آفتاب

رای الیوم: بازگشایی سفارتخانه عربستان در بغداد عامل بهبود روابط سعودی و عراق نمی شود

رای الیوم: بازگشایی سفارتخانه عربستان در بغداد عامل بهبود روابط سعودی و عراق نمی شود

تهران – ایرنا-'عبدالباری عطوان' سردبیر روزنامه فرامنطقه ای رای الیوم و تحلیلگر مشهور عرب درواکنش به درخواست رسمی بغداد از ریاض برای تغییر ثامر السبهان سفیر این کشور در عراق با بیان اینکه احتمال قطع رابطه مجدد بغداد - ریاض وجود دارد، تاکید کرد: وجود سفارتخانه عراق در ریاض و سفارتخانه ریاض در بغداد تنها یک فریب دیپلماتیک بوده و کمکی به بهبود روابط این دو کشور نمی کند.

سردبیر روزنامه رای الیوم در خصوص نتایج و عواقب درخواست عراق از عربستان برای تغییر سفیر خود در بغداد معتقد است که عربستان احتمالا به خارج کردن سفیر خود از بغداد اکتفا نکند و احتمال دارد که سفارت خود را نیز در عراق ببندد و روابطش را با این کشور قطع کند؛ درست شبیه اقدامی که سعودی چند ماه قبل با ایران کرد و سفارت خود را در تهران بست.
وی در سرمقاله امروز (دوشنبه) خود در روزنامه رای الیوم، نوشت: هر فرد که رسانه های رسمی عربستان و تحلیل های منتشر شده در آن علیه عراقی ها و همچنین هجمه متقابل رسانه های عراقی علیه سعودی ها را بررسی کند، به خوبی درک خواهد کرد که حضور سفیر عربستان در بغداد و سفیر عراق در ریاض یک نوع دروغ دیپلماتیک است و به نظر می رسد که این دروغ گویی به پایان خود نزدیک شده است، زیرا وجود سفارتخانه ها برای بهبود روابط نبوده است، اما آنها فقط در صدد تیره کردن روابط بودند.
به نوشته این روزنامه، رابطه عراق و عربستان در طول 25 سال گذشته همواره به دلایل مختلف فراتر از مسائل مذهبی و عقیدتی تیره بوده و حال با اقدامات سفیر سعودی در عراق بار دیگر این تنش و اختلاف زنده شده است.
عطوان در خصوص چالش و اختلاف ها بین عراق و عربستان می نویسد: عربستان همان کشوری است که از آمریکا درخواست کرد که 500 هزار سرباز آمریکایی را برای مبارزه با «صدام» در اختیار سعودی ها قرار دهد؛ آنها همچنین هزینه های جنگ را برای خروج کامل از آن پرداخت کردند؛ همچنین عربستان نقش مهمی در کاهش بهای نفت به کمتر از 10 دلار پیش از پایان جنگ عراق علیه ایران ایفا کرد؛ سران عربستان در صدد بودند که به اقتصاد ایران آسیب بزنند و مانع از صدور انقلاب امام خمینی (ره) به عربستان و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس شوند.
وی می افزاید، از بین رفتن رژیم صدام از سوی آمریکایی ها پس از محاصره مرگبار به مدت 13 سال، موجب خرسندی سعودی ها شد، چرا که ریاض از یک نظام قدرتمند و بلندپرواز که خطری برای سعودی ها و منطقه خلیج فارس محسوب می شد، رها شد، اما سعودی ها به ذهنشان خطور نمی کرد که جایگزین رژیم صدام بسیار برای آنها خطرناک تر و حساسیت زاتر باشد، به دلیل اینکه بغداد پس از او یک پایگاه مذهبی، سیاسی و نظامی قوی را تشکیل می دهد و متحد ایران می گردد.
بحران کنونی در دیپلماسی عربستان و عراق که اظهارات «ثامر السبهان» سفیر سعودی در بغداد نشانگر آن بود، چیز غیرمنتظره و غافلگیر کننده ای نیست، بلکه نارضایتی مخفی در روابط طرفین را به نمایش می گذارد.
سردبیر روزنامه رای الیوم همچنین نوشت که ازسرگیری روابط بغداد - ریاض در دسامبر سال 2015 میلادی و کمتر از یک ماه پس از بازگشایی سفارت عربستان در بغداد باز می گردد. وزارت خارجه عراق با احضار ثامر السبهان مراتب اعتراض خود را در خصوص اظهارات او در رابطه با الحشدالشعبی در شبکه سومریه نیوز عراق در ماه ژانویه اعلام کرد؛ سفیر سعودی در سخنان خود از الحشدالشعبی خواسته بود که ماموریت مبارزه با داعش را به نیروهای امنیتی عراق واگذار کند تا بدین صورت از برافروختن شعله اختلافات فرقه ای جلوگیری شود. سفیر سعودی در بغداد همچنین پا را فراتر از این گذاشت و تاکید کرد که مخالفت کُردها و ساکنان استان الانبار با ورود الحشدالشعبی به مناطق آنها بیانگر عدم مقبولیت این نیروها در میان جامعه عراق است؛ وی همچنین با اشاره به حوادث مقدادیه در دیالی غیرمستقیم خطاب به الحشدالشعبی عنوان کرده بود که با داعش تفاوتی ندارد.
عطوان می نویسد، سفرای سعودی معمولا با چنین جرأت و صراحتی چنین مواضع سیاسی را اتخاذ نمی کنند و سکوت از جمله ویژگی های دیپلمات های سعودی در مقایسه با همتایان عرب زبان شان بوده، بنابراین اظهارات ثامر السبهان بسیار نادر و همچنین آزاردهنده برای عراقی ها است؛ همین امر نیز موجب شد که الحشدالشعبی، تعقیب قضایی و اخراج وی را خواستار شود؛ در همین راستا 'احمد الاسدی' سخنگوی این نیروها اعلام کرد که اظهارات سفیر سعودی از حد تجاوز کرده و حدود دیپلماسی را زیر پا گذاشته است.
عطوان می افزاید، وزارت خارجه عراق روز یکشنبه از ریاض درخواست کرد که سفیر خود را در بغداد تغییر دهد و فرد دیگری را جایگزین وی کند. آنها با این درخواست نشان دادند که اظهارات سفیر عربستان از حد دیپلماتیک خود عبور کرده است؛ در همین راستا 'سید احمد جمال' سخنگوی وزارت خارجه عراق اعلام کرد که سفیر عربستان در بغداد در آخرین اظهارنظر خود مدعی شده بود که برخی از شبه نظامیان در صدد ترور وی هستند؛ سخنگوی وزارت خارجه اعلام کد که در پی این ادعای سفیر سعودی، از وی ارائه مدارک و اسناد برای اثبات ادعایش را خواستار شدیم، اما پاسخی دریافت نکردیم.
خاورم**9366**1275
کد N1413911

وبگردی