آفتاب
در گفت وگو با ایرنا

حدود 11 هزار شرکت تعاونی زنان در کشور فعال است

حدود 11 هزار شرکت تعاونی زنان در کشور فعال است

تهران- ایرنا- مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور زنان و خانواده با اشاره به آخرین وضعیت شرکت های تعاونی زنان کشور گفت: اکنون 10هزار و 810 تعاونی زنان در کشور فعال است.

وحیده نگین در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا به مناسبت هفته تعاون، با بیان اینکه تاکنون حدود 11 هزار شرکت تعاونی زنان با عضویت حدود 181 هزار نفر و اشتغالزایی نزدیک به 119 هزار نفر در کشور فعالیت می کنند، افزود: سرمایه ثبتی شرکت های تعاونی زنان حدود یک هزار و 545 هزار میلیارد ریال است.
وی به نوع فعالیت تعاونی های زنان اشاره کرد و افزود: بر حسب نوع فعالیت شرکت های تعاونی فعال زنان، 61 درصد در بخش تولیدی، 36 درصد در بخش خدماتی و سه درصد در بخش توزیعی مشغول به کار هستند.
مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: از نظر تعداد اعضای تعاونی های فعال زنان بر حسب نوع فعالیت، 54 درصد در بخش تولیدی، حدود 26 درصد در بخش خدماتی و 20 درصد عضو تعاونی های توزیعی هستند.
نگین، تعداد زنان عضو در تعاونی های فعال کشور را نزدیک به 11 میلیون نفر اعلام کرد و گفت: تعاونی های زنان به شرکت هایی گفته می شود که براساس قانون بخش تعاونی اقتصاد کشور تشکیل و ثبت می شوند و حداقل 70 درصد اعضای آن را زنان تشکیل می دهند.
وی افزود: بدون شک تعاونی های زنان بستر مناسبی است که به دور از تبعیض و با رعایت برابری اعضا و در پرتو فرهنگ مشارکت عمومی برای اشتغال شایسته زنان تشکیل شده و از طریق این تعاونی ها مشارکت فعال تر آنان در فعالیت های توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی فراهم شده و تحقق عدالت اجتماعی سرعت می یابد.
مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور زنان و خانواده گفت: از نظر اشتغال ایجاد شده توسط تعاونی های فعال زنان برحسب نوع فعالیت، 65 درصد در بخش تولید، 28 درصد در بخش خدماتی و هفت درصد در بخش توزیع هستند.
وی به شرکت های تعاونی زنان از نظر رشته فعالیت نیز اشاره کرد و گفت: شرکت های تعاونی زنان از نظر رشته فعالیت به ترتیب در بخش خدمات سه هزار و 693 تعاونی، صنعتی با سه هزار و 321 تعاونی، کشاورزی با 2 هزار و 232 تعاونی و فرش دستباف با 871 تعاونی مشغول به کار هستند.
نگین با بیان اینکه در مجموع شرکت های تعاونی فعال زنان در 96 گرایش از رشته فعالیت های تولیدی، خدماتی و توزیعی اشتغال دارند، افزود: بیشترین گرایش برای انجام فعالیت اقتصادی زنان به ترتیب نساجی، چرم و پوشاک، خدماتی، زراعت، تولیدی(شرکت های تعاونی صنعتی، معدنی و کشاورزی، تامین نیاز تولیدکنندگان، عمرانی و فرش دستباف تولیدی)، صنایع دستی، خدمات آموزشی، غذایی، دارویی و بهداشتی، خدمات رایانه ای و دامپروری هستند.
وی افزود: کمترین فعالیت ها مربوط به تعاونی سهام عدالت، تامین نیاز مشاغل، مینی بوس داران، مصرف فرهنگیان، مرزنشینان، تعاونی دهیاری ها، اتوبوس داران، مصرف کارمندی و خدمات جمع آوری شیر و فرآورده های لبنی است.
مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور زنان و خانواده، استان تهران را دارای بیشترین تعاونی زنان اعلام کرد و گفت: در این استان بیش از 12هزار و 770 تعاونی زنان مشغول به فعالیت هستند. استان قم نیز با 514 تعاونی، کمترین تعاونی زنان را در بین استان های کشور دارد.
نگین افزود: بیشترین تعداد مدیران عامل زن مربوط به استان های تهران، خوزستان، فارس، کرمان، مازندران، خراسان رضوی، گیلان و چهارمحال و بختیاری و کمترین تعداد مدیران عامل زن نیز مربوط به استان های قم، قزوین، سمنان، همدان، خراسان جنوبی، کهگیلویه و بویر احمد، البرز و زنجان است.
هفته تعاون سیزدهم تا نوزدهم شهریورماه است.
اقتصام(4)9123 **1561
کد N1420330

وبگردی