آفتاب
رئیس اتحادیه انجمن های منابع طبیعی:

کاهش 40 درصدی روان آب ها تهدیدی برای محیط زیست است

کاهش 40 درصدی روان آب ها تهدیدی برای محیط زیست است

شهرکرد - ایرنا - رئیس اتحادیه انجمن های علمی منابع طبیعی و محیط زیست کشور از کاهش 40 درصدی روان آب ها در چند سال اخیر خبر داد و گفت: این کاهش تهدیدی برای محیط زیست کشور است.

به گزارش ایرنا، علی سلاجقه روز چهارشنبه در نخستین همایش ملی منابع طبیعی و توسعه پایدار در زاگرس مرکزی افزود: تغییر الگوی بارش و کاهش بارندگی که منجر به عدم تولید روان آب ها می شود و همچنین کاهش ریزش برف از 25 به 10 درصد از مهمترین دلایل کاهش روان آبها در کشور است.
به گفته وی، ایران از پرمصرف ترین های آب در بخش های مختلف جهان است، به طوری که تنها 92.4 درصد آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می شود.
وی به کسری منفی 5 میلیارد مترمکعبی مخازن آب های زیرزمینی کشور به عنوان یک تهدید اشاره کرد و گفت: هم اکنون رودخانه های کشور وضعیت مناسبی ندارند.
سلاجقه افزود: در سال زراعی جاری بارش های کشور فوق العاده بوده اما به دلیل مدیریت نامناسب، بارش ها خوب ذخیره سازی نشد.
به گفته وی، ایران با مصرف بیش از 85 درصد آب هم اکنون در مرز بحران قرار گرفته است.
سلاجقه اظهار کرد: در دنیا هم اکنون 30 درصد آب را به منظور حقابه و احترام به طبیعت رها می کنند که این میزان در کشور ما 10 درصد است.
وی گفت: کشور ما در کیفیت آب رتبه سی ام دنیا را دارد و در بخش میانگین بارش نیز رتبه 84 و سرانه آب تجزیه شونده رتبه 31 دنیا را دارد.
سلاجقه افزود: مصرف بیش از اندازه آب و پرداخت نشدن حقابه یکی از مهمترین مشکلات حوزه منابع طبیعی و محیط زیست است که این امر باعث ورود خسارت هایی به تالاب های کشور شده است.
وی گفت: در بحث تالاب های کشور خسارتی که مستقیم و غیرمستقیم ناشی از خشک شدن تالاب های کشور است بیش از 16 میلیارد دلار برآورد می شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال وبختیاری نیز با اشاره به بحث توسعه پایدار به عنوان یکی از بحث های کلیدی و چالشی کشور گفت: توسعه پایدار به عنوان مدیریت مطالبات جامع، بدون آسیب به جوامع است.
شهرام احمدی افزود: طرح حفاظت تنوع زیستی زاگرس مرکزی هم اکنون در مساحتی با بیش از سه میلیون و 100هزار هکتار در کشور درحال احراست که کل استان چهارمحال وبختیاری با یک میلیون و 633 هزار هکتار در این طرح واقع شده است.
وی گفت: چهارمحال وبختیاری با یک میلیون و 633 هزار هکتار یک درصد خاک ایران را تشکیل می دهد که با این میزان مساحت کم تامین کننده بخش عمده آب مرکز ایران است.
احمدی به تنوع زیست محیطی و اکوسیستمی این استان اشاره کرد و گفت: تاکنون یکهزار و 400 گونه گیاهی و 294 گونه جانوری در استان شناسایی شده که با رتبه 28.3 گونه بومی در میلیون هکتار بالاترین درصد گونه بومی در هکتار کشور را داراست.
وی خشکسالی های اخیر، عدم بهره برداری های پایدار از منابع آب استان و عدم رعایت حقابه های زیست محیطی در استان را از مهمترین تهدیدهای حوزه محیط زیست و منابع طیبعی استان عنوان کرد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال وبختیاری، کاهش 17 درصدی بارندگی در استان و تغییر الگوی بارش را از دیگر عومل تهدید محیط زیست عنوان کرد و گفت: از مجموع 11 دشت استان چهارمحال وبختیاری به عنوان انبار اب کشور، هشت دشت ممنوعه و بحرانی شده است.
وی کاهش 34 درصدی بارش برف و همچنین کاهش ماندگاری برف از 80 روز به 45 تا 60 روز را از مهمترین دلایل کاهش منابع آبی و مرگ آبخوان های استان دانست.
احمدی اظهار کرد: زوال اکوسیستم از بحث های دیگر است که توسعه پایدار را تهدید می کند، به گونه ای که در استان 200 هزار هکتار مرتع و 70 هزار هکتار جنگل ها درگیر این معضل هستند.
وی به تبدیل شدن دشت های استان به کانون های ریزگرد اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 32 روز هوای استان ناسالم بوده است.
احمدی یکی دیگر از مشکلات محیط زیست استان را بحث عدم مدیریت پساب و پسماند در حوزه زاگرس عنوان کرد و گفت: چهارمحال وبختیاری به عنوان یکی از استان های تامین کننده آب کشور است که در حوزه پسماندها و پساب های بحث مدیریت بسیار ضعیف است.
وی وابستگی شدید معیشت مردم به منابع طبیعی را از دیگر تهدیدهای محیط زیست عنوان کرد و گفت: چرای بیش از پنج برابری دام در مراتع ملی، قطع جنگل، زغال گیری، کاشت زیرآشکوب جنگل و تبدیل کردن اراضی ملی به کشاورزی و شیلات های غیرمجاز، شکار و صید غیرمجاز و فراوانی اسلحه در بین جوامع محلی از دیگر عوال تهدید است.
ی آمایش سرزمین را یکی از راه های برون رفت از معضلات در استان و بخش زاگرس مرکزی عنوان کرد و گفت: ارزش گذاری نامناسب برای منابع طبیعی از دیگر معضلات این بخش است.
نخستین همایش ملی منابع طبیعی و توسعه پایدار به همت دانشکده منابع طبیعی و علوم زمین دانشگاه شهرکرد به عنوان نهاد آموزش عالی منابع طبیعی در قلب زاگرس با همکاری طرح ملی حفاظت تنوع زیستی زاگرس مرکزی و انجمن جنگل بانی ایران به مدت 2 روز در شهرکرد برگزار می شود.
7360/6021
کد N1418729

وبگردی