آفتاب

پیشی گرفتن صادرات غیر نفتی از واردات برای اولین بار

پیشی گرفتن صادرات غیر نفتی از واردات برای اولین بار

وزیر صنعت ،‌معدن و تجارت گفت : تا امروز بیش از 4 هزار واحد صنعتی از تسهیلات بهره مند شده اند و برنامه ای برای رونق تولید 7500 واحد صنعتی داریم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از وزارت صنعت، معدن و تحارت، مهندس محمد رضا نعمت زاده در سفر به استان قم و در دیدار با آیت الله ناصر مکارم شیرازی با اعلام این خبر گفت :‌ کمک به اشتغال یکی از اهداف ماست و توسعه صادرات غیر نفتی از دیگر اهدافی است که دنبال می شود و بسته حمایتی خاصی در اقتصاد مقاومتی تصویب شده ، گرچه هنوز منابع مالی آن تامین نشده است. [span]

 نعمت زاده اضافه کرد : هدفگذاری شده است که در سال جاری صادرات غیر نفتی تا 10 میلیارد دلار افزایش یابد و برای اولین بار صادرات غیر نفتی از واردات پیشی گرفت و 4 ماه گذشته 16 میلیارد دلار صادرات و 13 میلیارد دلار واردات انجام شد که خبر خوبی برای ایجاد ثبات است.

وی یاد آور شد : بیش از یک سوم تولید ناخالص ملی مربوط به حوزه صنعت ، معدن و تجارت است و این بخش اهمیت زیادی دارد وکار مردمی است و جز موارد جزیی که در اختیار دولت است عمده بخشها در اختیار بخش خصوصی است . 

نعمت زاده  افزود : ما همچنان مشکل رکود و رونق تولید را داریم و دولت نیز به این مساله عنایت ویژه دارد و بعد از صحبتهای مقام معظم رهبری راجع به صنایع کوچک و متوسط که توجه ویژه می خواهند تصمیماتی در شوراهای خاص گرفته شد تا صنایعی که مشکلات مالی دارند با شرایط سهل تری منابعی در اختیارشان قرار بگیرد.

وزیر صنعت ، معدن و تجارت با بیان اینکه خوشبختانه مجلس در این دوره با دولت همراه تر است افزود : اقتصاد مقاومتی کمک کرده و برنامه هایش تنظیم شده و رونق تولید و صادرات غیر نفتی و دانش بنیان نمودن اقتصاد بر اساس تاکیدات مقام معظم رهبری در حال انجام است.

وی تصریح کرد : آمارها و شاخص ها  رو به بهبود است اما هنوز با ایده آل فاصله داریم. 

وزیر صنعت ، معدن و تجارت در پاسخ به سوال آیت االله مکارم شیرازی در زمینه تعداد و میزان واحدهای صنعتی متوقف و ظرفیت واحدهای در حال کار گفت : از لحاظ تعداد بین 18 تا 29 درصد طبق آخرین بررسی ها  واحدها تعطیل هستند و 10 درصد از همین آماردر شهرکهای صنعت به دلایل فرسودگی ماشین آلات و مشکلات دیگر قابل راه اندازی نیست.

اما در واحدهای بزرگ تعداد انگشت شماری واحد هست که فرسوده شده اند بنابر این واحدهای بزرگ و اصلی و با ظرفیت های مختلف 70 و 80 و 100 درصد در حال کارند.

وی افزود : امسال برنامه ویژه ای برای کمک به صنایع کوچک گذاشته ایم و این واحدها که 90 درصد واحدهاست حدود 40 درصد اشتغال صنعتی کشور را دارند ولی از لحاظ ارزش تولیدات 20 درصد صنعت کشور است .

این عضو کابینه یازدهم اضافه کرد :‌حدود 90 در ص ددرآمد دولت صرف حقوق و مزایا می شود  و این در حالی است که 550 هزار نفر طی 8 سال گذشته نیرو به بدنه دولت اضافه شده و در این دو سال نیز درآمد دولت افت کرد .

وی با بیان اینکه باید بیشتر روی سرمایه های داخلی و خارجی تکیه کنیم افزود : پس از برجام و طی 6 ماه گذشته تنها در بخش صنعت و معدن سرمایه گذاران به حدود 1.5 میلیارد دلار سرمایه گذاری متعهد شده اند و نشان می دهد که آینده می تواند متفاوت باشد.

 

22435

کد N1412649

وبگردی