آفتاب
روز تلخ مأموریت های فضایی؛

راکت فالکون ۹ در سکوی پرتاب منفجر شد

راکت فالکون ۹ در سکوی پرتاب منفجر شد

زمانی که ناسا قصد پرتاب موشک حامل ماهواره ای به فضا را داشت، راکت منفجر شد و ستونی از دود به هوا رفت، اکنون تقریبا ۶۰ سال پس از آن حادثه، شرکت اسپیس ایکس هم دچار حادثه مشابهی شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، پنجشنبه اول سپتامبر روز تلخی برای شرکت اسپیس ایکس بود.

این شرکت که هم اکنون به عنوان پیشروترین شرکت خصوصی در زمینه توسعه اکتشافات فضایی به شمار می آید و در ماه های اخیر موفق به بازیابی چندین باره راکت شده حالا باز هم در صدر اخبار فضایی جهان قرار گرفته است، البته این بار نه به خاطر یک موفقیت دیگر بلکه به دلیل انفجار راکت.

نخستین بار که ناسا تلاش خود را برای پرتاب راکت به فضا در دسامبر سال ۱۹۵۷ آغاز کرد نتیجه ای جز شکست به دست نیاورد تا برای رسیدن به جایگاه روسها در زمینه پرتاب ماهواره همچنان انتظار بکشد. حالا پس از حدود ۶۰ سال همان اتفاق با جزئیاتی مشابه در مرکز فضایی کیپ کاناورال فلوریدا روی داد.

راکت فالکون ۹ در سکوی پرتاب منفجر شد. شدت انفجار تا حدی بود که تا شعاع چند کیلومتری احساس شد. در جریان این انفجار، ماهواره ای که سوار بر راکت بود نیز منهدم شد.

این ماهواره به فیس بوک تعلق داشت و قرار بود برای توسعه دسترسی مردم به اینترنت در مناطق بیشتری از جهان، در مدار زمین مستقر شود.

الون ماسک مرد همه کاره اسپیس ایکس پس از این حادثه اعلام کرد که راکت فالکون ۹ در حین عملیات سوخت گیری سیستم پیش رانه منفجر شده و محل اصلی انفجار در بخش فوقانی مخزن اکسیژن بوده است.

قرار بود این راکت در روز سه شنبه به فضا پرتاب شود و با توجه به اینکه در ماه های اخیر بازگشت این راکتها به عنوان موفقیتی بزرگ به حساب می آمد، حالا به نظر می رسد تمامی این دستاوردها تحت شعاع قرار گرفته است.

اسپیس ایکس در دسامبر سال ۲۰۱۰ نخستین شرکتی خصوصی فضایی لقب گرفت که موفق شد فضاپیمایی را به مدار پایین زمین پرتاب کرده و آن را بازگرداند. تنها پس از یک سال و نیم این شرکت حتی توانست خود را به ایستگاه فضایی بین المللی نیز برساند.

کد N1420515

وبگردی