آفتاب

اهمیت مداخلات روانپزشکی در موفقیت درمان اعتیاد

اهمیت مداخلات روانپزشکی در موفقیت درمان اعتیاد

تهران- ایرنا- عضو مرکز تحقیقات اعتیاد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: به همان اندازه که مداخلات زیستی و دارویی در درمان اعتیاد اهمیت دارد، مداخلات غیردارویی و روانپزشکی نیز در درمان معتادان موثر است و بدون این موارد درمان موفق نخواهد بود.

به گزارش روز شنبه گروه علمی ایرنا از دبیرخانه کنگره دانش اعتیاد، دکتر رضا دانشمند گفت: درصد بسیار بالایی از افرادی که مصرف کننده موادمخدر هستند، سابقه اختلالات روانپزشکی دارند.
وی توضیح داد: در بسیاری از موارد علت گرایش افراد به مصرف مواد، ناهنجاری های خلقی و هیجانی، نبود توانایی در مدیریت و کنترل هیجان یا اختلالات رفتاری مانند افسردگی، اضطراب و بی ثباتی در هیجان و خلق و خو است.
دانشمند گفت: اگر فقط به کنترل مصرف مواد و درمان اعتیاد فرد توجه کنیم و اختلالات روانی آنها را مدنظر قرار ندهیم، هرگز در درمان آنها موفق نخواهیم بود.
دبیر بخش مقالات بین المللی دهمین کنگره دانش اعتیاد اظهار کرد: علوم پایه، تازه های عصب شناختی، مطالعات حیوانی در حوزه بالینی و پیشگیری، مداخلات درمانی جدید، درمان، عوارض و شناخت مواد، مداخلات کاهش آسیب و رویکردهای روانی و اجتماعی از جمله محورهای این کنگره است.
وی اعتیاد در کودکان، اعتیاد در زنان و اعتیاد در بیماران جسمی و روانپزشکی را از دیگر محورهای این کنگره عنوان کرد.
دانشمند عنوان کرد: این کنگره حدود 3 هزار مخاطب دارد و هزار مقاله و 40 پنل تخصصی با گرایش های مختلف و حدود 15 نفر از اساتید برجسته خارجی از سازمان بهداشت جهانی و مراکز بین المللی در حوزه علمی و عملی از داخل و خارج کشور در این کنگره حضور خواهند داشت.
وی گفت: ایران جزء کشورهایی است که در حوزه دانش اعتیاد در جهان پیشرو است و از نظر علمی جایگاه برجسته ای دارد و برگزاری این کنگره بین المللی در منطقه به عنوان یک موقعیت برجسته می تواند نشان دهنده جایگاه ایران در حوزه اعتیاد باشد.
علمی**1834**1440
کد N1421738

وبگردی