آفتاب
بان کی مون روز سه شنبه به میانمار می رود

دبیر کل سازمان ملل خواستار پایان تبعیض علیه مسلمانان روهینگیا در میانمار شد

دبیر کل سازمان ملل خواستار پایان تبعیض علیه مسلمانان روهینگیا در میانمار شد

کوالالامپور – ایرنا – 'بان کی مون' دبیرکل سازمان ملل در آستانه سفر به میانمار از رهبری جدید این کشور جنوب شرق آسیا خواست بر تبعیض غلبه کند و به توسعه فراگیر با 'احترام کامل' به حقوق بشر بیاندیشد.

به گزارش ایرنا، دبیر کل سازمان ملل که در سنگاپور بسر می برد عصر دوشنبه، گفت که انتخابات نوامبر گذشته که در آن حزب سیاسی 'آنگ سان سوچی' برنده شد، راه را برای گروه های مختلف قومی در مسیر دمکراسی تازه میانمار باز کرد.
'آنگ سان سوچی' وزیر خارجه میانمار و مشاور دولت فردا چهارشنبه میزبان یک کنفرانس مهم صلح با هدف پایان دادن به درگیری های قومی چند دهه ای این کشور است و از دبیر کل سازمان ملل دعوت کرده است در این کنفرانس شرکت کند.
اما روهینگیایی های مسلمان در میانمار، به عنوان یک قوم و شهروند این کشور شناخته نمی شوند و بان کی مون خواستار پایان تبعیض علیه این گروه قومی شده است که بودایی های تندرو میانمار معتقدند این گروه مهاجرانی هستند که از بنگلادش به این کشور وارد شده اند.
اما هفته گذشته 'آنگ سان سوچی' و 'کوفی عنان' دبیر کل سابق سازمان ملل متحد یادداشت تفاهمی امضا کردند که منجر به تشکیل کمیسیونی برای جلوگیری از نقض حقوق بشر در ایالت راخین، جایی که خشونت بودایی ها علیه اقلیت مسلمانان روهینگیا باعث واکنش های جهانی شده است، خواهد شد.
به نوشته روز سه شنبه تارنمای شبکه خبر آسیا، بان کی مون در سنگاپور، این تفاهم نامه و تشکیل هیات مشورتی در ایالت راخین به رهبری کوفی عنان را 'گامی تشویقی' دانست.
وی گفت: رهبری جدید میانمار در حال حاضر باید بر تبعیض غلبه کرده و برابری را تضمین کند و به ترویج و توسعه فراگیر برای همه با احترام کامل به حقوق بشر بپردازد.
دبیر کل سازمان ملل قرار است امروز وارد میانمار شود که سوچی در آن عملا نخست وزیر است.
بان کی مون همچنین قرار است با 'تین سین' رییس جمهوری، 'مینگ آنگ هلینگ' فرمانده کل نیروهای مسلح و دیگر نمایندگان سیاسی و جامعه مدنی میانمار دیدار کند.
آساق**1611
کد N1415428

وبگردی