آفتاب

سخنگوی کردهای سوری: تقویت قوا در منبج مربوط به کردها نیست

سخنگوی کردهای سوری: تقویت قوا در منبج مربوط به کردها نیست

تهران – ایرنا – سخنگوی کردستان سوریه امروز (دوشنبه) اعلام کرد که شبه نظامیان موسوم به یگان های مدافع خلق در شرق رود فرات مستقر هستند و خبر تقویت مواضع در منبج به شبه نظامیان محلی مستقر در این شهر و جرابلس مربوط می شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سخنگوی کردهای سوریه این اظهارات را در واکنش به خبرهای منتشر شده به نقل از منابع امنیتی محلی ایراد کرد که گفته بودند تحرکات خودروها و کامیون های حامل سلاح و نیرو نشان می دهد که شبه نظامیان کرد در حال تقویت مواضع خود در منبج هستند.
منبج و جرابلس در غرب رود فرات قرار دارد؛ منبج چندی پیش توسط ائتلاف نیروهای دمکراتیک سوریه متشکل از کردها و عرب های سوریه با حمایت های هوایی آمریکا پس از سه ماه درگیری از چنگ داعش آزاد شد؛ ترکیه و آمریکا از یگان های مدافع خلق خواسته بودند به کرانه های شرقی رود فرات عقب نشینی کنند.
ابراهیم ابراهیم رئیس دفتر رسانه ای کردستان سوریه گفت: تقویت مواضع صورت گرفته است، اما نه توسط یگان های مدافع خلق، زیرا آن ها در شرق رود فرات مستقر هستند نه در منبج و جرابلس.
وی هویت نیروهای اعزام شده به منبج و جرابلس را اعلام نکرد، اما گفت که شورای نظامی در هر دو شهر با استفاده از مبارزان محلی و برخی گروه های متعلق به گروه های معارض دولت سوریه که با نیروهای دمکراتیک سوریه هم پیمان هستند، تشکیل شده است.
شبه نظامیان کرد سرویه که بخش عظیمی از نیروهای ائتلاف دمکراتیک را تشکیل می دهند اعلام کرده اند که در راستای تقاضای ترکیه و آمریکا پس از آزادی منبج از این شهر عقب نشینی کرده اند.
ترکیه که با گروه های شبه نظامی کرد خود در نبرد است مایل نیست کل منطقه مرزی با سوریه در کنترل کردها باشد.
آنکارا کردهای سوریه را شاخه ای از حزب کارگران کردستان (پ ک ک) و تروریست می داند. این گروه به مدت سه دهه است که با هدف به دست آوردن خودمختاری با دولت ترکیه مبارزه کرده اند. آمریکا پ ک ک را تروریست می نامد اما از کردهای سوریه در نبرد علیه داعش حمایت می کند.
هفته گذشته شورشیان سوری تحت حمایت آنکارا با پشتیبانی تانک های ترکیه وارد خاک سوریه شده و کنترل شهر جرابلس را به دست گرفتند.
خاورم**9156/1275
کد N1414363

وبگردی