آفتاب

یک منتقد: تلویزیون نباید خود را وقف حفظ تابوها کند

یک منتقد: تلویزیون نباید خود را وقف حفظ تابوها کند

تهران- ایرنا- یک منتقد سیما گفت: تلویزیون نباید خود را وقف حفظ تابوها کند؛ بلکه به تابوها تا مرز توقف روی خط قرمزها بپردازد و از خطوط قرمز عبور نکند.

محمدتقی فهیم روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار صدا و سیمای ایرنا درمورد سریال پریا که از شبکه سه سیما پخش شد، افزود: این سریال تا حدی به موضوع بیماری ایدز پرداخت و کار درستی است، زیرا تلویزیون نباید خود را وقف حفظ تابوها کند، تابوها خودساخته و سلیقه ای و پیش پا افتاده اند.
وی ادامه داد: تابوها بیخود بزرگ و مانع از خلاقیت هنرمندان شده اند.
عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی اظهار کرد: دو سالی است که تلویزیون با معضل ریزش مخاطب رو به رو بوده که دلیل آن کاهش بودجه، مدیریت ها و تغییر مدیریت کلان اعلام می شد و همه این عوامل دست به دست هم داد تا از داشتن سریال های مهم و جدید کم بهره باشد و به سوی کارهای آیتمی و گفت وگو محور و استودیویی برود؛ در حالیکه مخاطب عام بیشتر خواستار دیدن سریال و مجموعه های نمایشی است.

** پریا و چرخ فلک، تلویزیون را به روزهای پربیننده برگرداند
وی افزود: پخش سریال های «پریا» و «چرخ و فلک» از شبکه های سه و یک سیما به نوعی تلاش برای پیشگیری از ریزش بیشتر مخاطب بود که خوب جواب داد و پریا به دلایل مختلف ثابت کرد اگر تلویزیون در گزینش نیروها و عوامل تولید درست انتخاب کند و در ایده پردازی جسارت لازم را به خرج دهد کارهای جذابی را ارائه خواهد داد و مخاطب داخلی هم ترجیح می دهد سریال های تلویزیون خودمان را ببیند.
این منتقد سینمایی افزود: سریال پریا به سمت استفاده از موضوع ممنوعه و تابو در جامعه؛ یعنی بیماری ایدز رفت که جذابیت سریال ناشی از پرداختن به این سوژه است.
فهیم در ادامه با اشاره به کارگردان سریال پریا گفت: حسین سهیلی زاده قاب تلویزیون را خوب می شناسد و درام را متناسب با ذایقه و سلیقه مخاطب عام اجرا می کند. انتخاب او به عنوان قدم دوم در توفیق کار کمک کرده است؛ صمن اینکه استفاده از بازیگران کاربلد عامل دیگر است.
وی تاکید کرد: در زمینه فیلمنامه سریال بحث محتوا و خرده موضوعات مانند قصه عاشقانه و شکست و پیروزی و کشمکش های عاشقانه به نوعی مخاطب را درگیر کرده است؛ به خصوص که جسورانه پرداخته شده و از کلیشه های رایج دوری کرده است.
این منتقد سینما و تلویزیون گفت: سهیلی زاده قلاب ابتدایی خوبی را با صحنه های مهمانی و مصرف مواد طراحی کرده است و هر چند فیلمنامه ضعف ها و حفره هایی دارد، چنگک های ابتدایی قوی بود.

** دو شخصیت اصلی از حد تیپ فراتر رفتند
فهیم همچنین در مورد شخصیت های این سریال هم افزود: دو شخصیت اصلی یعنی پریا و کیوان برخلاف کارهای این دست تبدیل به شخصیت شده و از تیپ عبور کرده اند؛ بقیه شخصیت ها در حد تیپ هستند ولی همین دو شخصیت کافی است.
وی مهم ترین ضعف پریا را تلاش برای آموزشی کردن آن دانست و افزود: اگر همان محور اولیه را پیش می بردند؛ سریال دراماتیک و تفریح ساز بود و مسائل آموزشی در لایه های زیرین کار طرح می شد ولی از اواسط آن به آموزش تبدیل شد.
به گزارش ایرنا مجموعه تلویزیونی پریا به کارگردانی حسین سهیلی زاده، تهیه کنندگی اسماعیل عفیفه و بازی سعید فرهادی با بازی لادن مستوفی، افسانه بایگان، محمود پاک نیت و کمند امیرسلیمانی در گروه فیلم و سریال شبکه سه سیما ساخته شد و از این شبکه پخش شد.
داستان این سریال در مورد زندگی زن جوانی به نام پریا بود که پس از چند سال دوری از ایران به کشور باز می گردد اما با اتفاقاتی مواجه می شود.
این سریال در 40 قسمت 40 دقیقه ای از 20 تیرماه تا هشتم شهریور هر شب روی آنتن شبکه سه سیما رفت و با مشارکت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ساخته شده بود.
فراهنگ**9157**1027
کد N1417692

وبگردی