آفتاب

احزاب سیاسی هند خواستار مشارکت همه گروهها در گفت وگوها کشمیر شدند

احزاب سیاسی هند خواستار مشارکت همه گروهها در گفت وگوها کشمیر شدند

دهلی نو-ایرنا- شماری از احزاب و فعالان سیاسی هند خواستار مشارکت و گفت و گو با تمام احزاب مخالف برای یافتن راه حلی برای پایان دادن به خشونت ها در کشمیر شدند.

به گزارش ایرنا،قرار است یک هیات 30 نفره به ریاست 'راجنات سینگ ' وزیر کشور هند برای گفت وگو با احزاب وگروههای مختلف برای پایان دادن به ناآرامی ها عازم سرینگر مرکز تابستانی ایالت جامو و کشمیر شود.
وزیر کشور دو هفته پیش نیز با سفر به کشمیر با سروزیر و تعدادی از فعالان کشمیر دیدار و گفت وگو کرده بود.
'راجنات سینک' در سفر قبلی هیچ دیداری با رهبران جدایی طلب کشمیر که یکی از طرف های اصلی اعتراض ها در کشمیر هستند دیداری نداشت .
برخی از احزاب سیاسی هند تنها راه موفقیت گفت وگوهای در کشمیر را مشارکت دادن همه احزاب و گروههای سیاسی مخالف دانستند.
'سیتارام یچوری' دبیر کل حزب کنگره هند گفت: دولت باید حزب حریت را برای مشارکت در این گفت وگوهای سیاسی دعوت کند.
وی خاطرنشان کرد دولت باید اقداماتی مانند ممنوع کردن استفاده از اسلحه های ساچمه ای ، خروج ارتش از مناطق غیر نظامی و جبران خسارات آسیب دیدگان خشونت های کشمیر به پایا خشونت ها و بازگشت این منطقه به حالت عادی کمک کند.
'غلام نبی آزاد'، رهبر حزب مخالف در پارلمان هند ( راجیا سابها) و رهبر حزب کنگره گفت: باید گفت وگوها در کشمیر با شرکت تمامی گروهها آغاز شود.
وی خاطرنشان کرد دولت مرکزی و ایالتی خوب می داند که منظور از همه گروهها و طرف ها چه کسانی هستند.
این رهبر حزب کنگره همچنین خواستار جایگزینی اسلحه های کم خطر به جای اسلحه های ساچمه ای برای کنترل اعتراض ها در کشمیر شد.
راجنات سینگ وزیر کشور هند نیز گفت که دولت در نظر دارد به جای اسلحه های ساچمه ای برای کنترل اعتراض ها از گاز اشک آور استفاده کند.
منابع دولتی هند اعلام کردند که بیش از 1000 گلوله گاز اشک آور فردا به کشمیر فرستاده می شود.
این تصمیم دولت هند پس از حکم دادگاه عالی ایالت جامو و کشمیر مبنی بر ممنوعیت استفاده از اسلحه های ساچمه ای علیه معترضان کشمیری انجام می شود.
نیروهای امنیتی هند اخطار داده اند که ممنوعیت استفاده از اسلحه های ساچمه ای این نیروها را وادار می کند برای کنترل جمعیت از گلوله استفاده کنند که این امر تلفات درگیری ها را افزایش می دهد.
پیش از این 'راجنات سینگ' اعلام کرده بود که دولت با هرگروهی که خواهان حل مشکل کشمیر در چارچوب قانون اساسی هند باشد، گفت وگو می کند.
وی درعین حال اعلام کرده بود که حاضر به گفت و گو با گروههای جدایی طلب کشمیری نیست .
در چند روز گذشته دولت هند چندین رهبر جدایی طلب کشمیری را برای پایان دادن به ناآرامی ها در کشمیر دستگیر کرد.
ناآرامی ها در کشمیر امروز بار دیگر به دنبال درخواست رهبران جدایی طلب از مردم برای حضور در خیابان ها و ادامه اعتراض بار دیگر با برقراری منع عبور و مرور در برخی از مناطق ادامه یافت.
نیروهای امنیتی و پلیس هند با آغاز خشونت ها و ناآرامی ها از 19 تیرماه گذشته درکشمیر با اعزام بیش از چهار هزار نیروی کمکی اقدام به قراری منع عبور و مرور در بخش های زیادی از این ایالت کردند.
براساس گزارش های رسمی،براثر درگیری پلیس و نیروهای امنیتی با معترضان در 53 روز گذشته 73 نفر کشته و هفت هزار نفر دیگر مجروح شدند.
وزیر کشور هند پیش از این اعلام کرده بود که نیروهای امنیتی به جای درگیری با معترضان در خیابان ها ،عوامل اصلی ناآرامی ها را دستگیر کنند.
مقامات امنیتی اعلام کردند که عملیات دستگیری 400 نفر از رهبران جدایی طلب و حامیان آنها را برای برقراری آرامش در کشمیر آغاز شده است.
دولت هند تاکنون برای ارتباط بیشتر با مردم کشمیر و یافتن راه حلی برای پایان دادن به درگیری ها در کشمیر تاکنون 2 بار 'راجنات سینگ' وزیر کشور را به سرینگر فرستاده است.
سید علی شاه گیلانی از جمله رهبران برجسته جدایی طلب کشمیری اعلام کرده است که حاضر به گفت و گو با هیات سیاسی منتخب دولت هند نیست.
'محبوبه مفتی' سروزیر ایالت جامو و کشمیر پس از دیدار با نخست وزیر هند در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد هرگروهی که علاقه مند به پایان دادن به خشونت ها و بازگشت آرامش به کشمیر است ، باید در گفت وگو ها شرکت داشته باشد.
وی تصریح کرد گروه کوچکی در کشمیر در حال ترغیب مردم به خشونت و ایجاد مشکل در روند صلح است.
'محبوبه مفتی' روز شنبه هفته گذشته در دیدار با 'نارندرا مودی'در خصوص راههای پایان دادن به خشونت ها و بازگشت صلح دراین ایالت گفت و گو کردند.
'نارندرا مودی' نخست وزیر هند چندی پیش در سخنانی اعلام کرد که تنها از طریق توسعه جامو و کشمیر و ایجاد شغل برای جوانان کشمیری می شود به بحران در این منطقه پایان داد.
'سید علی شاه گیلانی' رهبر جدایی طلب کشمیر در واکنش به سخنان 'نارندا مودی نخست وزیر هند اعلام کرد: تنها راه دستیابی به صلح از طریق به رسمیت شناختن حق تعیین سرنوشت مردم کشمیر است.
نیروهای امنیتی هند هشتم جولای ( 18 تیر) با دریافت اطلاعاتی در خصوص حضور 'برهان وانی' در نماز جمعه در منطقه 'انانتاگ' در ایالت جامو و کشمیر با حضور در منطقه، وی و دو همراهش را به قتل رساندند.
کشمیر تنها ایالت هند با اکثریت مسلمان است و درگیری میان شبه نظامیان کشمیری و نیروهای امنیتی هند از سال 1989 تاکنون 68 هزار کشته برجای گذاشته است.
*آساق*267*1600
کد N1422736

وبگردی