آفتاب

بزرگداشت قهرمانان جنگ دوم جهانی در لهستان

بزرگداشت قهرمانان جنگ دوم جهانی در لهستان

تهران-ایرنا- لهستان روزیکشنبه برای دو تن از قهرمانان جنگ دوم جهانی که با اشغال گران نازی مبارزه می کردند، اما بعدا توسط حکومت کمونیستی این کشور، اعدام شدند، مراسم بزرگداشت رسمی برگزار کرد.

به گزارش اسوشیتدپرس از ورشو، پایتخت لهستان، این دو به علت فعالیت هایشان برای اسقلال لهستان و رهایی این کشور از حکومت کمونیستی وابسته به اتحاد شوروی ، به دست ماموران رژیم کمونیستی لهستان تحت تعقیب قرار گرفته و اعدام شدند.
دراین مراسم بزرگداشت که شهر گدانسک در شمال لهستان برای دانوتا سیژیکوونا پرستار 17ساله و فلیکس سلمانوویچ افسر42 ساله برگزار شد، بستگان آنان به همراه مقام های رسمی دولت لهستان، حضور داشتند.
این دو درسال 1946پس از پایان جنگ دوم جهانی، توسط ماموران حکومت کمونیستی دستگیر، شکنجه و سپس در 28 اوت 1946 (هفت شهریور) اعدام شده و اجساد آنها در گورهای بی نام و نشان در گورستان گدانسک به خاک سپرده شد.
باقیمانده جنازه های سیژیکوونا و سلمانوویچ درسال 2014 پیدا و شناسایی و به این ترتیب امکان برگزاری مراسم تشییع جنازه مناسب برای آنان فراهم شد.
لهستان پس از سقوط حکومت کمونیستی درسال 1991به تلاش های ویژه ای برای گرامی داشت و یادبود جنگجویان و مبارزان استقلال طلب و ضد کمونیست دست زده است که در دوره حاکمیت کمونیسم برای ده ها سال تحت تعقیب قرارگرفته، اعدام شدند و نام آنها از صفحات کتاب های تاریخ این کشور پاکسازی شد.
شبک اروپام**1486** 1064
کد N1413127

وبگردی