آفتاب

استاندار آذربایجان شرقی: چشم انداز روابط ایران و ترکیه روشن است

استاندار آذربایجان شرقی: چشم انداز روابط ایران و ترکیه روشن است

تبریز- ایرنا - استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اشراکات فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و ترکیه، گفت: دو کشور می توانند روابط دوستانه خود را به روابط خویشاوندی ارتقا دهند و چشم انداز روابط دو کشور با توجه به مزیت های نسبی دو کشور همسایه بسیار روشن است.

به گزارش ایرنا، اسماعیل جبارزاده روز شنبه در همایش فعالان اقتصادی ایران و ترکیه در اتاق بازرگانی تبریز با اشاره به اشراکات فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و ترکیه و اینکه دو کشور در 200 سال گذشته هیچ مشکلی در مرزهای مشترک نداشتند، افزود: ما به عنوان دو کشور مسلمان همواره در کنار هم بوده ایم.
وی با بیان اینکه در شب کودتای ترکیه با ملت و دولت این کشور همدل بودیم، خاطرنشان کرد: این در حالی بود که کشورهای دیگر منتظر مشخص شدن برنده کودتا بودند .
وی با اشاره به تجارب قابل توجه ترکیه در زمینه گردشگری نسبت به استفاده از این تجارب ابراز تمایل کرد و گفت: همکاری و سرمایه گذاری این کشور می تواند زیرساخت های گردشگری ما را در راستای تبریز 2018 تقویت کند .
جبارزاده با اشاره به ظرفیت های معدنی آذربایجان شرقی، تشکیل هلدینگ مشترک معدنی توسط صاحبان سرمایه ایرانی و ترکیه ای را پیشنهاد داد .
وی با اشاره به جایگاه مناسب ترکیه در بازار محصولات کشاورزی دنیا، افزود: آماده تامین محصولات مورد نیاز کشاورزی برای عرضه به بازارهای جهانی هستیم .
جبارزاده با اشاره به مذاکرات انجام شده بین ایران و ترکیه در زمینه ایجاد شهرک های صنعتی، اظهارکرد: زمین و زیرساخت های مورد نیاز این شهرک صنعتی در استان آذربایجان شرقی فراهم شده است و صنعتگران استان هم آماده فعالیت در ترکیه هستند .
وی با بیان اینکه دستگاه های اجرایی آذربایجان شرقی از فعالیت های مشترک صاحبان صنایع ایران و ترکیه در این استان حمایت می کنند، افزود: با همت و همدلی، آینده همکاری های اقتصادی دو کشور روشن است .
شهردار تبریز هم در این گردهمایی با اشاره به اینکه در جریان کودتای نافرجام ترکیه مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران در کنار دولت و ملت ترکیه بودند ، خطاب به تجار ترک حاضر در محل اظهارکرد: ثابت کردیم دوست مطمئن و پایداری برای شما هستیم .
صادق نجفی با بیان اینکه انتظار همراهی بیشتری از کشور ترکیه در راستای افزایش همکاری های تجاری داریم، بر ضرورت افزایش پرواز بین تبریز و شهرهای ترکیه تاکید کرد .
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز هم با بیان اینکه فعالان بنگاه های اقتصادی و نمایندگان تشکل های صنعتی، به عنوان سفیران اقتصادی نقش مهمی در توسعه کشورها دارند ، گفت: فعالان اقتصادی دو طرف شناخت مناسبی از ظرفیت های همدیگر دارند و امنیت جمهوری اسلامی ایران بزرگترین مزیت برای افزایش همکاری های دوجانبه با ترکیه است.
صمد حسن زاده با بیان اینکه تبریز به عنوان قطب صنعتی کشور و با توجه به اشتراکات فرهنگی و زبانی ، نقش مهمی در توسعه روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه دارد ، اظهار کرد: منطقه آزاد ارس و قوانین حمایتی و تشویقی این منطقه مورد توجه سرمایه گذاران خارجی است .
زمینه همکاری های مشترک آذربایجان شرقی و جمهوری ترکیه با برگزاری گردهمایی دو روزه 'تجارت و سرمایه گذاری' در اتاق بازرگانی تبریز بررسی می شود.
روز دوم این گردهمایی فردا در منطقه آزاد ارس برگزار می شود .
3071/518/1772
کد N1422752

وبگردی