آفتاب

وزرای خارجه اتحادیه اروپا درباره روابط با ترکیه گفت وگو می کنند

وزرای خارجه اتحادیه اروپا درباره روابط با ترکیه گفت وگو می کنند

وین - ایرنا - خبرگزاری رسمی اتریش آپا اعلام کرد که قرار است امروز جمعه و فردا وزرای اتحادیه اروپا در براتیسلوا پایتخت اسلواکی در خصوص چگونگی روابط با ترکیه بعد از کودتای این کشور دیدار و گفت وگو کنند.

به گزارش آپا, سباستین کورتز وزیر امور خارجه اتریش نیز قرار است طرح خود را مبنی بر توقف مذاکرات اتحادیه اروپا با ترکیه به همتایان خود ارائه دهد.
همچنین روز شنبه عمر سیلک وزیر خارجه ترکیه در اتحادیه اروپا قرار است در دیدار با همتایان خود در باره چگونگی وضعیت کشورش بعد از کودتا , معافیت ویزا برای شهروندانش و نیز توافق بر سر پناهجویان بحث , گفتگو کند.
به گفته آپا در این نشست احتمالا درباره حضور سربازان آلمانی در پایگاه نظامی اینجرلیک نیز بین نمایندگان آلمان و ترکیه رایزنی می شود. پارلمان آلمان، قطعنامه ای را با آرای اکثریت نمایندگان تصویب کرد که قتل عام ارامنه از سوی نیروهای عثمانی در جنگ جهانی اول را به عنوان «نسل کشی» به رسمیت شناخت.
دقایقی پس از تصویب این قطعنامه، حزب حاکم عدالت و توسعه در ترکیه در بیانیه ای اعلام کرد این مصوبه به روابط آنکارا و برلین «آسیب جدی وارد خواهد کرد».
همچنین نخست وزیر ترکیه در یک سخنرانی در آنکارا گفت: «لابی نژادپرست ارامنه» مسئول این «تصمیم اشتباه» پارلمان آلمان است.این موضوع سبب افزایش اختلاف ها بین برلین - آنکارا شد تا جایی که ترکیه اجازه بازدید از برخی از مقامات بلند پایه برای بازدید از پایگاه اینجرلیک در ترکیه که سربازان آلمانی در آنجا مستقر هستند را نداد.
همچنین یکی دیگر از موضوعات این نشست دو روزه, اجرای توافق آتش بس در مینسک و تحولات شرق اوکراین و تاثیر آن در آینده سیاست خارجی و امنیت اروپا است.
اروپام**441**1566
کد N1420770

وبگردی