آفتاب

روزنامه لاوانگوردیا: کردها در تنگنای جنگ سوریه

روزنامه لاوانگوردیا: کردها در تنگنای جنگ سوریه

مادرید- ایرنا- روزنامه لاوانگواردیا در گزارشی نوشت که کردها در حالی در سوریه علیه داعش می جنگند که در تنگنایی بین آمریکای متحد و ترکیه دشمن قرار گرفته ا ند.

به گزارش ایرنا، لاوانگواردیا امروز جمعه نوشت: جرابلس شهری در مرز شمالی سوریه، که تا همین چند روز پیش در تامین نیروهای داعش نقش کلیدی داشت، توسط ائتلاف میان شورشیان سوری و هواپیماهای آمریکایی به رهبری ترکیه آزاد شد.
در طول این مرز 900 کیلومتری، داعش بدون آنکه از سوی آنکارا مورد تهدید قرار بگیرد، به نقل و انتقال سلاح، کالا و قاچاق نفت پرداخته است، چرا که هدف اصلی ترکیه متوقف نمودن کردهای سوریه است و آنها را دشمن اصلی کشور خود می داند.
این روزنامه ادامه داد: این عملیات بطور همزمان با سفر «جو بایدن» معاون رییس جمهور آمریکا به آنکارا پایتخت ترکیه انجام شد. هدف مقام آمریکایی از انجام این سفر، آرام و ملایم کردن لحن دولت آمریکا در برابر ترکیه پس از کودتای نافرجام در این کشور و سفر«اردوغان» به سن پترزبورگ بوده است.
این رویکرد موجب شد که مقام آمریکایی درسفرخود به ترکیه هشداری غیرمعمول به شبه نظامیان کرد سوریه بدهد.
وی از نیروهای کرد که مطمئن ترین و کارآمد ترین متحدین آمریکا در جنگ سوریه بوده اند خواست که از کرانه های فرات عقب نشینی کنند تا از حمایت پنتاگون محروم نشوند.
این نشریه اضافه کرد: کردها خواهان دولت مستقلی برای 40 میلیون نفری هستند که در ترکیه، ایران، عراق و سوریه زندگی می کنند. حمایت آمریکا از کردها ترکیه را بخشم آورده تا جایی که آمریکایی ها را متهم به همکاری با تروریست های پ پ ک کرده است.
وضعیت کردها در جنگ سوریه بی نهایت پیچیده است، چرا که آمریکا می خواهد دسترسی آسان به پایگاه 'اینجرلیک' داشته باشد، آنکارا با داعش مبارزه کند و کردها به مقابله خود با داعش در سوریه ادامه بدهند. اما در ورای این مسائل مشکل کردها نیاز به راه حل دارد و واشنگتن بالاخره در زمانی باید راه را برای توافق صلح باز کند. در غیر این صورت، ترکها همچنان کردها را دشمن خود تلقی خواهند کرد.
لاوانگواردیا تصریح کرد: جنگ داخلی در سوریه، خاورمیانه و اروپا را بی ثبات کرده است و اتفاقی مانند آنچه در جرابلس روی داده می تواند مقدمه ای برای توافق میان چهار قدرت اصلی در این جنگ یعنی روسیه، آمریکا، ترکیه و ایران باشد.
به گفته این رسانه، هشدار واشنگتن به شبه نظامیان کرد ومحکومیت ضعیف شورشیان سوری (که از حمایت سازمان سیا برخوردار هستند) از سوی روسیه، نشانه هایی از این موضوع است که طرفین در پی پایان دادن به جنگ هستند اما کردهای بدون دولت، متحد آمریکا و دشمن ترکها اکنون در مقابل شورشیان سوری قرار گرفته و در بن بست سختی گرفتار شده اند.
اروپام *5*491** شبس ** 1574
کد N1421148

وبگردی