آفتاب
شمخانی درگفت وگوی اختصاصی با ایرنا:

همکاری های ایران و هند در بخش انرژی و سرمایه گذاری مشترک گسترش می یابد

همکاری های ایران و هند در بخش انرژی و سرمایه گذاری مشترک گسترش می یابد

دهلی نو-ایرنا- دبیرشورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه همکاری های ایران و هند در بخش های نفت ،انرژی،ترانزیت و حمل ونقل کالا به سرعت گسترش می یابد تصریح کرد ایران و هند عزم جدی برای گسترش روابط در زمینه های مختلف دارند.

'علی شمخانی' روز شنبه در پایان سفر 2 روزه به هند در گفت وگو با خبرنگار ایرنا،همکاری در زمینه امنیت سایبری،علمی و تکنولوژیکی و تبادل اطلاعات فناوری را از دیگر زمینه های همکاری ایران و هند دانست و تصریح کرد پیشنهادهایی برای همکاری در این زمینه ها به طرف هندی داده شد که با پاسخ مثبت و استقبال آنها مواجه شده ایم .
وی،گسترش روابط بین ایران و هند را به نفع 2 کشور دانست و تصریح کرد این همکاری ها به نفع رفاه ملی و ثبات منطقه و به ضرر هیچ کشور ثالثی نیست .
نماینده مقام معظم رهبری درادامه مهمترین هدف از سفر فشرده به هند را پیگیری توافقات نخست وزیر هند به تهران دانست و تصریح کرد بازپرداخت بدهی های نفتی و توافقنامه های چابهار از جمله مهمترین محور این گفت وگو ها بود.
وی با بیان اینکه امروز تمام خریدهای نفتی هند از ایران به صورت نقدی انجام می شود تصریح کرد تلاش برای پرداخت بدهی های رسوب شده دراین کشور ادامه دارد.
دبیر شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر اجرای هرچه سریعتر توافقنامه چابهار تصریح کرد ساختار 2 کشور برای اجرای این توافقنامه نیازمند پبگیری،نظارت و داشتن یک برنامه روزآمد برای اجرای سریع این توافقنامه است .
وی در ادامه با اشاره به فتنه انگیزی تروریسم و ترسیم تصویری خشن از اسلام خاطرنشان کرد متاسفانه در کارخانه های داعش سازی منطقه پیرامون ما به نام اسلام جنایات زیادی صورت می گیرد که رسالت ما تفکیک اینگونه اقدامات خشن از اسلام است .
شمخانی با بیان اینکه باید بین اسلام واقعی و گروههای تروریستی خشن تفاوت قائل بود تصریح کرد گروههایی مانند القاعده،داعش ،جبهه النصره ودیگر گروههای خشن تروریستی هیچ نسبتی با اسلام ندارند.
دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت که کشورها باید با ارائه خدمات رفاهی و جلوگیری از برخورد تند و خشن با مردم از سربازی گیری و تندروی جلوگیری کنند.
وی با اشاره به شکست های داعش در سوریه و عراق خاطرنشان کرد این گروههای تروریستی که با کمک های مالی و نظامی برخی از کشورها شکل گرفته، وظیفه ای به جز تامین امنیت رژیم صهیونیستی ندارند.
دبیر شورای عالی امنیت ملی روز جمعه برای سفری 2 روزه و گفت وگو با نخست وزیر، مشاور امنیت ملی و مقامات سیاسی هند در زمینه موضوعات دوجانبه ،تحولات سیاسی و امنینی منطقه و بین المللی وارد دهلی نو پایتخت هند شد.
شمخانی بعد ازظهر جمعه درنخستین دیدار خود با 'نارندرا مودی ' نخست وزیر هند در خصوص موضوعات دوجانبه ،مسائل منطقه ای ،بین المللی ،تروریسم و افزایش همکاری های اقتصادی ،سیاسی ، فرهنگی و سرمایه گذاری در چابهار با وی گفت وگو کرد.
وی همچنین امروز(شنبه ) با اجیت دوال مشاور امنیت ملی هند در خصوص همکاری های امنیتی ، منطقه ای و مبارزه با تروریسم تبادل نظر کرد.
دبیر شورای عالی امنیت ملی بعد ازظهر شنبه به سفر رسمی 2 روزه خود به هند پایان داد.
*آساق*1600
کد N1411132

وبگردی