آفتاب
معاون دریایی سازمان محیط زیست عنوان کرد:

الزام ایجاد سازوکار ملی برای حفاظت از دریاها

الزام ایجاد سازوکار ملی برای حفاظت از دریاها

تهران- ایرنا- معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: برای حفاظت از مرزهای ساحلی، آبزیان و به طور کلی محیط زیست دریایی کشور، ایجاد یک سازوکار ملی الزامی است.

پروین فرشچی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: ایجاد گارد ساحلی با همکاری سایر نهادهای مرتبط دریایی یکی از برنامه های اصلی معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست است که در این راستا با جدیت فعالیت می شود.
وی اظهار کرد: بر این اساس و با تلاش فراوان، عنوان گارد ساحلی را در برنامه ششم توسعه ذیل سند توسعه دریایی گنجاندیم و به این ترتیب توانستیم همکاری بین یگان های دریایی و نهادهای مرتبط را پایه ریزی کنیم.
فرشچی ادامه داد: البته با عنوان گارد ساحلی موافقت نشد بنابراین آن را به ایجاد یک سیاستگذاری و هماهنگی ملی میان نهادهای مرتبط و یگان های دریایی تعدیل کردیم.
وی اظهار کرد: برخی با ایجاد این سازوکار مخالف هستند و معتقدند هر نهادی مثلا یگان های دریایی، سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، وزارت نیرو و سازمان شیلات باید وظیفه خود را به صورت مجزا انجام دهند و نیازی به ایجاد چنین سازوکاری نیست.
فرشچی افزود: مساله مهم این است که امروزه نیروی انسانی، تجهیزات و بودجه کمی در اختیار داریم بنابراین می توان با استفاده از تجربه کشورهای دیگر، با ایجاد هم افزایی بین نهادهای مختلف در قالب یک سیاست ملی، در تمام این موارد صرفه جویی کرد.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تجربه کشورهای دیگر در شکل گیری گارد ساحلی نشان می دهد که این ارگان به راحتی تشکیل نشده است و عده ای با تشکیل آن مخالف بودند اما در نهایت به این نتیجه رسیدند که می توانند امنیت مرزها، آبزیان و محیط زیست را در قالب یک برنامه جامع حفظ کنند بنابراین چنین سازوکاری ایجاد کردند و ما هم دنبال همین تفکر هستیم.
وی درباره زمان ایجاد این سازوکار و اجرایی شدن آن در کشور اظهار کرد: ابتدا باید اجرای برنامه ششم توسعه آغاز شود و بعد از آن زمینه را ایجاد کنیم؛ بنابراین به نظر می رسد دو تا سه سالی زمان نیاز دارد مگر اینکه نیاز به تشکیل سریعتر آن احساس شود تا بتوان یک ساله این سازوکار را ایجاد کرد که بستگی به میزان انگیزه و همکاری نهادهای دیگر دارد.
فرشچی گفت: در تمام دنیا مانند کشور ترکیه، گارد ساحلی ابتدا با هدف امنیت مرزهای دریایی ایجاد شد، اما بعدها متوجه شدند که باید برای مدیریت و حفاظت از آبزیان و محیط زیست دریایی سازوکار جداگانه ای اتخاذ شود بر این اساس به فکر ادغام این وظایف افتادند و یک سازوکار مشترک با عنوان گارد ساحلی ایجاد کردند.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: اکنون ما این روند را در قالب ایجاد یک سازوکار ملی دنبال می کنیم.
علمی 9014**1834
کد N1410236

وبگردی