آفتاب
نگاهی واقع بینانه به سیاست های منطقه ای ایران

وقتی منطق جایی برای توهم باقی نمی گذارد

وقتی منطق جایی برای توهم باقی نمی گذارد

تهران - ایرنا - عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان پس از سکوتی چندهفته ای که در پی شکست گروه های تکفیری در عراق و سوریه در بهت فرو رفته بود٬ دوباره سخنان تکراری خود علیه ایران را بر زبان راند که از توهم بی منطق این کشور سرچشمه می گیرد.

عادل الجبیر مجددا ادعاهای خود علیه جمهوری اسلامی ایران که نقش و حضور مشورتی سازنده آن درکشورهایی مثل عراق و سوریه حتی دشمنان دیرینه خود مثل آمریکا را به سکوت واداشته، تکرار کرد و گفت که اجازه نمی دهیم انصارالله و ایران بر کشور یمن چیره شوند !
این در حالی است که حضور ایران در کشورهایی مانند عراق و سوریه همانند حضور روسیه در سوریه با خواست مقام های این کشورها صورت گرفته و نقشی مشورتی داشته است و به اذعان خود عراقی ها اگر حضور ایرانی ها نبود٬ گروه تروریستی داعش بر تمام منطقه سیطره یافته بود.
وزیر خارجه عربستان که به همراه «محمد بن سلمان» جانشین ولی عهد و وزیر دفاع این کشور به چین سفر کرده بود٬ در نشست خبری در پکن، ایران را به ترویج بی ثباتی در سراسر منطقه متهم کرد.
او حتی پا را فراتر از این گذاشت و مدعی شد ایران به همه کشورهای یمن، بحرین، کویت و عربستان سعودی هم مواد منفجره می فرستد !
افکار عمومی و نهادهای بین المللی بشردوستانه و حتی کشورهایی که رابطه دوستی با عربستان دارند نیز به این نکته واقفند که این کشور یک شبه با کسب حمایت آمریکا و توافق ضمنی و تلفنی برخی کشورهای عربی، ائتلافی از 9 کشور عربی تشکیل داد و جنگی اعلام نشده را علیه مردم یمن آغاز کرد تا عبدربه منصورهادی رئیس جمهوری مستعفی و فراری یمن را به حکومت این کشور بازگرداند.
در 18 ماهی که از بمباران مناطق مسکونی، خدماتی، درمانی و آموزشی یمن توسط جنگنده های عربستانی می گذرد٬ این کشور همواره بر بازگرداندن منصورهادی به حکومت به عنوان هدف اصلی خود از این آتش افروزی اصرار ورزیده و صدها هزار زن و کودک یمنی را کشته، مجروح یا آواره کرده است.
لجاجت سعودی ها بر ادامه آتش افروزی در منطقه و کشتار کودکان یمنی و نیز حمایت مالی، سیاسی و نظامی آنها از گروه تروریستی داعش و القاعده که علنا صورت گرفته است٬ باعث بلند شدن صدای اعتراض نهادهای بشردوستانه و حتی سازمان ملل مبنی بر محکومیت این کشور در ارتکاب جنایات جنگی در کشتار 60 درصد کودکان یمنی شد که البته این کشور با استفاده از دیپلماسی دسته چک و تهدید قطع کمک های مالی خود دهان دبیر کل سازمان ملل را نیز بست و باعث حذف نام این کشور از فهرست ناقضان حقوق بشر شد.
عربستان سعودی در راستای همین سیاست بحران زایی خود در منطقه با همراه کردن کشورهای تابعه خود مثل بحرین، امارات و برخی کشورهای فقیر آفریقایی٬ با بهانه کردن تعرض به سفارت این کشور در تهران، روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کرد این در حالی است که صدها حاجی ایرانی به دلیل سهل انگاری و ناتوانی مقام های عربستانی در امر برگزاری مناسک حج سال گذاشته و سال های پیش از آن٬ جان خود را از دست دادند اما هیچ گاه جمهوری اسلامی ایران آن را بهانه ای برای به آشوب کشاندن روابط بین دو کشور قرار نداد تا منطقه را مانند عربستان دچار بحرانی جدید نماید.
هم اکنون روابط دیپلماتیک ایران و عربستان سعودی به دلیل فتنه انگیزی های شاهزاده های جوان و بی تجربه سعودی قطع است و تنش میان دو طرف در سطح بالایی قرار دارد.
اما موضع گیری منطقی و صبورانه مقام های ایران همیشه نقشی آرام کننده و با در نظر گرفتن شرایط بحرانی منطقه صورت گرفته تا بهانه ای در دست ابرقدرت های مداخله گر برای دخالت و حضور نظامی در منطقه قرار نگیرد٬ امری که هیچ گاه کوتاه فکران سعودی نه تنها به آن فکر نکرده اند بلکه زمینه حضور آنها را نیز با سخن های بی منطق و حمایت مالی و معنوی از گروه های تکفیری مثل داعش، القاعده و النصره فراهم کرده اند.
مقام های ایرانی همواره کشور عربستان را به کاهش خطاهای فاحش راهبردی دعوت کرده و خواستار رهایی آنها از گرفتاری در منجلابی خونین که با حمایت از تروریست ها و دست داشتن در کشتار کودکان و زنان بیگناه در یمن، سوریه و عراق صورت گرفته٬ بوده اند.
بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به سخنان اخیر الجبیر خاطرنشان کرد که بهتر است عربستان به جای فریادهای عاجزانه و تکرار ادعاهای نخ نما شده علیه دیگران، به فکر اصلاح روش های خود باشد.
وی افزود: به رغم تلاش مستمر این کشور برای سرپوش نهادن بر واقعیت هایی همچون دست داشتن در وحشتناک ترین عملیات تروریستی جهان ( 11 سپتامبرآمریکا) تا کودک کشی در یمن با استفاده از دلارهای نفتی، امروز جهانیان بخوبی دریافته اند که منشأ این آتش افروزی ها، رژیم سعودی و تفکرجعلی وهابیت است که عنصر پایه ای حیات سیاسی این کشور است.
قاسمی تأکید کرد: سران عربستان سعودی باید سرنوشت فتنه جویان بین المللی همچون صدام را که به خیال همیشگی بودن حمایت های برخی کشورهای قدرتمند، اصرار به کوبیدن بر طبل نزاع و خونریزی داشتند، همواره پیش چشمان خود ببینند.
عادل الجبیر در بخشی از سخنان خود در پکن ابراز امیدواری کرده بود که 'رابطه با ایران به حسن همجواری برگردد مثل قبل از انقلاب 57 '، اما سخن اینجا است که ایران پیش از سال های 57 ٬ایرانی آمریکایی – غربی بود همانند شرایطی که امروز عربستانی ها در آن قرار دارند و دو کشور آمریکایی که نمی توانند مشکلی با یکدیگر داشته باشند بلکه مشکل اینجا است که ایران تسلیم خواسته ها و امیال غربی ها و آمریکایی ها نیست اما عربستان سعودی به عنوان مجری تمام عیار خواسته ها و امیال آمریکایی ها و غربی ها در منطقه عمل می کند!
نکته جالب توجه اینجاست که عربستانی ها خواستار بازگشت ایران به زمان پیش از انقلاب هستند٬زمانی که شاه با رژیم صهیونیستی رابطه خوبی داشت و البته اکنون نیز عربستان در پی عادی سازی روابط خود با این رژیم جعلی است.
تحلیلگران سیاسی معتقدند آمریکایی که به مهره های اصلی خود درمنطقه مثل صدام پس از سوختن و گذشتن تاریخ مصرف آنها توجهی نکرد و آنها را از سر راه خود برداشت و حتی به کشورهای دوست خود در منطقه مثل ترکیه وفادار نبود و در کودتای نافرجام اخیر در این کشور نیز رگه هایی از حمایت و دست داشتن آنها در این کودتا به چشم می خورد، هرگز رفیق و دوست خوبی برای سعودی ها نخواهد بود و این همان نتیجه ای است که حتی برخی واقع بینان و اندیشمندان جامعه سعودی نیز در شبکه های اجتماعی بدان اذعان داشته و بارها از حاکمان خود خواسته اند که به آمریکایی ها اعتماد نداشته باشند.
مسلم است اگر اتفاقی همانند آنچه که با همکاری منطقه ای بین ایران، روسیه، سوریه و عراق در منطقه ایجاد شده است و به نابودی روزافزون گروه های تروریستی مثل داعش و کاهش بحران انجامیده است ٬با حضور کشورهای دیگر منطقه مثل عربستان صورت پذیرد٬ نیازی به حضور و دخالت نابجای کشورهایی مثل آمریکا در منطقه که تنها به منافع خود می اندیشند، نخواهد بود و این منطقه نفت خیز و ثروتمند با حضور کشورهای بزرگ اقتصادی و تاثیرگذار سیاسی مثل روسیه، ایران، چین و هند، روی آرامش و دوستی به خود خواهد دید.
اینجا است که سخن از استفاده از روش های منطقی و عقلانی در اداره امور کشورها به میان می آید که می بایست سرلوحه کار سیاستمداران کشورهای منطقه قرار گیرد نه سخنانی که براساس توهم و قلب واقعیت ها که توسط برخی مقام های کشورهای منطقه تکرار می شود.
گزارش از: سعید محسنی راد
خاورم**1653**2041**
کد N1421584

وبگردی