آفتاب

افزایش تنش در روابط سیاسی سودان جنوبی با کنگو

افزایش تنش در روابط سیاسی سودان جنوبی با کنگو

تهران - ایرنا - با افزایش موج مخالفت های مقامات سیاسی سودان جنوبی بر علیه اقدام اخیر دولت کنگو در خروج ریک ماچار رهبر شورشیان، روابط سیاسی میان این دو کشور تشدید شده است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، اخیرا و پس از بالا گرفتن خشونت های سیاسی در جوبا و به دنبال آن خروج ریک ماچار از کشور سودان جنوبی، « میشل لوئت» وزیر تبلیغات و اطلاع رسانی سودان جنوبی اعلام کرد: اقدام جمهوری دمکراتیک کنگو درموضوع خروج «ریک ماچار» نقض آشکار قوانین بین المللی است.
سودان جنوبی معتقد است انتقال غیرقانونی «ماچار» و خروج وی از کشور، نقض آشکار حریم هوایی سودان جنوبی است و این اقدام با مساعدت مقامات سیاسی و مرزی جمهوری دمکراتیک کنگو صورت گرفته است.
لوئت تصریح کرد: این اقدام کنگو خلاف قوانین بین المللی است و نتیجه آن به خطر افتادن صلح، ثبات و امنیت مناطق مرزی و متعاقبا کل منطقه است.
وزارت خارجه سودان جنوبی نیز با احضار سفیر کنگو در جوبا مراتب اعتراض خود را به آنچه ' انتقال غیرقانونی ماچار' و ' نقض حریم هوایی' نامیده اند، اعلام کرده است و قرار است گزارشی مبسوط در این رابطه به مقامات سودان جنوبی ارائه شود.
وزارت خارجه سودان جنوبی تصریح کرده است: مقام های کنگویی باید نسبت به این اقدام خود که خلاف موازین بین المللی است ٬ پاسخگو باشند.
فرحان حق معاون سخنگوی سازمان ملل متحد در واکنش به این اختلافات گفت: نمایندگی سازمان ملل در کنگو پیش از تحویل ریک ماچار به مسئولان کنگویی نسبت به این امر حساس شد.
در همین خصوص، « احمد بلال عثمان» وزیر ارتباطات سودان در سخنانی اعلام کرد: در حال حاضر ریک ماچار رهبرمخالف سودان جنوبی برای پیگیری درمان های پزشکی خود دراین کشور به سر می برد.
رهبر شورشیان سودان جنوبی پس از درگیری های خونبار 8 تا 11 جولای (18 الی 21 تیرماه سال جاری) میان نیروهایش و طرفداران سالواکی یر جوبا را ترک کرد و ابتدا در کنگو مستقر شد.
سالوا کی یر رئیس جمهوری سودان بر اساس توافقی که میان دولت و شورشیان در مردادماه سال 1394صورت گرفت، ریک ماچار را به سمت معاون رئیس جمهوری سودان جنوبی تعیین کرد. ماچار پیشتر نیز معاون رئیس جمهوری سودان بود.
ریک ماچار چند ماه پیش از انتصاب مجدد خود به معاونت رئیس جمهوری این کشور علیه حکومت سالواکی یر دست به شورش زد. درگیری های سنگین میان دو طرف، تلفات زیادی در پی داشت و بیشتر آنان افراد غیرنظامی ساکن شهرهای محل درگیری بودند.
با اینکه میانجیگری های داخلی و خارجی زیادی میان دو طرف صورت گرفت اما ریشه اختلاف ها میان آنها عمیق بود و میانجیگری ها راه به جایی نبرد.
رقابت دو قبیله اصلی در سودان جنوبی، جرقه اصلی آتش نبردها در این کشور محسوب می شود. سالواکی یر رئیس جمهوری سودان جنوبی وابسته به قبیله« دنکا» و ماچار رهبر شورشیان وابسته به قبیله « نویر»است.
تاکنون راه حل های بین المللی از جمله اعزام نیروی نظامی پیاده از سوی آمریکا به شکست گراییده است و همین امر اوضاع سیاسی و نظامی در این کشور را پیچیده تر کرده است.
این در حالی است که حضور نظامی آمریکا با تصمیم « باراک اوباما» رئیس جمهوری این کشور مبنی بر اعزام حداکثر 200 نیروی پیاده به خاک سودان جنوبی، افزایش یافته است.
ناظران بین المللی معتقدند حل حران سودان جنوبی تنها با اتحاد سیاسی و مبتنی بر خواست مردم این کشور و بدون دخالت سربازان پیاده آمریکایی دست یافتنی است.
خاورم**9377**
کد N1416049

وبگردی