آفتاب

حمایت از طرح تولید داروی نوترکیب درمان پوکی استخوان

حمایت از طرح تولید داروی نوترکیب درمان پوکی استخوان

تهران- ایرنا- صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از انجام مقدماتی طرح تولید داروی نوترکیب فورتئو برای درمان پوکی استخوان پشتیبانی کرد.

به گزارش روز شنبه گروه علمی ایرنا از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ناهید بختیاری مجری این پروژه گفت: طبق آمار ارائه شده توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نیمی از زنان بالای 45 سال و 90 درصد زنان بالای 75 سال در ایران به پوکی استخوان مبتلا هستند.
وی با اشاره به اینکه پوکی استخوان بیماری است که سبب شکننده شدن استخوان در بیمار می شود، افزود: داروی نوترکیب فورتئو یکی از داروهایی است که برای درمان پوکی استخوان به کار می رود و تا چند سال پیش وارد بازار ایران می شد.
فورتئو بخشی از هورمون تری پاراتید است که در بدن توسط غده پاراتیروئید ساخته و سبب استخوان زایی و حفظ کلسیم سرم می شود.
بختیاری اظهار کرد: فورتئو دارویی است که مصرف آن هزینه های سنگینی را بر خانواده ها تحمیل می کند به طوری که یک ویال تولید داخل آن حدود 500 هزار تومان هزینه می برد؛ بنابراین محققان کشور با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی پروژه 'طراحی ژن، همسانه سازی و بیان پپتید نوترکیب دارویی تری پاراتید در باکتری اشریشیاکلی' را آغاز کردند تا با تحقیق و توسعه مداوم، بهینه سازی در راستای تولید این دارو انجام شود.
وی گفت: استخوان زایی پدیده ای است که بین 3 تا 6 ماه به طول می انجامد و حاصل کوپل شدن فرآیندهای تحلیل و باززایی استخوان است، اکنون از استروژن ها، ویتامین D و بیسفسفونات ها برای جلوگیری از پوکی استخوان استفاده می شود اما برای درمان آن اقدامی انجام نشده است.
بختیاری با بیان اینکه این دارو یک عامل آنابولیک است که سبب افزایش تراکم استخوان ها می شود، افزود: به رغم مصرف بالای جهانی فورتئو، پزشکان به دلیل هزینه زیاد تهیه آن در ایران، در تجویز این دارو احتیاط می کنند.
بختیاری در مورد طرح تولید داروی نوترکیب فورتئو برای درمان پوکی استخوان گفت: اهمیت اجرای این طرح در دستیابی به فناوری تولید و بهینه سازی پپتید دارویی نوترکیب تریپاراتید و قطع نیاز به واردات این دارو است و در صورت ادامه یافتن تا مرحله صنعتی، قابل فروش به شرکت های داروسازی خواهد بود.
علمی ** 9340**1834
کد N1410385

وبگردی