آفتاب
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی

اشتغالزایی در بخش تعاون یک پنجم سایر بخش های اقتصادی هزینه بر است

اشتغالزایی در بخش تعاون یک پنجم سایر بخش های اقتصادی هزینه بر است

اراک - ایرنا - معاون امور تعاونی های وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: میانگین هزینه اشتغال در بخش تعاون یک پنجم هزینه اشتغال در اقتصاد ایران و معادل 500 میلیون ریال است.

به گزارش ایرنا، سید حمید کلانتری روز شنبه در آیین تجلیل از تعاونی های برتر استان مرکزی در فرهنگسرای شهر اراک افزود: تقویت بخش تعاون نقش بسیار موثری در افزایش اشتغال و حل دغدغه بیکاری در جامعه دارد.
وی بیان کرد: این بخش می تواند در فعال شدن واحدهای اقتصادی به عنوان پشتیان نقش مهمی را ایفا کند.
معاون امور تعاونی های وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات مهم جامعه بحث کمبود نقدینگی است و در چنین شرایطی باید ظرفیت ها برای جمع آوری سرمایه های خرد فراهم شود که تعاون در این زمینه نیز نقش تاثیرگذاری دارد.
کلانتری اظهار کرد: تعاون یک نیاز اساسی و ضرروی در جامعه است که در همه بخش ها از تاثیرگذاری بالایی برخوردار است.
به گزارش ایرنا، وی ادامه ادا: 100 هزار بنگاه تعاونی در کشور فعالیت دارند که 11 میلیون نفر عضو این شبکه بزرگ اقتصادی هستند و این آمار به جزء 352 شرکت تعاونی سهام عدالت با 48 میلیون نفر عضو است.
معاون امور تعاونی های وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: دو اصل قانون اساسی به طور اختصاصی به موضوع تعاون پرداخته و تقویت بیش از پیش این بخش ضروری است.
کلانتری گفت: مذاکرات هسته ای نمادی از کار تعاونی، جمعی و گروهی بود و اگر همه در امورات مختلف در کنار یکدیگر باشند و روحیه تعاون و جمعی کار کردن را مورد توجه قرار دهند به طور قطع بسیاری از مشکلات حل می شود.
به گزارش ایرنا، وی تاکید کرد: فرهنگ کار جمعی، آموزش تعاونی و کارآفرینی، حذف موانع پیش روی بخش تعاون، بهره وری در تعاونی ها و تولید محصولات با کیفیت و رقابتی، صادرات، توسعه تعاونی های تامین نیاز و ایجاد هم افزایی در بین آن ها، مورد توجه قرار دادن تعاونی های توسعه عمران شهرستان به عنوان یک زمینه جدید در این بخش، اشتغال محور بودن تعاونی ها، افزایش تعاملات در تعاونی ها و حمایت های قانونی از این بخش از جمله مواردی است که باید مورد توجه جدی و ویژه قرار گیرد.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: بخش تعاون به عنوان بخش سه گانه اقتصادی در نظام اقتصادی جمهوری اسلامی ایران است و جایگاه این بخش در قانون تصریح شده است.
علی اکبر کریمی افزود: در اقتصاد بسیاری از کشورهای دنیا به مسئله پس اندازهای خرد توجه می شود و هر جامعه که ساز و کارهای لازم را برای ساماندهی این پس اندازها به کار گیرد، در پیشبرد اهداف اقتصادی موفق تر است.
وی بیان کرد: دستاوردهای خوبی در بخش تعاون کشور در دوران انقلاب اسلامی ایجاد شده و این بخش باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: رویکرد اصلی بخش تعاون به سمت شرکت های کوچک و متوسط است اما، با تمهیداتی که در سال های اخیر برای رشد این بخش صورت گرفته، بستر لازم برای حضور تعاون در فعالیت های بزرگ فراهم شده است.
کریمی اظهار کرد: متاسفانه در برنامه ششم توسعه بسیاری از احکام برنامه پنجم حذف شده و از 295 ماده در قانون برنامه پنجم به 35 ماده در قانون ششم کاهش یافته است.
وی گفت: حکم کلی رسیدن سهم 25 درصدی اقتصاد ملی در بخش تعاون از جمله مواردی است که در لایحه برنامه ششم وجود ندارد.
سید مهدی مقدسی نماینده دیگر مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین گفت: ادغام وزارتخانه های تعاون، کار و رفاه اجتماعی یک کار عجولانه بود.
به گزارش ایرنا، وی افزود: دولت گذشته با هر نهاد و دستگاهی که به مشکل برمی خورد، وزارتخانه عوض می کرد.
وی اظهار کرد: بخش تعاونی بابعاد وسیع دارد و با این اقدام بخش تعاون محو شده است که این مهم باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در برنامه ششم توسعه هیچ حکم محکمی برای بخش تعاون نیامده است، که این به هیچ عنوان خوب نیست.
مقدسی گفت: با شعار نمی شود تعاونی ها را تقویت کرد و نگاه به این بخش باید ته صورت ریشه ای و کارشناسی تغییر کند.
وی تاکید کرد: در مجلس شورای اسلامی باید فضایی فراهم شود تا بخش تعاون به جایگاه اصلی خود برسد.
نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه این آیین گفت: اشتغال یکی از مسائل و دغدغه های بزرگ جامعه و خانواده ها است.
حجت الاسلام علیرضا سلیمی افزود: 80 میلیون نفر جمعیت در جمهوری اسلامی ایران وجود دارد که از این تعداد حدود 4 میلیون نفر کارمند دولت هستند و این رقم بزرگی است؛ در کشور ژاپن با 130 میلیون نفر جمعیت تنها 420 هزار کارمند وجود دارد.
نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بخش تعاون یکی از بخش های مهم و تاثیرگذار در حل مشکلات بیکاری جامعه است.
حجت الاسلام سلیمی تاکید کرد: اقتصاد ما نیاز به تزریق انرژی دارد و باید به اقتصاد به عنوان یک بیمار، کمک اورژانسی صورت گیرد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی در این آیین گفت: بر اساس سند چشم انداز 20 ساله جمهوری اسلامی ایران، کشور باید در سال 1404 خورشیدی، کشوری توسعه یافته با جایگاه نخست اقتصادی، علمی و فن آوری باشد.
محمد تقی آبائی افزود: در راستای اهداف سند چشم انداز 20 ساله و سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی ابلاغ شده از سوی رهبر معظم انقلاب، توسعه بخش تعاون در نظر گرفته شده است.
وی بیان کرد: تعامل با اقتصاد جهانی، ارتقای بهبود کیفیت زندگی مردم، بالا بردن سطح عدالت اجتماعی، بسترسازی برای رشد سریع اقتصادی، توزیع عادلانه ثروت میان اقشار مختلف جامعه و دسترسی سریع افراد جامعه به کالاهای مورد نیاز با قیمت متعادل، از مهمترین اهداف بخش تعاون در چشم انداز 1404 است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی ادامه داد: در راستای تحقق کامل این اهداف معرفی توانمندی ها و ظرفیت های بخش تعاونی و تقویت این بخش از اقتصاد کشور به منظور ایجاد اشتغال پایدار، ارتقاء سهم اقتصاد تعاونی در تولید ناخالص ملی، افزایش رفاه عمومی و توسعه عدالت اجتماعی و گسترش نقش مؤثر تعاون در سطوح عالی تصمیم گیری اقتصادی کشور بسیار حیاتی است.
آبائی اظهار کرد: نام گذاری سال 95 با عنوان سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل از سوی رهبر معظم انقلاب، نقشه راه روشن و آینده ساز برای عبور از مراحل رشد و توسعه و رسیدن به پیشرفت همراه با عدالت است.
وی در خصوص یازدهمین جشنواره تجلیل از تعاونگران برتر استان مرکزی نیز گفت: این جشنواره یکی از اقدام های تاثیرگذار در پویایی تعاونی های استان است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی، توسعه و ترویج فرهنگ تعاون در جامعه، معرفی توانمندی های بخش تعاون به اقشار مختلف جامعه و مسئولان، ارج نهادن به زحمات تلاشگران بخش تعاون و ارتقای جایگاه و اهمیت تعاون و مشارکت در جامعه، ایجاد انگیزه و رقابت سالم میان اعضای خانواده بزرگ تعاون کشور و تشویق و ترغیب فعالیت های تولیدی ، توزیعی و خدماتی در مناطق مختلف، بخشی از اهداف برگزاری این جشنواره است.
آبائی کرد: برای شرکت در این جشنواره 169 شرکت تعاونی در 18 گرایش ثبت نام کرده بودند که از این تعداد 17 تعاونی به عنوان برتر استانی، 12 تعاونی برتر شهرستانی انتخاب شدند و در رقابت کشوری نیز یکی از تعاونی ها موفق به کسب رتبه برتر ملی شده است.
در این آیین از شرکت های تعاونی برتر استان مرکزی با اهدای لوح، تندیس و جایزه تقدیر به عمل آمد.
همزمان با برگزاری یازدهمین جشنواره تجلیل از تعاونی های برتر استان مرکزی، 17 طرح تعاونی نیز در این استان با اعتباری بالغ بر 258 میلیارد و 685 میلیون ریال به بهره برداری رسید.
این طرح ها دارای 268 نفر عضو است و با بهره برداری از آنها زمینه اشتغال 357 نفر در استان مرکزی فراهم شد.
100 هزار شرکت تعاونی فعال در کشور وجود دارد که از این تعداد بیش از 2700 شرکت تعاونی در استان مرکزی است.
از 13 تا 19 شهریورماه به عنوان هفته تعاون نامگذاری شده است.
3005/6013/
کد N1422376

وبگردی