آفتاب
معاون فنی دفتر سلامت وزارت بهداشت:

رساندن نرخ باروری به حد جایگزینی در اولویت وزارت بهداشت ودرمان است

رساندن نرخ باروری به حد جایگزینی در اولویت وزارت بهداشت ودرمان است

زاهدان- ایرنا- معاون فنی دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: رساندن نرخ باروری کلی کشور به 1/2 درصد (2 و یک دهم درصد) حد جایگزینی از اولویت های مهم وزارت بهداشت و درمان است.

به گزارش ایرنا دکتر محمد اسلامی روز شنبه در نشست منطقه ای آموزشی توجیهی برنامه باروری سالم و جمعیت که با حضور کارشناسان و مسئولان باروری سالم دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور از امروز به مدت 2 روز در زاهدان آغاز شد با بیان اینکه هم اینک نرخ باروری کشور 8/1 درصد است اظهار داشت: وزارت بهداشت و درمان با توجه به اینکه نرخ باروری کشور در حدود 10 سال گذشته کمتر از حد جایگزینی گزارش شده به دنبال جبران آن تا رسیدن به اهداف مورد نظر در این زمینه است.
وی ادامه داد: بعد از رساندن این نرخ به حد جایگزینی در صورت هدف گذاری مراجع دست اندرکار برای گام نهادن فراتر از این حد دستگاهها موظف به حرکت به آن سمت هستند.
وی تاکید کرد: این نهاد به دنبال تحقق سلامت باروری است به طوری که همه اعضای خانواده هم مادران و هم فرزندان از سلامت کامل برخوردار باشند.
**** شاخص مرگ مادران در کشور خوب در سیستان و بلوچستان نامطلوب
معاون فنی دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: شاخص مرگ مادران در کشور در سه دهه اخیر بهبود قابل ملاحظه ای داشته است به طوری که از 245 مرگ در 100 هزار تولد زنده به کمتر از 20 مرگ در100 هزار تولد زنده رسیده است.
اسلامی افزود: این تغییر شاخص در کشور بسیار مهم، قابل ملاحظه و با ارزش تلقی می شود به طوری که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به دلایل مختلف نظیر ارتقای خدمات سلامت، توانمندی و افزایش سواد و بهبود شبکه های بهداشتی درمانی به این موفقیت دست یافته ایم.
وی تصریح کرد: وزارت بهداشت توانست سه سال قبل از ضرب الاجل تعین شده به اهداف توسعه هزاره در خصوص مرگ مادر دست یابد اما در سیستان و بلوچستان اگر چه شاخص های پیشگیری از مرگ مادران رشد قابل ملاحظه یافته اما وضعیت شاخص در استان خوب و مطلوب نیست.
وی افزود: سیستان و بلوچستان حدود 2 و نیم تا سه درصد جمعیت کشور را دارد اما حدود 10 تا 12 درصد مرگ و میر مادران را به خود اختصاص داده است.
وی تصریح کرد: این امر نشان می دهد برای سلامت مردم سیستان و بلوچستان باید گام های فراتر از گام های عادی برداشته شود و برای حذف محرومیت در برخی نقاط استان باید با سرعت بیشتر اقدام شود.
وی ابراز امیدواری کرد با اجرای طرح تحول نظام سلامت درحاشیه شهرها بخش قابل ملاحظه ای از مشکلات مردم استان در این زمینه برطرف شود.
وی با اشاره به اهمیت پیشگیری از بیماری ژنتیکی گفت: مراقبت های لازم برای پیشگیری از این گونه بیماری ها باید از چند طیف دیده شود به طوری که این مراقبت ها پیش ازبارداری آغاز و در دوره های بعدی تداوم یابد به ویژه در مناطقی که ازدواج های فامیلی بیشتر صورت می گیرد.
وی تصریح کرد: هم اینک بیماری های ژنتیکی شایع شده در کشور شناسایی شده و برای آنها خدماتی ارائه می شود.
وی با بیان این که افزایش آگاهی مردم در زمینه بیماری ژنتیکی سبب پیشگیری از بروز این گونه بیماری ها می شود گفت: خانواده هایی که سابقه بیماری ژنتیکی در آنان وجود دارد حتما برای پیشگیری باید مشاوره های لازم را انجام دهند.
وی تاکید کرد: با توجه به اینکه ممکن است در برخی موارد هزینه مشاوره ژنتیک بالا باشد وزارت بهداشت با تامین منابع مالی به دنبال کمک به این بخش است به طوری که در سالهای اخیر اگر چه 100 درصد نبوده اما بخش قابل ملاحظه ای از افراد را توانسته زیرپوشش قرار دهد.
وی آمادگی دفتر سلامت، جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت برای اختصاص سهم بیشتری از منابع به استان های دارای مشکلات ژنتیکی بالا را اعلام کرد.
**** حساس سازی مردم راه پیشگیری از به دنیا آمدن کودکان مبتلا به تالاسمی در سیستان و بلوچستان و کشور
معاون فنی دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به تعداد بالای بیماران تالاسمی در سیستان و بلوچستان گفت: در تمام مناطق گسترش تالاسمی کشور با توجه به اقدامات ستادی و محیطی انجام شده شمار افراد مبتلا به این بیماری کاهش قابل ملاحظه ای یافته به طوری که قابل قیاس با گذشته نیست.
وی افزود: می توان با حساس سازی مردم سیستان و بلوچستان به ویژه از طریق رسانه های ارتباط جمعی و در نتیجه افزایش آگاهی از ابتلا افراد به بیماری تالاسمی پیشگیری کرد.
وی تاکید کرد: نباید آموزش در زمینه تالاسمی را تنها به زمان ازدواج موکول کرد بلکه اطلاع رسانی نوجوان و جوانان در دوران دبیرستان می تواند در این زمینه موثر باشد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان نیز در این نشست با توجه به اهمیت سلامت مادران و کودکان گفت: آنچه در سیستان و بلوچستان در راستای سلامت باروری صورت گرفته قدم اول اجرایی کردن برنامه طرح تحول سلامت است و به مرور تمامی گروههای جمعیتی زیرپوشش قرار می گیرند.
سید مهدی طباطبایی افزود: این برنامه از سال گذشته در مناطق حاشیه شهرها آغاز شده و امسال تمامی مناطق شهری تحت پوشش قرار خواهند گرفت.
وی گفت: بعد از انجام طرح سرشماری و غربالگری جمعیت بسته های خدمتی شامل تمام طیف های سنی ارائه خواهد شد.
وی با اشاره به شاخص مرگ و میر زنان باردار در سیستان و بلوچستان گفت: این شاخص در استان تقریبا سه برابر میانگین کشوری است.
وی با بیان اینکه مرگ یک مادر باردار در استان از اهمیت بالایی برخوردار است تصریح کرد: سال گذشته 29 مادر باردار در حوزه زیرپوشش این دانشگاه فوت کردند.
وی افزود: کم سوادی و بی سوادی، ابتلا به بیماری های زمینه ای و بی توجهی به هشدار پزشکان از جمله دلایل کارشناسی مرگ مادران باردار در استان بحساب می آید به طوری که سال گذشته یک چهارم مرگ های مادران ابتلای آنان به بیماری زمینه ای نظیر قلبی عروقی، فشارخون بالا، دیابت و غیره بوده است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تصریح کرد: همچنین در بررسی های انجام شده بیش از 40 درصد فوت مادران در این مدت به دلیل سوء تغذیه از جمله کم خونی شدید بوده است.
وی گفت: موارد فوت مادران در سالجاری در مقایسه با سال گذشته کاهش نشان می دهد اگر چه لازم است در زمینه علل قابل پیشگیری از مرگ مادر در استان برنامه ریزی شود.
وی تاکید کرد: در طرح تحول نظام سلامت نگاه ویژه ای به این مساله شده به طوری که افزایش واحدهای ارائه دهنده خدمت در مناطق حاشیه شهرها، فعال کردن خدمات در مناطق شهری، بازسازی و اصلاح استانداردها و تجهیزات مراکز تسهیلات زایمانی از جمله فعالیت هایی است که در سال گذشته صورت گرفته و امسال نیز ادامه دارد.
وی افزود: همچنین تصویب و اجرای بیش از 15 مرکز تسهیلات زایمانی در مراکز روستایی و بیش از 50 پانسیون مامایی از برکات سفر سال گذشته وزیر بهداشت به سیستان و بلوچستان است که در دست ساخت است.
وی تصریح کرد: علاوه بر این، تجهیزات خوبی در استان خریداری شده و در اختیار مراکز تسهیلات زایمانی قرار گرفته که همه این موارد به کاهش مرگ و میر ماردان باردار در استان کمک خواهد کرد.
*** اختلالات ژنتیکی و مادرزادی سومین علت مرگ و میر کودکان زیر پنج سال سیستان و بلوچستان
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان سومین علت مرگ و میر کودکان زیر پنج سال استان را اختلالات ژنتیکی و مادرزادی ذکر کرد و افزود: در این راستا دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از چهار سال پیش اقدام به تربیت پزشکان مشاوره ژنتیک و راه انداری مرکز مشاوره ژنتیک کرد که با گذشت سه سال به بیش از 2 هزار نفر خدمات ژنتیک رایگان ارائه شده است.
وی افزود: همزمان با راه اندازی مراکزمشاوره ژنتیک این دانشگاه اقدام به تجهیز و راه اندازی آزمایشگاههای سلوی و ملکولی ژنتیک و تربیت کارشناس آزمایشگاه و جذب هیات علمی در این زمینه کرده که این اقدامات در کاهش بروز این گونه از بیماری ها موثر بوده است.
وی گفت: یکی از اقدامات مطلوب در سیستان و بلوچستان در سالهای اخیر راه اندازی مرکز تشخیص پیش از تولد تالاسمی در استان است که جزو مراکز موفق کشور بحساب می آید به طوری که در این مرکز سالانه حدود هزار نمونه برداری و تشخیص قبل از تولد صورت می گیرد.
وی افزود: سال گذشته در این مرکز 40 جنین مبتلا به تالاسمی شدید تشخیص داده شدند که با برنامه ریزی و آموزش 39 مورد منجر به سقط درمانی شد.
به گزارش ایرنا استان سیستان و بلوچستان در حوزه بهداشت و درمان به سه بخش تقسیم شده که شهرستانهای شمالی شامل زابل، هیرمند، زهک، هامون و نیمروز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی زابل و شهرستانهای زاهدان، میرجاوه، خاش، سراوان، سیب و سوران، مهرستان، چابهار و کنارک زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و شهرستانهای ایرانشهر، سرباز، نیکشهر، دلگان، فنوج و قصرقند زیر پوشش دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر قرار دارند.
7316 / 6081
کد N1422420

وبگردی