با اعلام سهم 11.8درصدي صنعت ساختمان و مسكن از كل وام بانكي در سال 93و حتي كاهش آن به 10.3درصد در پايان سال 94، اميد فعالان اقتصادي و به‌ويژه فعالان صنعت ساختمان رنگ باخت. سوال اين است كه آيا دولت مي‌تواند سهم از دست رفته بخش صنعت و ساختمان را برگرداند و بخشي از رشد اقتصادي افت‌كرده و اشتغال كم شده اين صنعت را احيا كند؟

  • كاهش اقساط وام مسكن

روز گذشته مديرعامل بانك مسكن از ابلاغ دستورالعمل كاهش نرخ سود تسهيلات 80ميليون توماني خريد مسكن به 9.5درصد خبر داد و گفت: اين اقدام، كاهش 41درصدي اقساط پرداختي متقاضيان را به همراه خواهد داشت. محمد هاشم بت‌شكن ديروز در يك نشست خبري با بيان اينكه بخش مسكن با بيش از 100رشته فعاليت نقش پيشراني خروج از ركود دارد، اعلام كرد: به شرط يك‌سال سپرده‌گذاري مردم نزد اين بانك تا 80ميليون تومان در تهران، 60ميليون تومان در شهرهاي بالاي 200هزار نفر جمعيت و 40ميليون تومان در شهرهاي كوچك تسهيلات داده مي‌شود كه براي زوجين اين رقم در يك پلاك ثبتي دوبرابر است.

وي با اعلام اينكه نرخ تسهيلات پس‌انداز مسكن يكم در زمان شروع به‌كار صندوق (خرداد 94) 14درصد بود، تأكيد كرد: نرخ سود تسهيلات از محل صندوق پس‌انداز يكم تك رقمي شده و به 9.5درصد براي ساير مناطق شهري و 8درصد براي بافت فرسوده كاهش يافته است. وي اظهارداشت: نرخ سود 9.5درصدي از امروز در 1255شعبه بانك مسكن ابلاغ شد و اجرا مي‌شود.

به گفته مديرعامل بانك مسكن، مبلغ قسط براي تسهيلات 60ميليون توماني (كه به‌طور متوسط در سطح كشور درنظر گرفته شده است) در بافت‌هاي فرسوده شهري به 512هزار تومان و تسهيلات با نرخ 9.5درصدي به 557هزار تومان كاهش يافت. وي افزود: در تهران اقساط تسهيلات 80ميليوني با نرخ 8درصد 683هزار تومان و با نرخ 9.5درصد 732هزار تومان است.

بت شكن گفت: اقساط تسهيلات 40ميليون توماني با نرخ سود 8درصد 341هزار تومان و با نرخ سود 9.5درصد 371هزار تومان است؛ البته اين ارقام پلكاني است و به‌تدريج افزايش مي‌يابد وهمچنين تعداد اقساط 144ماهه است.مديرعامل بانك مسكن گفت: اين تسهيلات مشمول آنهايي كه از امروز آن را دريافت مي‌كنند مي‌شود؛ بنابراين كساني كه از گذشته حساب باز كرده و امروز مشمول دريافت هستند، تسهيلات با نرخ سود 9.5درصد دريافت مي‌كنند.

کد N1422833

وبگردی