آفتاب
خطیب جمعه اردبیل:

ازدواج در جامعه با آداب و رسوم غلط از اصل خود فاصله گرفته است

ازدواج در جامعه با آداب و رسوم غلط از اصل خود فاصله گرفته است

اردبیل - امام جمعه اردبیل با تاکید بر اینکه امروزه هم اصل ازدواج و هم استحکام آن با مشکل مواجه شده، گفت: ازدواج در جامعه با آداب و رسوم غلط از اصل خود فاصله گرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سیدحسن عاملی ظهر امروز در خطبه های نماز جمعه اردبیل با اشاره به سالروز ازدواج حضرت زهرا (س) و حصرت علی (ع) که به عنوان روز ازدواج نام گذاری شده اضافه کرد: این ازدواج از جهات عدیده الگوی جهانی برای جوانان است.

وی در بیان امتیازات این ازدواج افزود: اول اینکه با عفت شروع شد و با عفت ادامه یافت و هر دو طرف ازدواج، دریای حیا، حجب و تقوی بودند. دوم اینکه طرفین فضائل روحی و علمی یکدیگر را پایه ازدواج قرار دادند و از لحاظ تمکنات مادی بری بودند.

نماینده ولی فقیه در استان ادامه داد: پیام این ازدواج این است که انتخاب شریک زندگی با امتیازات مادی و زیبائی های ظاهری و بویژه از زنان متبرج جاهلی و از کسانی که با خودنمایی های حرام خود را عرضه می کنند، خطای محض است.

وی متذکر شد: سوم اینکه هر دو طرف انتخاب خود را به خداوند سپرده بودند و خدا بود که اینها را به همدیگر انتخاب کرد. لذا شعار جوانان در ازدواج باید این دعا باشد "خدایا عفت از من، انتخاب از تو".

عاملی بیان داشت: وصف چهارم این ازدواج بساطت و سادگی بود. حضرت علی (ع) حتی خانه ای نداشت و حضرت زهرا (س) را به اتاقی که در گوشه نخلستان درست کرده بودند بردند. مهریه نیز مهرالسنه بود؛ یعنی ۵۰۰ درهم و سنت پیامبر، سنت خداست. جهازیه هم از پول مهریه بود و با اقلامی بسیار ساده.

وی تاکید کرد: امتیاز پنجم این بود که در مراسم این ازدواج خبری از گناه نبود. نه اختلاط زن و مرد، نه شراب، نه رفع القلم و نه اذیت همسایه ها تا طلوع صبح.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان با بیان اینکه ازدواج از مقدس ترین نهادهاست که اگر گناه در آن نباشد رحمت به آنجا نازل می شود، یادآور شد:. لذا در شب زفاف حضرت زهرا (س) جبرئیل، میکائیل و اسرافیل به همراه ۷۰ هزار فرشته نازل شدند.

وی افزود: مراسم ازدواجی که توأم با گناه باشد، شئامت آنجا را فرا می گیرد. در چنین مراسمی نه تنها فرشتگان الهی فرود نمی آیند بلکه برپا کنندگان در آن به خشم الهی گرفتار می شوند.

عاملی با تاکیذ بر اینکه ما هرچه از این اسوه های ابدیت فاصله بگیریم با پدیده های لاینحل اجتماعی مواجه خواهیم بود، ادامه داد: امروزه جامعه هم اصل ازدواج و هم استحکام آن با مشکل مواجه شده است.

به گفته وی امروز در ازدواج موانع فرهنگی بیشتر از موانع اقتصادی است. افزایش سطح توقعات با آداب و رسوم غلط و دست و پاگیر بخش عظیمی از جامعه مخصوصا جوانان را با مشکلات جدی مواجه کرده است.

نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری همچنین با تقدیر از نقش پدافند هوایی، آنها را بزرگ مرزداران و مرزبانان کشور و چشم بینای ملت و از اسباب اصلی امنیت کشور دانست.

وی با بیان اینکه اقتدار فوق العاده این نیرو باعث یأس دشمن و خنثی شدن برنامه های آنها است عنوان کرد: این اقتدار غرور آفرین نتیجه انقلاب اسلامی است.

عاملی تصریح کرد: یکی از شاهکارهای این نیرو، ردگیری پهپاد جاسوسی اسرائیل برخاسته از لنکران در سال های گذشته بود که با ردگیری و روشن کردن مقصد آن این پهپاد را در فراز اصفهان سرنگون کردند.

وی در عین حال با اشاره به سالروز شهادت حجاج ایرانی در مکه مکرمه در سال ۱۳۶۶ افزود: ملت ما ۳۲۵ شهید در آن زمان تقدیم اسلام کرد و در زمان و مکانی که ریختن خون حرام است و حتی مشرکین حرمت آن را رعایت می کردند، آل سعود هتاکی کرد و ثابت نمود که هیچ اعتقادی به دین اسلام ندارد.

خطیب جمعه اردبیل با بیان اینکه جرم شهدای ما فقط برائت از مشرکین بود که خداوند در ۱۰ سوره قرآن از آن بحث کرده است، گفت: تلفات حج در تاریخ آل سعود واقعا وحشتناک است.

وی ادامه داد: سال گذشته در ماجرای جرثقیل ۱۱۰ نفر کشته شدند و در فاجعه منا بیش از هفت هزار حاجی جان خود را از دست دادند. در حالی که آل سعود تا به حال نه عذرخواهی کرده، نه مسئولیت پذیرفته، نه دیه داده و نه زیر بار تشکیل کمیته حقیقت یاب می رود.

عاملی متذکر شد: بدتر از همه اینها، آل سعود سرکرده منافقین را به حج امسال و به مهمانی ویژه پادشاه دعوت کرده است. منافقینی که ۱۷ هزار بیگناه را ترور کردند.

وی تاکید کرد: آل سعود با دعوت از آنها و همکاری با آنها و کشتن ۱۰ هزار بیگناه در یمن و هزاران بی گناه در عراق و سوریه و علنی کردن ارتباط خود با اسرائیل ثابت کرد که شایسته امارت حج نیست و به تعبیر مقام معظم رهبری عالم اسلام باید در خصوص مدیریت حج چاره اندیشی کند.

کد N1420896

وبگردی