آفتاب
در گفت‌وگو با مهر مطرح شد؛

امام جواد(ع) شایسته‌ترین الگو برای جوانان هستند/ اوج بندگی خداوند

امام جواد(ع) شایسته‌ترین الگو برای جوانان هستند/ اوج بندگی خداوند

قم - استاد حوزه علمیه قم گفت: امام محمدتقی(ع) به عنوان شخصیت ممتازی که در سنین کودکی به امامت رسیدند بهترین الگو و سرمشق برای جوانان جامعه اسلامی هستند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: امام جواد(ع) در سن ۸ سالگی به امامت رسیدند و حدود ۱۷ سال مسئولیت ارشاد و رهبری معنوی جامعه اسلامی را به عنوان امام شیعیان برعهده داشتند.

نفوذ معنوی و کلامی آن حضرت به قدری بود که سبب شد مأمون نتواند وجود چنین شخصیتی را تحمل کند و در سن ۲۵ سالگی آن امام همام را به شهادت رساند.

دهمین پیشوای شیعیان بهترین الگو و سرمشق برای جوانان جامعه اسلامی است و جوانان می‌توانند با الگوگیری از امام جواد(ع) زمینه سعادتمندی خود را فراهم کنند.

امام(ع) این موضوع را اثبات کردند که می‌توان در عین محدویت‌هایی که از سوی دشمنان ایجاد می‌شود بر همه مشکلات فائق آمد و در مسیر رضای الهی گام برداشت.

حجت الاسلام سید محمد واعظ موسوی، استاد حوزه علمیه قم در رابطه با ابعاد مختلف شخصیت امام جواد(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه امام محمد تقی(ع) نخستین امامی هستند که در سنین کودکی به امامت رسیدند، اظهار داشت: در دوران امامت امام رضا(ع) برای مردم و همچنین بسیاری از علما این سئوال ایجاد شد که چه کسی پس از امام رضا(ع) امامت جامعه اسلامی را بر عهده دارد که علی بن موسی رضا(ع) به امام جواد(ع) که پسر بچه‌ای ۴ ساله بودند اشاره کردند و آن حضرت را به عنوان جانشین و امام پس از خود معرفی کردند.

وی ادامه داد: پس از اینکه امام رضا(ع) فرزند خردسال خویش را به عنوان امام پس از خود معرفی کردند بسیاری از افراد متعجب شدند که چگونه می‌شود شخصی در سنین کودکی به امامت برسد که امام رضا(ع) فرمودند: فرزند من در دامن عصمت متولد شده و باید رهبری جامعه را بر عهده بگیرد و فرمودند حضرت عیسی(ع) نیز در سنین کودکی حجت خداوند بود.

امام جواد(ع) و تبیین و نشر مکتب اهل بیت(ع)

حجت الاسلام واعظ موسوی با بیان اینکه امام رضا(ع) با بیان شواهدی از قرآن همانند حضرت عیسی(ع) و حضرت زکریا(ع) جامعه شیعه را برای پذیرش امامت امام جواد(ع) آماده کردند، گفت: پس از شهادت هشتمین پیشوای شیعیان گروهی از مردم به دنبال برادر امام رضا(ع) رفتند، اما چون وی را در پاسخگویی به سئوالات خود ناتوان دیدند به سراغ امام جواد(ع) آمدند و با سئوال و جواب‌هایی که انجام دادند و قرائنی که مشهود بود به امام محمد تقی(ع) ایمان و اعتقاد پیدا کردند.

وی با تأکید بر لزوم الگوگیری نسل جوان از امام جواد(ع) بیان داشت: امام محمدتقی(ع) به عنوان شخصیت ممتازی که در سنین کودکی به امامت رسیدند بهترین الگو و سرمشق برای جوانان جامعه اسلامی هستند.

حجت الاسلام واعظ موسوی با اشاره به اینکه امام جواد(ع) پاسدار حریم وحی بود، گفت: نهمین امام شیعیان با وجود عمر کوتاه خویش نقش مؤثری در تبلیغ و ترویج دین اسلام داشتند و توانستند مقابل دشمن ایستادگی و با ظلم و زور مقابله کنند.

کمالات معنوی و نفوذ کلامی از مهم‌ترین خصوصیات اخلاقی امام جواد(ع) بود

وی با اشاره به مقام علمی نهمین پیشوای شیعیان و اقدامات ایشان در راستای تبیین معارف الهی، گفت: امام جواد(ع) از مرتبه دانش و کمالات معنوی و اخلاقی در اداره جلسات علمی برخوردار بودند و نفوذ معنوی و کلامی آن حضرت سبب شد مأمون نتواند وجود چنین شخصیتی را تحمل کند و در سن ۲۵ سالگی آن امام همان را به شهادت رساند.

این استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه از نظر عبادت امام جواد(ع) در اوج بندگی خداوند قرار گرفتند و هیچ‌گاه زر و زیور دنیا آن حضرت را از خداوند دور نکرد، تصریح کرد: نهمین پیشوای شیعیان با اخلاص در عبادت خود را به بالاترین درجات معنوی رساندند و در اوج کمالات قرار گرفتند و هیچ‌گاه از مسیر هدایت دور نشدند و همواره در تلاش برای معاشرت با خردمندان هوشیار موجبات رشد و کمال اخلاقی را برای خود ایجاد کردند.

کد N1420292

وبگردی