آفتاب
وزیر ورزش و جوانان خبر داد:

پیگیری طرح جدایی جوانان از ورزش درمجلس/افزایش نشاط اجتماعی جوانان

پیگیری طرح جدایی جوانان از ورزش درمجلس/افزایش نشاط اجتماعی جوانان

وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه طرح جداسازی حوزه جوانان از ورزش در کمیسیون فرهنگی مجلس به تصویب رسیده است، گفت: امروزه جوان هراسی معنا ندارد و نشاط اجتماعی رو به افزایش است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمود گودرزی در مراسم رونمایی از سامانه ثبت سازمانهای مردم نهاد و هم‌اندیشی با نخبگان جوان، افزود: شاید با تفکیک حوزه جوانان از ورزش، بودجه حوزه جوانان افزایش یابد و ما یکی از وظایف خود را افزایش کمی و کیفی سمن‌ها می‌دانیم.

وی با تاکید بر افزایش مشارکت اجتماعی در جامعه به عنوان عامل افزایش نشاط اجتماعی ادامه داد: باید توجه داشت که موضوع جوانان یک موضع ملی و فرادستگاهی است. وزارت ورزش و جوانان نمی تواند به تنهایی برای جوانان مسکن و یا اشتغال ایجاد کند بلکه این امور با همکاری تمامی دستگاه ها محقق خواهد شد.

جوانان اولویت بسیاری از دستگاه‌ها نیست

وی با بیان اینکه به دنبال الزامی کردن اختصاص یک درصد از بودجه دستگاه‌های اجرایی به حوزه ورزش هستیم، تاکید کرد: این کار را از دو سال قبل پیگیری کردیم اما در نهایت دستگاه‌ها تنها «مجاز» به این کار شدند. با این حال از آن زمان تاکنون از دو هزار میلیارد تومانی که امکان اختصاص آن از این محل به حوزه ورزش وجود داشت تنها یک درصد معادل دو میلیارد تومان به ما اختصاص داده شده است.

گودرزی تلاش جدی وزارت ورزش و جوانان را در راستای ایجاد هماهنگی و جلب همکاری دستگاه ها دانست و افزود: معاونت ساماندهی امور جوانان با برگزاری منظم جلسات ستاد ساماندهی که دستگاه های مختلف در آن عضویت دارند تا حدودی توانسته است سایر دستگاه ها را دغدغه مند حوزه جوانان کند اما هنوز هم متاسفانه این موضوع در اولویت دستگاه ها قرار ندارد. دستگاه‌ها اولویت‌های خاصی دارند و ممکن است جوانان در اولویت آنها نباشند. به عنوان نمونه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی وظیفه اصلی خود را پرداختن به مساله جوانان نمی‌داند. صدا و سیما، بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی هم همین شرایط را دارند.

گودرزی  با بیان اینکه همه این دستاوردها در جهت بهبود شرایط اقتصادی جامعه خواهد بود افزود: اگر وضعیت اقتصادی جامعه بهبود یابد یقینا وضعیت جوانان نیز بهبود خواهد یافت. از طرفی دولت برای افزایش مشارکت اجتماعی جوانان نیز به توسعه سازمان های مردم نهاد جوانان پرداخته است که اکنون این سازمان ها به صورت کمی در حال توسعه هستند و مرحله بعد کیفی سازی آنهاست.

دفاع گودرزی از عملکرد ورزشکاران المپیکی

وزیر ورزش و جوانان با دفاع از عملکرد ورزشکاران در المپیک ریو ۲۰۱۶، گفت: جای تاسف است که بسیاری از افراد تلاش کردند بگویند ایران در المپیک ریو توفیق لازم را کسب نکرده است و ممکن است این دیدگاه در مجلس هم طرفدارانی داشته باشد. البته این نتایج در کنار ناداوری‌های صورت گرفته در المپیک به دست آمد. ورزشکاران ما در المپیک پکن در  دولت نهم دو مدال در المپیک پکن کسب کردند و در دولت دهم توانستند ۱۲ مدال را در المپیک لندن به دست بیاورند. در المپیک اخیر در دولت یازدهم ورزشکاران ما موفق به کسب ۸ مدال شدند.

وی در مورد علت تشکیل نشدن شورای عالی جوانان افزود: برای این این شورا باید دستور جلساتی داشته باشد و اگر این موارد وجود داشته باشد بلافاصله برای تشکیل آن اقدام می‌کنیم.

گودرزی ادامه داد: اقدامات مهمی در دولت یازدهم انجام شده که باعث تغییر فضای عمومی اجتماع در عرصه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی و ... شده است و جنبه‌های مختلف آزادی مثل آزادی بیان و قلم افزایش پیدا کرده و فضای پرنشاطی به وجود آمده است.

وی با اشاره به ایجاد فضای آزاد، گفت: امروزه رسانه‌ها به ویژه در حوزه ورزش هیچ خط قرمزی ندارند.

گودرزی با بیان اینکه یکی از دستاوردهای دولت یازدهم تثبیت شرایط اقتصادی است، افزود: سال گذشته شوک به قیمت نفت را شاهد بودیم. این شوک می‌تواند بسیاری از کشورها را دچار چالش جدی کند و همه کشورهای صادرکننده نفت به جز ایران چالش‌هایی را تجربه کردند. از سوی دیگر نرخ تورم یک رقمی شده است که این دستاورد مهمی است. البته همچنان شاهد رکود اقتصادی هستیم چون مشکلات اقتصادی به قوت خود باقی است.

امید به زندگی و نشاط اجتماعی رو به افزایش است

وی با اشاره به رویداد برجام به عنوان یک دستاورد مهم دولت یازدهم گفت: برجام مهمترین دستاورد دولت یازدهم است که اگر این اتفاق نمی افتاد و تحریم ها ادامه پیدا می کرد می توان تصور کرد الان در چه وضعیت اقتصادی به سر می بردیم پس علیرغم صحبت هایی که گاهی شنیده می شود، من این دستاورد دولت را به عنوان بزرگترین دستاورد می دانم چرا که توانست چهره جدیدی از ایران را به جهانیان معرفی کند.

وزیر ورزش و جوانان افزود: از دیگر دستاوردهای دولت می توان به تثبیت شرایط اقتصادی و کاهش نرخ تورم اشاره کرد که ما اکنون توانستیم تورم را تک رقمی کنیم. البته قبول دارم که رکود است اما رسیدن به تثبیت اقتصادی با کاهش بهای نفت که در سال های اخیر شاهد آن بودیم دستاورد کمی نیست.

وزیر ورزش و جوانان در واکنش به سخنان یکی از حاضرین مبنی بر نبودنشاط اجتماعی در جامعه گفت: امید و نشاط اجتماعی در حد قابل قبولی  افزایش یافته است و از دیدگاه من وضعیت رو به بهبود است.  همچنین پس از تشکیل دولت یازدهم نیم درصد امید به زندگی مردم افزایش یافته است.

گودرزی در پایان خاطرنشان کرد: در گذشته به دلیل مسائلی ،جوان هراسی وجود داشته است که این موجب کاهش تعداد سازمان های مردم نهاد جوانان شد اما در دولت یازدهم جوان هراسی مفهومی ندارد و افزایش تعداد بالای سازمان های مردم نهاد جوانان شاهد این موضوع است و دولت همچنین به دنبال تغییر این نگرش است البته این امر فرایند زمان بری است.

کد N1416548

وبگردی