آفتاب

جنگل‌های بلوط زاگرس ضعیف شده‌اند/اقدام عملی برای بهبود وضعیت جنگل ها انجام نشده است

جنگل‌های بلوط زاگرس ضعیف شده‌اند/اقدام عملی برای بهبود وضعیت جنگل ها انجام نشده است

باشگاه خبرنگران جوان نوشت: کارشناس محیط زیست گفت: خشکیدگی و طغیان آفات نشان از ضعیف شدن جنگل‌‌ها در کشور است.

هومان خاکپور کارشناس محیط زیست؛ در خصوص وضعیت جنگل‌های بلوط زاگرس، اظهار داشت: جنگل‌های بلوط زاگرس با شروع از استان آذربایجان غربی و گذر از حدود 11استان نهایتاً در جنوب غربی‌ترین نقطه استان فارس به اتمام می‌رسند.

وی با بیان اینکه به طور کلی همه نقاط جنگل‌های زاگرس از یک حال و هوا برخوردارند، تصریح کرد: در خوب نبودن وضعیت جنگل‌های مذکور، شکی نیست.

کارشناس محیط زیست در خصوص کاهش جنگل‌های بلوط زاگرس بیان داشت:‌ تاکنون هیچ اقدام علمی آماری و یا مقایسه‌ چندین ساله از وضعیت جنگل‌ها صورت نگرفته تا بتوانیم به صراحت از کاهش درصدی آن با اختصاص دادن یک عدد صحبت کنیم.

خاکپور با بیان اینکه 2 نوع تخریب جنگلی با عناوین کمی و کیفی وجود دارد، افزود:‌ جنگل‌های بلوط زاگرس با تخریب کیفی مواجه است، تخریبی که خطرناک بوده و کمتر به چشم می‌آید.

وی ادامه داد: تخریب کمتر کیفی به معنای کاهش تعداد درخت در واحد سطح است که با چشم غیر کارشناسی قابل رؤیت نیست.

کارشناس محیط زیست افزود: تمامی استان‌های زاگرس نشین به نوعی با تخریب کیفی مواجه هستند که قطع درختان جنگل برای تأمین سوخت، زغال‌گیری، قاچاق چوب و زغال به بهره‌برداری غیر اصولی و چرای دام از دلایل وقوع این اتفاق است.

خاکپور بیان داشت: با تخریب کیفی جنگل‌ها، نظم و تعادل آن را بر هم زده و موجب ضعف اکولوژیکی و توان آن شده‌ایم.

کارشناس محیط زیست تاکید کرد: خشکیدگی و طغیان آفات در جنگل‌های بلوط زاگرس نشان از ضعیف شدن جنگل‌ها است.

خاکپور ادامه داد: با دخالت‌های بی‌جایمان توان زادآوری طبیعی جنگل را کاهش داده و جنگل‌ کم قدرت ما، کاملاً آماده طغیان هر نوع بیماری شده است.

وی تصریح کرد: بیش از 18 تا 20میلیون از درختان جنگل‌های بلوط زاگرس درگیر بیماری، زغال، سوسک چوب خوار و خشکیدگی شدند.

کارشناس محیط زیست بیان داشت:‌ استان فارس تقریباً جزء 3تا 5 استان درگیر با بیماری‌های سوسک چوب‌خوار و خشکیدگی بلوط زاگرس است که بالاترین میزان درگیری را از آن خود کرده است.

خاکپور بیان داشت: جنگل‌های بلوط زاگرس در منطقه دشت برم استان فارس به شدت دچار پدیده خشکیدگی شده‌اند که بعد از این بخش، استان‌های ایلام، کرمانشاه، لرستان و چهار محال و بختیاری، رتبه‌های بعدی طغیان بیماری‌های درختان بلوط زاگرس را به نام خود به ثبت رسانده‌اند.

وی با بیان اینکه جنگل‌ اکوسیستم پیچیده‌ای دارد و اجزای تشکیل دهنده مجموعه آن تنها به درخت محدود نمی‌شود، افزود: تمامی حیات وحش و گیاهان موجود در جنگل‌ اجزای اکوسیستم آن هستند.

کارشناس محیط زیست در ادامه تصریح کرد: باهر دستکاری، چه حذف یک سنجاب کوچک و چه به راه انداختن یک پروژه عمرانی، موجب آسیب به حیات جنگل شده و ارتباط تنگاتنگ بین اجزای اکوسیستم آن را از بین می‌بریم.

خاکپور گفت: بنابراین با هر دخالت نابجا و تغییر اجزای اکوسیستم، توان و مقاومت جنگل را کاهش داده و با حال امروز، جنگل‌های بلوط زاگرس کشورمان یعنی بیماری خشکیدگی، طغیان سوسک چوب خوار و ذغال مواجه می‌شویم.

42237

کد N1419666

وبگردی