آفتاب
نماینده وزیر فرهنگ در انجمن خوشنویسان:

خوشنویسی یکی از سه گرایش هنری وابسته به ملیت ایرانی است

خوشنویسی یکی از سه گرایش هنری وابسته به ملیت ایرانی است

تهران - ایرنا - نماینده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در انجمن خوشنویسان ایران، خوشنویسی را یکی از سه گرایش هنری ویژه و وابسته به هنر و ملیت ایرانی دانست و گفت: باید بکوشیم هرچه بیشتر این هنر را زنده نگهداریم.

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا، این مطلب را محمدحسین ساکت پس از بازدید از نمایشگاه آثار استاد جواد بختیاری خوشنویس و نقاش شناخته شده کشور که با عنوان «مسند مستانگی» برپا شده، عنوان کرد.
وی با تاکید بر سابقه درخشان استاد بختیاری افزود: استقبال گرم هنرمندان و علاقه مندان از این نمایشگاه، نشان دهنده اهمیت آثار استاد بختیاری است.
بر اساس اعلام روابط عمومی نمایشگاه «مسند مستانگی»، ساکت فعالیت استاد بختیاری را در حوزه خوشنویسی و خط، روشن و کم سابقه خواند و گفت: افرادی که در هر دو زمینه خط و نقاشی به چنین سطحی رسیده باشند، کم هستند. البته داوری و قضاوت را باید کارشناسان انجام بدهند اما برکسی پوشیده نیست که استاد بختیاری از هنرمندان تراز اول در این دو رشته است.
نماینده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در انجمن خوشنویسان ایران ادامه داد: حضور استاد بختیاری در نمایشگاه های متعدد داخلی و خارجی و سوابق تحصیلی وی بسیار ارزنده و شایسته قدردانی است.
ساکت، خوشنویسی و تذهیب، شعر و ادبیات و فرش را سه گرایش هنری ویژه و تک و وابسته به هنر و ملیت ایرانی دانست و خاطر نشان کرد: این هر سه به گونه ای با هم ارتباط دارند. بنابراین اگر بخواهیم از خوشنویسی غافل بشویم، ضلعی از این هم بستگی هنری - ملی را از دست داده ایم.
وی ادامه داد: کوتاهی ما هم باعث می شود برخی کشورها بخواهند با ترفندهایی این هنر را به نام خود ثبت کنند. حتی در خط ثلث و نسخ هم بهترین کتابت ها را در کتاب های دینی داشته ایم که الگوهای جهانی است.
نماینده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در انجمن خوشنویسان ایران گفت: به همین دلیل باید بکوشیم هرچه بیشتر این هنر را چه با تشویق هنرجویان، چه با گسترش انجمن ها و ساده کردن راهکارها زنده نگهداریم.
ساکت افزود: حتی به انجمن خوشنویسان پیشنهاد کرده ام که با تغییر اساسنامه، نقاشی خط و خط تحریر را که برخی هنرمندان در مقابل آن مقاومت می کنند، زیر سیطره فعالیت های خود بیاورند و توسعه بدهند.
نمایشگاه «مسند مستانگی» همه روزه تا 15 شهریور ماه، از ساعت 10 تا 20 در گالری «نقش و خط» دایر است و علاقه مندان می توانند برای دیدن آثار به آن مراجعه کنند.
فراهنگ ** 1085 ** 1071
کد N1413787

وبگردی