آفتاب
در گفتگو با مهر عنوان شد:

انتشار مجموعه‌ اشعار عاشقانه فاضل ترکمن/«خواب آبی» خواندنی شد

انتشار مجموعه‌ اشعار عاشقانه فاضل ترکمن/«خواب آبی» خواندنی شد

دو اثر تازه از فاضل ترکمن با عنوان « خواب آبی» و « هیچ عشق تازه‌ای جدید نیست» روانه بازار کتاب شد.

به‌گزارش خبرنگار «مهر» دو کتاب تازه از فاضل ترکمن، شاعر، نویسنده و طنزپرداز شامل مجموعه شعر «هیچ عشقِ تازه‌ای جدید نیست» با تصویرگری ملیکا سعیدا توسط انتشارات «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» و داستان کوتاهی با عنوان «خوابِ آبی» با تصویرگری حسن‌ عامه‌کن که توسط انتشارات امیرکبیر (کتاب‌های شکوفه) منتشر شد.

فاضل ترکمن درباره‌ این دو کتاب به خبرنگار «مهر» گفت: هر دو کتاب برای گروه‌ سنی نوجوان است، هر چند که من فاصله‌ نوجوانی و جوانی را آن‌قدر زیاد نمی‌بینم که برای آن تعیین گروه سنی شود و در این زمینه تنها به گروه‌بندی خردسال و کودک معتقد هستم.

وی همچنین اظهار کرد: «هیچ عشقِ تازه‌ای جدید نیست» مجموعه‌ای از شعرهای عاشقانه‌ من در قالب‌های متنوع کلاسیک و نیمایی است که زبانی ساده دارند و علاوه بر موضوعات عاشقانه، به تنهایی، افسردگی و دیگر مسائل و دغدغه‌های نوجوانی می‌پردازند.

 ترکمن در رابطه با عنوان کتاب گفت: یکی از کارشناسان کانون پرورش فکری می‌گفت که این اولین کتاب شعر کانون است که واژه‌ عشق در آن آمده و فتح‌باب بزرگی‌ست که امیدواریم آخرین کتاب عاشقانه نباشد!

همچنین فاضل ترکمن درباره‌ کتاب تازه‌ی دیگر خود «خوابِ آبی» گفت: بخش کتاب‌های شکوفه‌ انتشارات امیرکبیر با مدیریت مصطفی رحماندوست در بخش مکتوب و بیوک ملکی در بخش تصویرگری، در سال جدید مجموعه‌ای از کتاب‌های کوچک با قیمت هزار تومان برای کودکان و نوجوانان راه‌اندازی کردند که بسیار مجموعه‌ درخوری‌ست و مثل یک نمایشگاه مکتوب و تصویری متنوع از آثار مختلف چندین نسل از شاعران، نویسندگان، مترجمان و تصویرگران ایرانی می‌ماند.

وی با بیان اینکه کتاب داستانش با عنوان «خوابِ آبی»  در همین مجموعه منتشر شده است  افزود: خوابِ آبی داستان دختر نوجوانی از شهر تهران است که به‌خاطر کار پدرش مجبور می‌شوند با خانواده به شمال کشور مهاجرت کنند. از آن‌جایی که همیشه در قصه‌ها کلیشه‌ای وجود دارد که خانواده‌ها اغلب از شهرستان‌ها و روستاها به تهران می‌آیند و به‌نوعی غربت آن‌ها را نشان می‌دهند، قصد داشتم در این کتاب، فضا را عوض کنم و بگویم غربت با غربت تفاوت ندارد و اگر یک خانواده‌ی تهرانی هم به شهرستان مهاجرت کنند، احساس تنهایی و غربت دارند و چه‌بسا بیشتر از یک خانواده‌ شهرستانی که به تهران مهاجرت کرده، دچار بحران شوند. در قصه‌ خوابِ آبی مرجان به‌دلیل تنهایی و اختلافات فرهنگی میان تهران و شمال کشور، به‌جای گروه همسالان خودش، با دریا دوست می‌شود و با آب‌های دریا درد دل می‌کند...»

فاضل ترکمن درباره‌ دیگر کتاب‌های در دست انتشار خود گفت: چندین کتاب داستان و شعر در حوزه‌ بزرگسال در دست انتشار دارم. یکی از این کتاب‌ها «دختری که اشک‌های مرا پاک می‌کرد» (روایت‌های حساس از زندگی یک وسواس) است که مجموعه‌ای از نثرهای عاشقانه و تلخ مرا شامل می‌شود که درحال‌حاضر مشغول مذاکره با ارشاد برای کم‌تر شدن ممیزی‌های آن هستم.

فاضل ترکمن (روزنامه‌نگار و منتقد ادبیات و سینما) متولد ۱۳۶۷ در تهران و کارشناس‌ارشد زبان و ادبیات فارسی است. او فعالیت حرفه‌ای خود را از اوایل دهه‌ هشتاد زیرنظر عمران صلاحی و سیمین بهبهانی آغاز کرده است و تابه‌حال با مطبوعات همکاری مداوم داشته است. ترکمن درحال‌حاضر عضو تحریریه‌ هفته‌نامه‌ «چلچراغ» است و با مجلات «فیلم» و «جهان کتاب» نیز همکاری دارد. همچنین دیگر کتاب‌های منتشرشده‌ فاضل ترکمن عبارتند از: «حرف‌های گریه‌دار»، «سفر به قبرستان»، «پول چراغ جادو»، «کیف پول من گرسنه است»، «یکی بیاید مرا لِهْ کند»، «وقتی دماغ پینوکیو توی سوراخ گوش من بود». فاضل ترکمن تابه‌حال سه‌بار موفق به دریافت سرو زرین جشنواره‌ی بین‌المللی شعر فجر شده که در این زمینه رکوردار است.  

کد N1421581

وبگردی