آفتاب

چرا تیتراژ برنامه نوستالژیک «راه شب» تغییر کرد؟

چرا تیتراژ برنامه نوستالژیک «راه شب» تغییر کرد؟

ایسنا نوشت: مدیر گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران ضمن بیان توضیحاتی درباره تیتراژ جدید برنامه «راه شب»، از سنت‌های رادیو و نیاز این روزهای مخاطبان سخن گفت.

یدالله گودرزی با اشاره به تیتراژ پایانی برنامه «راه‌ شب» اظهار کرد: برنامه «راه شب» برنامه‌ای قدیمی و نوستالوژیک برای مخاطبان است و به همین دلیل آرم آغازین برنامه را تغییر ندادیم؛ ولی با توجه به تجربه‌های خوبی که در زمنه تولید ترانه در رادیو به دست آورده بودیم، برای پایان این برنامه هم یک تیتراژ به نام «راه شب» ساختیم.

او ادامه داد: در ماه مبارک رمضان هم تیتراژی برای برنامه «قرار بی‌قراران» ساخته بودیم که مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت و همین انگیزه‌ای شد تا برای برنامه «راه شب» که فضایی تعاملی و آرامش‌بخش برای مخاطبان دارد، نیز این کار را انجام دهیم.

مدیر گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران همچنین درباره نقش رادیو در دنیای رسانه‌ای امروز اظهار کرد: رادیو رسانه‌ای بود که در زمانه خودش گسترده‌ترین رسانه محسوب می‌شد. رادیو امروز توانسته با حضور رسانه‌های جدید به نوعی به آن جایگاهی که شایسته آن است، بازگردد. برای اینکه رادیو بتواند پویایی و حضور خودش را همچنان حفظ کند، ناچار است به‌روز شود و به دغدغه‌های مخاطبان توجه کند.

گودرزی با بیان اینکه امروز انواع رسانه‌های مجازی به نیازها و خواسته‌های مردم اضافه شده‌ است، گفت: رادیو هم می‌تواند با استفاده از این فضاها به عنوان فضای مکمل کار خودش را به‌روز کند و همگام با مطالبات مخاطبان پیش برود. مخاطب امروز دیگر آن مخاطب یک‌طرفه حرف‌گوش کن نیست، بلکه دوست دارد خودش فاعل باشد و کنترل فضای رسانه‌ای را در دست داشته باشد.

او در ادامه مطلب بالا خاطرنشان کرد: به همین منظور ما در رادیو ایران نیز تلاش کردیم تا این حضور رسانه‌ای مردم اتفاق بیافتد؛ به عنوان مثال این فضای جدید برنامه «راه شب» که با نظر مدیر شبکه و شورای مدیران ایجاد شده است، به سمت تعامل هرچه بیشتر با مخاطبان پیش می‌رود. تعامل شکل‌های گوناگونی دارد، از نوشتن نامه و تماس تلفنی گرفته تا ارسال پیامک می‌تواند تعامل باشد، اما شکل‌های کامل‌تری از تعامل وجود دارد که سعی شده در برنامه «راه شب» از آنها استفاده شود؛ به عنوان مثال می‌توان به استفاده از توان و ظرفیت مخاطبان برای برنامه‌سازی اشاره کرد.

مدیر گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران با بیان اینکه مخاطبان رادیو خودشان تجربه‌هایی را در زمینه برنامه‌سازی به دست آورده‌اند، گفت: نرم‌افزاراهایی که در این زمینه‌ها تولید می‌شود به مخاطبان این امکان را می‌دهد که خودشان را بیازمایند. در برنامه «راه شب» هم این امکان وجود دارد که مخاطبان می‌توانند آیتم‌ها و بخش‌هایی را که به صورت رادیویی می‌سازند، برای برنامه بفرستند و بعد از نظارت و بررسی پخش شوند.

گودرزی در پایان سخنانش یادآور شد: باید بتوانیم تعادلی بین سنت و جدید ایجاد کنیم. گاهی ذهنیت‌های سنتی برای برخی از مخاطبان خاطره‌انگیز است. شاید خیلی‌ها باور نکنند که این زبان معیاری که در جامعه رواج دارد در واقع زبان رادیو است. امروز باید تلاش کنیم که با درنظر گرفتن سنت‌ها، نیازهای دنیای امروز مخاطبان را هم مورد توجه قرار دهیم.

5858

کد N1420358

وبگردی