آفتاب

روابط اصفهان و ایروان می تواند نماد دیپلماسی شهری در جهان باشد

روابط اصفهان و ایروان می تواند نماد دیپلماسی شهری در جهان باشد

اصفهان–ایرنا– شهردار اصفهان گفت: شهرهای اصفهان و ایروان با توسعه ارتباطات فیمابین می توانند نماد دیپلماسی شهری در جهان باشند.

به گزارش ایرنا، مهدی جمالی نژاد روز یکشنبه در دیدار با سفیر ارمنستان در کشورمان که در محل شهرداری اصفهان صورت گفت، افزود: دو کشور ایران و ارمنستان اشتراکات فرهنگی و راهبردی زیادی دارند که می تواند به توسعه ارتباطات و مراودات کمک کند.
وی پیشنهاد کرد تیم رسانه ای کشور ارمنستان به اصفهان سفر و با تولید مستنداتی از آداب و فرهنگ مردم اصفهان، فرهنگ مردم این شهر را به مردم ارمنستان معرفی کند.
وی همچنین با اشاره به خواهر خواندگی اصفهان و ایروان افزود: در تفاهمنامه خواهر خواندگی مباحث بسیار زیادی مطرح شده است که باید به آنها جامه عمل بپوشانیم.
وی با بیان اینکه ضروری است در راستای توسعه روابط فرهنگی، آموزشی، گردشگری و دانشگاهی کشور ایران و ارمنستات گام برداریم، افزود: از این رو باید با تعامل بیشتر به این موضوعات نیز توجه بیشتری داشته باشیم.
جمالی نژاد در ادامه با اشاره به اینکه توسعه روابط تجاری و بازرگانی اصفهان و ایروان را در دستور کار قرار می دهیم، گفت: برای توسعه روابط فرهنگی پیشنهاد می شود هفته فرهنگی اصفهان در سال جدید میلادی در ارمنستان برگزار شود.
وی ادامه داد: همچنین پیشنهاد می شود در مسجد کبود ایروان نمایشگاهی از صنایع دستی شهر اصفهان راه اندازی شود.
شهردار اصفهان با بیان اینکه توسعه روابط گردشگری بین دو کشور ایران و ارمنستان می تواند زمینه ساز رونق اقتصادی دو کشور شود، افزود: باید توجه داشته باشیم که شهر اصفهان در حال حاضر عضو سازمان های جهانی زیادی است از این رو ارمنستان می تواند از این ظرفیت بهره برداری لازم را داشته باشد.
وی تصریح کرد:استان اصفهان یکی از استان های تاثیرگذار کشور در عرصه های اقتصادی و فرهنگی کشور است و پس از جدایی البرز از استان تهران، اصفهان بعنوان صنعتی ترین استان کشور معرفی شده است.
جمالی نژاد با اشاره به اینکه استان اصفهان دارای جذابیت های طبیعی، فرهنگی و تاریخی زیبایی است، اضافه کرد: در این استان بیش از 20 هزار جاذبه تاریخی وجود دارد و دو هزار عدد از این جاذبه ها نیز در شهر اصفهان وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه محورهای گردشگری برای شهر اصفهان تعریف شده است، تصریح کرد: محور جلفا یکی از محورهای گردشگری اصفهان است چرا که در این منطقه شاهد زندگی بسیار دوستانه و نزدیک اقوام و ادیان مختلف هستیم.
وی گفت: در این راستا گردهمایی ادیان توحیدی نیز در اصفهان برگزار می شود و هر ساله رهبران و پیروان ادیان الهی مختلف در این شهر گرد هم می آیند.
جمالی نژاد همچنین با اشاره به اینکه شهرداری اصفهان شرکت های وابسته زیادی دارد، افزود: این شرکت ها توان سرمایه گذاری در کشورهای خارجی را دارند و از این رو می توان از ظرفیت آنها برای سرمایه گذاری در ارمنستان استفاده کرد.
وی خاطرنشان کرد: همچنین شهرداری این آمادگی را دارد که زمین ها و تسهیلاتی را برای سرمایه گذاران ارمنی برای سرمایه گذاری در این شهر اختصاص دهد.
ارمنستان با حدود سه میلیون نفر جمعیت در شمال ایران است و گردشگری و معدن نقاط قوت صنعت آن بشمار می آید.
شهر ایروان با حدود یک میلیون نفر جمعیت پایتخت ارمنستان است که توسط یونسکو بعنوان 'پایتخت جهانی کتاب' در سال 2012 میلادی برگزیده شد.
پ / 6027/6020
کد N1412987

وبگردی