آفتاب

محوطه تخت جمشید مازندران در آماج گلوله

محوطه تخت جمشید مازندران در آماج گلوله

تهران - ایرنا - مدیر طرح بررسی و مستند سازی باستان شناسی غار - دژ اسپهبد خورشید معروف به تخت جمشید مازندران، از در معرض تهدید بودن این اثر به دلیل برگزاری میدان تیر در این محوطه تاریخی خبر داد.

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا از پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، سامان توفیق گفت: چهارشنبه گذشته هنگام اجرای پروژه با حضور پرتعداد سربازان و نیروی نظامی در میدان تیر واقع در پایین دست اسپهبد خورشید روبرو شدیم.
وی افزود: تیراندازی همزمان بانقشه برداری از غار - دژ توسط هیات باستان شناسی شروع شد که متاسفانه ارتعاش صدای تیراندازی موجب بارش آوار و معماری اثر شده و خطر مصدومیت یکی از اعضا را به همراه داشت.
توفیق با بیان اینکه اعضای گروه باستان شناسی ناگزیر به فرود و مستقر شدن در جان پناه شدند، گفت: این در حالیست که براساس مصوبه کارگروه گردشگری استان مازندران در 24 آبان سال گذشته میدان تیر واقع در پایین دست غار - دژ اسپهبد خورشید باید به مکان دیگری منتقل می شد.
توفیق با اشاره به بی توجهی مسئول پادگان برای انتقال میدان تیر در یک ساله اخیر افزود: نقل مکان فعالیت های آموزشی تیراندازی فقط درصورت صدور دستور فرماندهی نیروی زمینی ارتش امکانپذیر است.
وی تاکید کرد: این پرسش مطرح است که آیا حقی برای یک اثرثبتی ملی ، آنهم اثری که شایستگی قرار گرفتن در عجایب هفتگانه آسیا و حتی جهان را دارا است وجود دارد یا نه؟!
این باستان شناس تصریح کرد: شایسته نیست که سینه غار - دژ اسپهبد خورشید به عنوان بزرگترین طاق طبیعی دنیا که در درون آن منحصربفردترین و شگفت انگیز ترین دژ دوران باستان جانمایی شده، آماج تیراندازی قرار گیرد.
وی افزود: این دژ سترگ شناسنامه و هویت ملی و مبارزات مردم غیور ایران در برابر متجاوزان اعصار تاریخ، در سالهای اخیر با صدور مجوزهای غیرکارشناسی ایجاد معادن، میدان تیر، تعریض جاده، ساخت مرغداری در عرصه و حریم آن گرفتار بی تدبیری و ناهماهنگی متولیان شده است.
توفیق گفت: از شهریور سال گذشته تلاش ها برای نجات غار - دژ اسپهبد خورشید زیر نظر پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری شروع شد که به نتایج نسبتا خوبی رسیده ایم.
غار - دژ اسپهبد خورشید آخرین استحکامات مقاومت در برابر اعراب و معروف به تخت جمشید مازندران در ارتفاع 1400 متری منطقه دوآب جاده فیروزکوه قرار دارد.
این اثر تاریخی که در سال 1381 با شماره 7839 در فهرست آثار ملی ثبت شد، در سالهای اخیر و به دلیل ایجاد معادن متعدد در اطراف و حریم آن مورد تهدید جدی قرار گرفته است.
بازدید خبرنگاران در خرداد سال جاری از این اثر تاریخی و تهیه اخبار و گزارشهای متعدد و هشدار آنان درباره نابودی این اثر تاریخی توقف معادن حریم آن و برنامه ریزی برای انتقال آنها به مکان دیگری را به همراه داشت.
فراهنگ ** 3079 ** 1071
کد N1413619

وبگردی