آفتاب

تماس بین نظام سوریه و شخصیت های کردی و عشایر عربی

تماس بین نظام سوریه و شخصیت های کردی و عشایر عربی

تهران - ایرنا - منابع کردی به القدس العربی گفتند که تماس هایی بین نظام سوریه و شخصیت های کردی و عشایر عربی برای پیوستن به نیروهای دفاع ملی صورت گرفته است.

منابع کرد از بروز اختلافاتی که چندین ماه است در داخل تشکل های کردی و دیگر گروه ها با نظام سوریه و واحدهایی از کردها در پی درگیری های مسلحانه به ویژه در چند روز گذشته به وقوع پیوسته، خبر دادند.
یک منبع کرد در داخل واحد حمایت مردمی گفت: دستگاه امنیتی وابسته به واحدهای کرد از سه ماه پیش دیدارها و تماس هایی را بین فعالان کرد و رهبران عشایر عربی از یک سو و نمایندگانی از نظام سوریه در شهر الحسکه رصد کرده است.
وی افزود: نشست های سری و مخفیانه ای در همین رابطه برگزار شده و در این نشست ها نظام سوریه پیشنهاد پیوستن نیروهای کرد را به نیروهای دفاع ملی وابسته به نظام حاکم داده است.
این منبع همچنین از دیدارهای نمایندگان نظام سوریه با رهبران عشایر عربی در الحسکه و اطراف آن خبر داده ولی جزییاتی از اهداف تشکیل این نیروی جدید بیان نکرده که آیا ائتلاف با نیروهای دفاع ملی جنگ با کردها را شامل می شود یا فقط تروریست های داعش.
منبع کردی می گوید: عامل دیگری که به درگیری ها دامن می زند، ورود حزب دموکراتیک کردستان در خط درگیری ها در شمال سوریه و به نفع ترکیه است.
سلطه نیروهای کرد در شهر منبج موجب نگرانی ترکیه شده و آنکارا به این حضور به صورت تهدید مستقیم نگاه می کند.
این منبع کردی می گوید، طرفداران مسعود بارزانی در منطقه کردستان عراق از زمانی که نیروهای دموکرات سوریه بر شهر منبج مسلط شده اند تحرکاتی را جهت تثبیت جایگاه شان و ایفای نقش در اداره مناطق آزاد شده انجام داده اند.
این منبع که به واحد حمایت از مردم کرد وابسته است، افزود: این تحرکات با هدف ایجاد شکاف در وحدت کردها در سوریه و توسعه دایره اختلافات است و زمینه را برای باز کردن جبهه های جنگ آینده و سپس آمادگی طرف ترک و ورود در درگیری های خونین در سوریه فراهم می کند.
وی گفت: طرفداران مسعود بارزانی مقرهایی را در مناطق تحت سلطه نظام سوریه در الحسکه و بعد از هماهنگی با رهبران حزب دموکراتیک کردستان و نمایندگان سوری باز کرده اند.
درگیری های اخیر بین نظام سوریه و کردها در حالی صورت گرفته که ترکیه به جرابلس حمله کرده و این منبع کرد می گوید که درگیری های اخیر بین نظام سوریه و کردها در حالی است که ترکیه به جرابلس حمله کرده تا با در اختیار گرفتن نوار مرزی مانع از ورود شبه نظامیان کرد و رسیدن آنان به مناطق کردنشین شود.
برخی از ناظران می گویند، ترکیه معتقد است که دشمن اول آنها بشار اسد و نظام سوریه نیست و امکان هماهنگی با مقامات سوری وجود دارد و آنان می توانند با هماهنگی یکدیگر بر تهدید برخی از نیروهای مسلح کرد در سوریه که با حزب کارگران کردستان یعنی دشمن اول ترکیه ارتباط دارند، غلبه کنند.
شاید این مساله با اظهارات معاون نخست وزیر ترکیه که گفت نظام سوریه قبلا از حمله به جرابلس خبر داشت و ترکیه روسیه را از این تحرکات با خبر کرده بود، همخوانی داشته باشد.
در ادامه این گزارش آمده است: درگیری ها در الحسکه بعد از وساطت روسیه برای مبادله اسیران بین ارتش نظام سوریه و نیروهای کرد اندکی آرام شده است.
خاورم**1408**1275
کد N1418238

وبگردی