آفتاب

چین: ژاپن نقش سازنده خود را در اجلاس «جی 20» ایفا کند

چین: ژاپن نقش سازنده خود را در اجلاس «جی 20» ایفا کند

پکن - ایرنا - در حالی که روابط دو اقتصاد بزرگ دنیا و آسیا به دلیل منازعات دریاهای شرقی و جنوبی تیره شده است، چین از ژاپن خواست تا در اجلاس قریب الوقوع سران «جی 20» نقشی سازنده ایفا کند.

به گزارش ایرنا، این درخواست در شرایطی مطرح می شود که چین نگران است ژاپن با همکاری آمریکا درصدد طرح اختلافات سیاسی در اجلاس پیش رو باشد.
پکن عنوان کرده است که اجازه نمی دهد این اجلاس به محل زد و خوردهای سیاسی تبدیل شود و همه کشورها باید بر موضوع اقتصاد متمرکز شوند.
اجلاس سران جی بیست روزهای 14 و 15 شهریور ماه جاری در شهر «هانگ جو» در استان «جه جیانگ» در شرق کشور چین برگزار می شود.
«یانگ جیه چی» عضو ارشد شورای دولتی چین که مقامی بالاتر از وزیر خارجه در این کشور دارد، در دیدار «شوتارو یاچی» از شورای امنیت ملی ژاپن که در راس هیاتی به پکن سفر کرده، از او خواسته است رفتار کشورش در اجلاس سران «جی بیست» سازنده باشد.
وی در عین حال اعتراف کرد که مشکلات فراوانی در روابط دوجانبه وجود دارد و برای نمونه به منازعات دریاهای شرقی و جنوبی اشاره کرد و افزود که البته این شرایط به نفع هیچ یک از دو کشور نیست.
خبرگزاری شین هوا گزارش کرده که هیات ژاپنی از هفته قبل وارد پکن شده و با «لی کچیانگ» نخست وزیر چین نیز دیدار داشته اند.
ظاهرا در این دیدار «لی» به طرف ژاپنی گفته که روابط دو کشور بسیار شکننده است و باید از فرصت ها برای برون رفت از این وضعیت استفاده کرد.
اما به نظر نمی رسد که دو طرف بتوانند برای حل و فصل اختلافات دستکم در کوتاه مدت راهی پیدا کنند زیرا ادعای مالکیت آنها بر جزایر دریای شرقی و دریای جنوبی اوضاع را در شرایط نامناسبی قرار داده است.
از سوی دیگر ژاپنی ها در بیانیه های دولتی و دفاعی خود از چین به عنوان یک تهدید یاد کرده اند در صورتی که نخست وزیر چین می گوید رشد چین یک فرصت است و توکیو نباید این کشور را یک تهدید برای خود بداند.
آنطور که گزارش ها نشان می دهد، مقام ژاپنی گفته است کشورش می خواهد اجلاس سران کشورهای عضور «جی بیست» در شرق چین با موفقیت برگزار شود و نامه ای از شینزو آبه نخست وزیر ژاپن را هم تسلیم همتای چینی وی کرده است.
آساق**231**
کد N1415429

وبگردی