آفتاب

دنیای امروز و ضرورت های توسعه توان دفاعی کشور/ نگاه سیاسی و اقتصادی روزنامه ها

دنیای امروز و ضرورت های توسعه توان دفاعی کشور/ نگاه سیاسی و اقتصادی روزنامه ها

تهران- ایرنا- سخنان رهبر انقلاب در دیدار از نمایشگاه دستاوردهای صنعت دفاعی مهمترین محور توجه روزنامه های چاپ امروز بود. نامه نگاری شهردار تهران به دادستان کل کشور و جلسه برخی مسوولان امنیتی در زمینه مساله نفوذ خارجی در زمره دیگر محورهای مورد توجه روزنامه ها قرار گرفت.

این گزارش به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز پنج شنبه 11 شهریور 1395 خورشیدی در حوزه های سیاسی و اقتصادی نگاهی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی کرده است.

**دیدار رهبری از نمایشگاه دستاوردهای صنعت دفاعی
حسینیه امام خمینی(ره) دیروز میزبان نمایشگاه دستاوردهای صنعت دفاعی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بود و آیت الله خامنه ای فرمانده کل قوا بیش از 2 ساعت از فناوری های پیشرفته، بومی و دانش بنیان که محصول تلاش، متخصصان داخلی است، بازدید کرد. سخنان رهبری در این دیدار مورد توجه روزنامه های امروز قرار گرفت.
روزنامه «ایران» در گزارش خود از بازدید رهبری از نمایشگاه صنایع دفاعی نوشت: رهبر انقلاب در جمع وزیر، مسئولان، محققان و متخصصان وزارت دفاع، افزایش توان «دفاعی و تهاجمی» را حق مسلم و قطعی کشور دانستند و با تأکید بر لزوم ادامه مسیر افزایش توان خاط نشان کردند که در دنیایی که قدرت های «زورگو، سلطه گر و دارای کمترین جوهره اخلاق، وجدان و انسانیت» حاکم هستند و از تجاوز به کشورها و کشتار انسان های بی گناه هیچ ابایی ندارند، توسعه صنایع دفاعی و تهاجمی کاملاً طبیعی است، زیرا این قدرت ها تا اقتدار کشور را احساس نکنند، امنیت تأمین نخواهد شد.
در گزارش روزنامه «جام جم» می خوانیم: حضرت آیت الله خامنه ای، بازدید از نمایشگاه دستاوردهای صنعت دفاعی را شیرین و خرسندکننده خواندند و علت این خرسندی را، علاوه بر دیدن توانایی های دفاعی که نقش بسزایی در افزایش سطح و ضریب اقتدار کشور دارد، مشاهده نیروهای عالِم، محقق، پژوهشگر، اهل فکر و اقدام و با ایمان عنوان کردند.
روزنامه «اطلاعات» با اشاره به بخش هایی از سخنان رهبری درباره محدودیت های تولید و استفاده از سلاح، به نقل از ایشان نوشت: البته ما برای گسترش صنایع دفاعی محدودیت هایی قائل هستیم و سلاح های کشتار جمعی همچون سلاح شیمیایی و سلاح هسته ای، براساس مبانی اعتقادی و دینی ممنوع هستند. ممنوعیت سلاح شیمیایی در بخش تهاجمی است اما افزایش توان در بخش های دفاعی در برابر حمله شیمیایی اشکالی ندارد. به غیر از این محدودیت ها، در بقیه زمینه ها هیچ محدودیتی برای افزایش توان دفاعی و نظامی وجود ندارد. اینکه تصور کنیم با مذاکره می توان به تفاهم و نقاط مشترک رسید، اشتباه است. اصرار من بر لزوم مذاکره نکردن با امریکا به همین دلیل است و تجربه ثابت کرده که امریکایی ها در مذاکرات به جای تفاهم، به دنبال تحمیل خواسته های خود هستند که نمونه بارز آن نیز همین قضایای اخیر است.
در روزنامه «مردم سالاری» هم می خوانیم: حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به موقعیت راهبردی جمهوری اسلامی ایران و همچنین حساسیت منطقه غرب آسیا و طمع دائمی قدرت های سلطه گر خاطرنشان کردند که برای تأمین امنیت ملت، کشور و آینده، باید علاوه بر توان دفاعی، توان تهاجمی را نیز افزایش داد.ایشان به ناراحتی قدرت های سلطه گر از خرید تجهیزات دفاعی ایران از برخی کشورها اشاره کردند و افزودند: این قدرت ها که مدعی عقل و انصاف هستند و درخصوص صلاحیت اخلاقی کشورها برای دارا بودن یا دارا نبودن برخی تجهیزات دفاعی سخن می گویند، خود، به هیچ یک از اصول اخلاقی پایبند نیستند.

** نامه نگاری شهردار تهران به دادستان کل کشور برای رسیدگی به پرونده تخلفات شهرداری
ارسال نامه «محمدباقر قالیباف» شهردار تهران به دادستان کل کشور برای بررسی های اولیه درباره تخلفات شهرداری، موضوع واگذاری املاک شهرداری به برخی از اعضای شورای شهر را این بار از زاویه ای دیگر برجسته ساخت. روزنامه «رسالت» در گزارش خود درباره این نامه از زبان قالیباف نوشت: این گزارش نادرست از سوی رئیس کل محترم سازمان بازرسی نیز به عنوان گزارش اولیه و ناقص یاد شده است. اما متاسفانه جزئیات این سند مخدوش در سطح وسیعی در جامعه بطور ناقص و اغراق آمیز منتشر شده و دستمایه تشویش اذهان مردم شریف توسط برخی رسانه های مغرض و معاند داخلی و خارجی قرار گرفته و باعث بی اعتمادی مردم نسبت به عملکرد ارکان نظام شده است. اینجانب به صراحت عرض می کنم، ضمن این که هیچ خط قرمزی در برخورد با جرم و فساد ندارم؛ همانگونه که از ابتدای خدمت در شهرداری تهران قاطعانه در صورت اثبات، با این موارد برخورد کرده ام؛ مرجع رسیدگی به هرگونه جرایم احتمالی را قوه محترم قضائیه می دانم.
روزنامه «سیاست روز» در گزارش خود درباره تخلفات شهرداری تهران به نقل از «مرتضی طلایی» نایب رییس شورای شهر تهران آورد: قیاس ماجرای فیش های نجومی و واگذاری املاک در شهرداری قیاس مع الفارق است و هدف از انتشار این اخبار صرفاً خاموش کردن آتش اردوگاهی است که فیش های نجومی غیرشرعی و غیرقانونی هنوز در آن شعله ور است. اگر تخلفی محرز شود پرونده مستقیماً به دادگاه ارجاع می شود و مسیر قانونی برای بررسی و تعیین میزان جرم و تخلف مشخص است. منتشر کنندگان این اطلاعات ناقص و جهت دار سازمان بازرسی را نمی شناسند و نسبت به نوع ورود این سازمان به موضوعات اشراف کامل ندارند، و حتی قوانین را نمی دانند.
«نامه قالیباف درباره جنجال املاک» عنوان گزارش روزنامه «آرمان» است که در آن آمده است: در نهایت قفل سکوت آقای شهردار دیروز شکست و درباره واگذاری املاک به مدیران شهرداری و سایرین توضیحاتی را نگاشت؛ املاکی که مهدی چمران در نامه ای به سازمان بازرسی درباره آنها به موضوعاتی اشاره کرده بود و زمانی که این نامه محرمانه در سایت ها منتشر شد گلایه مند شد. ماجرای نقش رئیس شورای شهر پایان نداشت، چنانکه دیروز چمران نامه ای را در خصوص موضوع هتک حیثیت اعضای شورای شهر به رئیس قوه قضائیه نوشت. به هر حال چمران از حامیان قالیباف است و زمانی که او اشاره به لزوم ورود دستگاه قضائی به ماجرای واگذاری املاک می کند پس شکستن سکوت اقای شهردار چندان عجیب نیست.
روزنامه «همدلی» در گزارشی با عنوان «قالیباف دست به شکایت شد» می خوانیم: یک میلیون و یکصد متر مربع املاک و اراضی پایتخت به مبلغ بیش از22000000000000 ریال از سوی شهرداری با قیمت نازل و به صورت قسطی به مدیران عالی رتبه شهرداری، چند تن از اعضای شورای شهر و دو خبرنگار واگذار شده؛ خبری که نه تنها از تازگی آن کاسته نمی شود که روز به روز هم با رونمایی ابعاد جدیدی بر تازگی خود می افزاید. زمانی که این خبر مطرح شد، واکنش ها از خط و نشان کشیدن برای سایت منتشرکننده اسامی 150 نفره دریافت کنندگان املاک شهری آغاز شد؛ واکنشی که نتیجه بخش بود و صبح روز چهارشنبه این سایت فیلتر شد ضمن این که مدیر مسئول (معماری نیوز) هم روز پیش از آن به دادسرا احضار شده بود. این در حالی است که حقوق دان ها معتقدند که سند منتشر شده محرمانه نبود و افشای فیش های نجومی بخشی از استیفای حقوق ملت در گردش آزاد اطلاعات است.
در ادامه، همدلی نظر «کامبیز نوروزی» حقوقدان، درباره این موضوع را منتشر کرده و به نقل از نوروزی نوشته است: به هر حال عده ای از انتشار این قبیل اسناد راضی نیستند، به دلیل اینکه اصولا ساختار قدرت تمایل دارد تا هر چه انجام می شود عمدتا غیر آشکار باشد و مردم کمتر از آن ها مطلع شوند. اگر این اسامی پیوست همان نامه سازمان بازرسی کل کشور باشد و به عنوان بخشی از نامه انتشار آن کاملا مجاز است. از نظر حقوقی آقای قالیباف به عنوان شهردار تهران حق شکایت در این مورد را دارد. در این جا کاری با این نداریم که شکایت وارد است یا خیر اما از نطر حقوقی در این موضوع قالیباف دارای سمت است و موقعیت حقوقی او این اجازه را می دهد که شکایت کند اما آقای مهدی چمران هیچ سمتی در این پرونده ندارد و نمی تواند شکایت کند.
روزنامه «شرق» در گزارشی با عنوان «شهرداری زیر ذره بین» از ورود ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی به پرونده شهرداری خبر داد و نوشت: کاظم پالیزدار دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی با بیان اینکه هم اکنون در حال بررسی موضوع تخلف شهرداری و شورای شهر تهران هستیم، خاطر نشان کرد که خیلی ها مدعی هستند این گزارش های منتشرشده درست نیست، برای همین ما باید ابعاد این پرونده را بررسی کنیم.

**گفت و شنودهای امنیتی درباره پروژه نفوذ
دیروز چهارشنبه جمعی از فرماندهان اطلاعات سپاه در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی حضور یافتند؛ جلسه ای که در آن به بررسی پروژه نفوذ پرداخته شد.
روزنامه شرق در گفت و گو با «محمدجواد جمالی نوبندگانی» از اعضای هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، به تشریح جزییاتی از این جلسه پرداخت و به نقل از وی نوشت: مواردی درباره چگونگی نفوذ در حوزه های اجتماعی، اقتصادی، نظامی و حتی مذهبی مطرح شد. همچنین نحوه جذب و نحوه جاسوس گیری را تشریح کردند که در این بین موضوع دوتابعیتی ها هم مطرح شد چون این افراد برای حفظ تابعیت دوم خود در کشور ثانی، ممکن است کارهایی انجام دهند و این یک نقطه ضعف محسوب می شود.
در روزنامه «ابتکار» در این باره می خوانیم: جاسوس تیم هسته ای دستگیر شد. عبارتی که طی هفته های اخیر بارها شنیده شد و مقامات رسمی توضیحی درباره ابهامات این خبر ندادند و همین موجب شد که بارها خبر تایید و تکذیب شود. دوتابعیتی بودن جاسوس تیم هسته ای، موضوع مشترک تمام اخبار، در این روزها بود که برخی از همین وجه نتیجه گرفتند که تنها فرد دوتابعیتی در تیم مذاکره کننده هسته ای دری اصفهانی است اما مدیرکل امور سیاسی و امنیت بین المللی وزارت خارجه روز گذشته تاکید کرد که این فرد تابعیت انگلیسی ندارد.
در همین پیوند، گفته های «حمید بعیدی نژاد» رییس هیات کارشناسی ایران در مذاکرات هسته ای درباره ادعای دستگیری فردی دوتابعیتی از اعضای تیم هسته ای نیز مورد توجه برخی روزنامه های امروز قرار گرفت.
روزنامه «کیهان» در واکنش به این سخنان نوشت: اینکه چرا و چگونه فردی با سابقه همکاری با آمریکا وارد تیم مذاکره کننده هسته ای می شود، از جمله مهم ترین سوال هایی است که پیرامون این پرونده مطرح است.
**گروه پژوهش و تحلیل خبری
پژوهشم**ل.و**9279
کد N1419368

وبگردی