آفتاب
به بهانه سفر محمدجواد ظریف به شیلی، بولیوی و ونزوئلا(2)

نگاهی به روند روابط دیپلماتیک ایران و کشورهای آمریکای لاتین در 10 سال

نگاهی به روند روابط دیپلماتیک ایران و کشورهای آمریکای لاتین در 10 سال

تهران- ایرنا- سطح مناسبات میان ایران و کشورهای آمریکای لاتین نشانگر میزان علاقه آنها نسبت به گسترش روابط است، وجود ظرفیت های مناسب اقتصادی و اجتماعی در دو طرف از چشم انداز روشن همکاری ها در آینده حکایت می کند.

کشورهای آمریکای جنوبی به منطقه هایی از قاره آمریکا گفته می شود که میان اقیانوس های آرام، اطلس و دریای کارائیب قرار گرفته است. قاره آمریکای جنوبی تنوع جغرافیایی و آب و هوایی بالایی دارد.
آمریکای جنوبی که برای قرن ها محل زندگی قبیله های بومی بود در سده 19، با هجوم قدرت های غربی به مدت ۳۰۰ سال در دست آنها قرار گرفت. این امر موجب به وجود آمدن یک ترکیب نژادی و هویت فرهنگی بی نظیر شد که فرهنگ و سنت های سرخ پوستی، اروپایی و آفریقایی برگرفته شده است.
از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، ایران با کشورهای مختلف آمریکای لاتین سطح روابط قابل قبولی داشته و این کشورها در حوزه هایی چون برق، انرژی و نفت، مواد معدنی، صنایع مختلف، شیلات، کشاورزی، بنادر و کشتی رانی، خدمات فنی و مهندسی، آموزشی و تحقیقاتی، علاقه مند به گسترش مناسبات میان خود هستند.
سفر محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان و هیات همراه به آمریکای لاتین می تواند با توجه به فضای ایجاد شده در پسابرجام آغازگر فصل نوینی از همکاری های میان ایران و کشورهای این منطقه باشد.
گروه اطلاع رسانی ایرنا، همزمان با سفر محمد جواد ظریف وزیرامور خارجه به کشورهای آمریکای لاتین به بررسی روابط میان ایران و کشورهای شیلی، بولیوی و ونزوئلا از بازه زمانی سال 1385 تا 1395 خورشیدی پرداخته است.

*شیلی
**19 تیر 1386
- «کامبیز جلالی» سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در دیدار با «میچل باچلت» رییس جمهوری شیلی استوارنامه خود را تسلیم وی کرد. در این دیدار رییس جمهوری شیلی با استقبال از توسعه همکاری با جمهوری اسلامی ایران در تمام زمینه ها بر تلاش کشورش جهت تقویت روابط دوجانبه تاکید کرد.

** 17 اردیبهشت 1390
- « پاتریسیو ملرو» رییس مجلس نمایندگان شیلی در دیدار با «هوشنگ کریمی ابهری» سفیر ایران در شیلی با استقبال از سفر گروه دوستی پارلمانی ایران به آن کشور، اظهار امیدواری کرد و گفت: امیدوار است این سفر بتواند به افزایش شناخت دو طرف بیانجامد و زمینه ساز تعامل فعال تر پارلمان های دو کشور شود، وی با تاکید بر اهمیت نقش جمهوری اسلامی ایران درمنطقه خاورمیانه، خواستار گسترش روابط پارلمانی میان دو کشور شد.

** 23 اردیبهشت 1390
- «لائورنسه گلبورنه» وزیر انرژی و معادن و «خوان آندرس فونتین» وزیراقتصاد شیلی در دیدار با اعضای گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران در سانتیاگو، آمادگی کشور متبوع خود را برای همکاری با تهران در زمینه های انرژی، معدن، بازرگانی و تجاری اعلام کردند. اهداف و برنامه های هیات پارلمانی کشورمان در این سفر، تاکید بر اهمیت مراودات و تبادلات پارلمانی ایران و شیلی و بهره گیری از ظرفیت های بالای دو کشور در زمینه های اقتصادی از جمله معدن، انرژی، کشاورزی و شیلات است.

** 25 اردیبهشت 1390
- گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و شیلی که به دعوت همتایان شیلیایی در مجلس نمایندگان این کشور به شیلی سفر کرده اند در دیدارهای جداگانه ای با «لورنس گلبورنه» وزیر معدن و انرژی شیلی و «خوان آندرس فونتین» وزیر اقتصاد شیلی درخصوص مناسبات میان دو کشور و چگونگی ارتقا و گسترش روابط در ابعاد اقتصادی گفت و گو کردند.

** 25 خرداد 1395
- «اسحاق جهانگیری» معاون اول رییس جمهوری که برای شرکت در اجلاس گروه 77 به سانتاکروز بولیوی سفر کرده است، با «مونیوس» وزیر امور خارجه شیلی دیدار و گفت و گو کرد، وی با اشاره به پیشینه روابط اقتصادی دو کشور، اظهار امیدواری کرد، نمایندگی شیلی در جمهوری اسلامی ایران گشایش یابد.

** 27 مرداد 1395
- «مجید تخت روانچی» معاون وزیر امور خارجه، گشایش سفارت شیلی در تهران را در ماه های گذشته پس از 36 سال تعطیلی، نشانه روشنی از این علاقه مندی دانست و اظهار داشت: سفارت شیلی از چند ماه پیش با استقرار یک کاردار موقت در تهران گشایش یافته است و به تدریج به سطح سفیر ارتقا خواهد یافت.

*بولیوی
** پنجم مهر 1386
- «اوو مورالس» رییس جمهوری بولیوی از «محمود احمدی نژاد» رییس جمهوری اسلامی ایران، در فرودگاه لاپاز استقبال کرد.

** 31 فروردین 1386
- «منوچهرمتکی» وزیر امورخارجه ایران که به آمریکای لاتین سفر کرده است با «داوید چوکاوانکا» وزیرامورخارجه بولیوی درباره روابط دوجانبه و همکاری های منطقه ای دیدار و گفت وگو کرد.

** 4 بهمن1386
- یک هیات ایرانی به سرپرستی «علی اسلامیان کوپایی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در لاپاز گفت وگوهای خود را با مقام های بلندپایه بولیوی در «لاپاز» پایتخت این کشور، درباره شروع همکاری های دو کشور در زمینه کشف و استخراج نفت و گاز آغاز و با «کارلوس ویگاس» وزیر نفت بولیوی دیدار کرد.

** 25 مرداد 1387
- «مجتبی ثمره هاشمی» مشاور ارشد رییس جمهوری اسلامی ایران به همراه هیاتی برای تبریک پیروزی «اوو مورالس» رییس جمهوری بولیوی در همه پرسی به این کشور سفر کرد.

** 11 شهریور 1387
- «محمود احمدی نژاد» رییس جمهوری در دیدار با «اوو مورالس» رییس جمهوری بولیوی که به ایران سفر کرده است، گفت: دو ملت ایران و بولیوی درمسیری مشترک و روشن به سمت فردایی بهتر در حال حرکت هستند و در همه شرایط نیز کنار یکدیگر خواهند بود. امیدوارم حضور رییس جمهوری بولیوی در ایران تاکید مجددی بر روابط عمیق و دوستانه ملت های دو کشور باشد.

** 13 شهریور 1387
- «اوو مورالس» رییس جمهوری بولیوی که به همراه هیاتی برای دیدار از تاسیسات پارس جنوبی به عسلویه استان بوشهر سفر کرده بود، گفت: بدون هیچ ترس، نگرانی و واهمه ای اعلام می کنم که طرفدار ایران هستم نه آمریکا. اگر چه قبلا هم هیچ زمان طرفدار آمریکا نبوده ام و ملت من یک مبارزه 500 ساله علیه استعمار داشته است.

** 20 مهر 1387
- تهران و لاپاز موافقنامه ای را به امضا رساندند که بر پایه آن، جمهوری اسلامی ایران در چارچوب همکاری های بشردوستانه با هدف ارایه خدمات پزشکی و کمک به توسعه صنعت داروسازی بولیوی، دو درمانگاه تخصصی در این کشور آمریکای لاتین احداث می کند.
این توافقنامه در کاخ ریاست جمهوری کمادو و در حضور «اوو مورالس» رییس جمهوری بولیوی به امضای «رامیرو تاپیا» وزیر بهداشت بولیوی و «حجت الله سلطانی» کاردار ایران در لاپاز رسید.

** 30 اردیبهشت 1388
- گروه دوستی پارلمانی ایران و بولیوی که در لاپاز به سر می برد، در کاخ ریاست جمهوری بولیوی با «اوو مورالس» رییس جمهوری این کشور دیدار و گفت وگو کرد.

** دوم آبان 1389
- «اوو مورالس» رییس جمهوری بولیوی در چارچوب سفری سه روزه و با هدف گسترش روابط میان دو کشور، وارد تهران شد. قرار است در این سفر چندین سند همکاری در زمینه های معدن، کشاورزی، ماشین آلات صنعتی، سیمان و مواد غذایی به امضای مقام های دو کشور برسد.

** 16 آذر 1391
- «علی اصغر خاجی» معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به بولیوی سفر کرده است، به طور جداگانه با «ریچارد کردل» رییس موقت مجلس نمایندگان و وزیر امور خارجه این کشور آمریکای جنوبی در لاپاز دیدار و گفت و گو کرد.

** 17 آذر 1391
- «علی اصغر خاجی» معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به بولیوی سفر کرده است، از آموزش کارشناسان این کشور آمریکای لاتین از طرف ایران در زمینه مبارزه علیه مواد مخدر خبر داد و گفت: آموزش کارشناسان بولیویایی در چارچوب توافقنامه ای صورت می گیرد که میان ایران و بولیوی به امضا رسیده است.

** 18 آذر 1391
- ایران گروهی از کارشناسان بولیوی را برای نصب و راه اندازی شبکه بین المللی «دل سور» در شهر لاپاز پایتخت این کشور آمریکای جنوبی تربیت می کند.

** 23 خرداد 1393
- «اسحاق جهانگیری» معاون اول رییس جمهوری اسلامی ایران که به منظور شرکت در اجلاس سران گروه 77 و چین به بولیوی سفر کرده است در دیدار با «اوخینو روخاس آپازا» رییس مجلس سنای بولیوی با تاکید بر لزوم توسعه همکاری های مجالس ایران و بولیوی گفت: جمهوری اسلامی ایران از همکاری مجالس دو کشور استقبال می کند و معتقدیم همکاری های پالمانی ایران و بولیوی می تواند کمک سازنده ای به روابط دو کشور باشد.

** هشتم شهریور 1394
- «حسین امیر عبداللهیان» معاون وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار «خوان کارلوس آلورالده» قائم مقام وزیر امور خارجه بولیوی با اشاره به فراگیر شدن خطر تروریسم افراطی و تکفیری در سطح منطقه و تاثیر آن بر امنیت بین المللی، به تبیین دیدگاه های کشورمان درخصوص بحران های منطقه ای از جمله سوریه، عراق، یمن و فلسطین اشغالی پرداخت و گفت: برخی بازیگران برای پیگیری اهداف سیاسی خود در این منطقه از گروه های تروریستی استفاده ابزاری می کنند.

** سوم آذر 1394
- «حسن روحانی» رییس جمهوری در مجموعه فرهنگی و تاریخی سعدآباد از «اوو مورالس» رییس جمهوری بولیوی که برای دیدار رسمی دوجانبه و همچنین شرکت در اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز به تهران سفر کرده است، استقبال کرد.

** سوم آذر 1394
- در بیانیه مشترک رییسان جمهوری اسلامی ایران و بولیوی که در پایان سفر «اوو مورالس آیما» رییس جمهوری بولیوی منتشر شد دو طرف از روابط خوب سیاسی موجود میان دو کشور ابراز خرسندی کرده و بر ضرورت توسعه همکاری های اقتصادی، فرهنگی، علمی و آموزشی تاکید کردند.

** سوم آذر 1394
- «اوو مورالس» رییس جمهوری بولیوی که به تهران سفر کرده است با آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کرد.

*ونزوئلا
**26 شهریور 1385
- «محمود احمدی نژاد» رییس جمهوری اسلامی ایران وارد ونزوئلا شد. احمدی نژاد به دعوت «هوگو چاوز» به ونزوئلا سفر کرده است .

**26 شهریور 1385
- «هوگو چاوز» رییس جمهوری ونزوئلا در حاشیه چهاردهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد با «محمود احمدی نژاد» دیدار کرد. رییس جمهوری در این دیدار با اشاره به سطح خوب و مستحکم روابط دو جانبه ایران و ونزوئلا همکاری و نزدیکی هرچه بیشتر کشورهای مستقل را موجب افزایش تاثیرگذاری آنها در مسائل جهانی و بین المللی دانست.

**26 شهریور 1385
- در نخستین روز از سفر رییس جمهوری اسلامی ایران به ونزوئلا 29 سند همکاری و یادداشت تفاهم میان جمهوری اسلامی ایران و ونزوئلا به امضای مقام های دو کشور رسید. در مراسمی که با حضور وزیران صنایع و معادن و دادگستری ایران و همچنین وزیران صنایع پایه و صنایع سبک ونزوئلا و مسوولان شرکت ها و بنگاه های اقتصادی دو کشور در محل کاخ ریاست جمهوری برگزار شد این اسناد را امضا کردند. یاداشت تفاهم همکاری های نفتی، ساخت سکوهای نفتی، ساخت کشتی، ساخت هواپیما و توسعه صنعت هواپیمایی، تاسیس شرکت مهندسی در زمینه صنایع پایین دستی، طراحی و ساخت نفتکش، همکاری در عملیات تجاری دریایی و تاسیس شرکت بازرگانی مشترک نفتی از جمله اسناد تفاهمی بود که از طرف مقام های دو کشور امضا شد. یادداشت تفاهم برای تبادل دانشجو، همکاری های خبری و اطلاع رسانی، توسعه توریسم و گردشگری، میراث فرهنگی، تولید تجهیزات پزشکی، ساخت فرستنده رادیویی، احداث کارخانه تولید دوچرخه، راه اندازی کارخانه سیمان، همکاری در زمینه صنایع کشاورزی، شهرک سازی و همکاری در زمینه صنایع فولاد از دیگر مواردی بود که دو طرف یاداشت های تفاهم همکاری در مورد آن امضا کردند.

** 23 دی 1385
- «محمود احمدی نژاد» رییس جمهوری که به همراه هیات بلندپایه ای عازم سفر به سه کشور آمریکای لاتین شده است، وارد کاراکاس پایتخت ونزوئلا شد. احمدی نژاد در فرودگاه کاراکاس از طرف «خورخه رودریگز» معاون رییس جمهوری، «نیکلاس ماجرو» وزیر امور خارجه، «خوزه سلامت» وزیر صنایع و معادن و «خوزه رامون» وزیر کار ونزوئلا مورد استقبال رسمی قرار گرفت.

** 24 دی 1385
- «محمود احمدی نژاد» رییس جمهوری اسلامی ایران، در پایان سفر خود به ونزوئلا در جلسه ای با حضور «هوگوچاوز» رییس جمهوری این کشور 11 قرارداد، تفاهم نامه، تصدیق نامه امضا کردند. تفاهم نامه حذف مالیات های مضاعف میان دو کشور، یادداشت تفاهم گردشگری، قصدنامه همکاری های آموزشی فنی و حرفه ای و...از دیگر یادداشت های امضا شده میان مقام های دو کشور است که برخی از آنها به امضای «منوچهر متکی» وزیرامور خارجه رسید.

**هشتم آبان 1386
- ایران، ونزوئلا و سوریه، در دمشق، توافق نامه نهایی احداث پالایشگاه نفت خام در سوریه را امضا کردند. «محمدرضا نعمت زاده» معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران به منظور امضای این توافق نامه سه جانبه به سوریه سفر کرده است.

**ششم مهر 1393
- «حسن روحانی» رییس جمهوری برای شرکت در چهارمین اجلاس سران کشورهای حاشیه دریای خزر، نیویورک را به مقصد آستاراخان در روسیه ترک کرد. روحانی در این سفر با رییسان جمهوری ترکیه، ونزوئلا، فرانسه، اتریش، اسلوونی، بولیوی، سوییس، عراق و گینه و همچنین نخست وزیران ژاپن، انگلیس، عراق، گرجستان و لبنان و وزیر امور خارجه آلمان دیدار و درباره مهمترین مسایل دوجانبه، منطقه ای و بین المللی بحث و تبادل نظر کرد.

** 13 دی 1393
- «آمنتو زپ زامبرانو کنتراس» سفیر ونزوئلا در تهران با «حجت الله ایوبی» رییس سازمان سینمایی دیدار و گفت و گو کرد. رییس سازمان سینمایی در دیدار با سفیر ونزوئلا گفت: آرزو دارم با عقد تفاهم لازم با مسوولان سینمایی ونزوئلا، حداقل یک فیلم مشترک بسازیم.

**19 دی 1393
- «نیکلاس مادورو» رییس جمهوری ونزوئلا وارد تهران شد.

** 20دی 1393
- رییس جمهوری ونزوئلا که شب گذشته وارد تهران شده است، دقایقی پیش مورد استقبال رسمی رییس جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت. حجت الاسلام «حسن روحانی» در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد از «نیکلاس مادورو» استقبال کرد.

** 20 دی 1393
- رییسان جمهور ایران و ونزوئلا با اشاره به آرمان ها، منافع و راهبردهای مشترک دو کشور نسبت به مسایل جهانی، منطقه ای و دوجانبه، بر توسعه و گسترش مناسبات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی تهران و کاراکاس تأکید کردند. حجت الاسلام والمسلمین «حسن روحانی» در نشست مشترک با رییس جمهوری ونزوئلا با اشاره به روابط صمیمی و راهبردی دو کشور، گفت: توسعه روابط با کشورهای آمریکای لاتین از جمله ونزوئلا، از سیاست های دولت یازدهم است. رییس جمهوری با ابراز خرسندی از حضور «نیکلاس مادورا» رییس جمهوری ونزوئلا در تهران، آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای صدور کالا، خدمات فنی و مهندسی و سرمایه گذاری در ونزوئلا اعلام کرد.

** 31 فروردین 1394
- «دلسی رودریگز» وزیر امور خارجه و «آسدروبال چاوز» وزیر نفت ونزوئلا که به جمهوری اسلامی ایران سفر کرده اند، با «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفت وگو کردند. ظریف در این دیدار بر لزوم گسترش مناسبات دو کشور در تمام زمینه ها از جمله روابط سیاسی، اقتصادی و انرژی تاکید کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران از سیاست ها و برنامه های ونزوئلا در چارچوب اوپک حمایت می کند.

** 28 فروردین 1395
- «اسحاق جهانگیری» معاون اول رییس جمهوری در دیدار با «میگل پرزاباد» معاون رییس جمهوری ونزوئلا در امور اقتصادی و تولیدی با بیان این که ایران هیچ محدودیتی برای ارتقا مناسبات با ونزوئلا قائل نیست، گفت: روابط تهران و کاراکاس راهبردی و همه جانبه است.

** 28 فروردین 1395
- «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه با اشاره به تشریک مساعی تهران و کاراکاس در مجامع بین المللی گفت: باید همکاری های نزدیک و سازنده دو کشور هرچه بیشتر در مجامع بین المللی افزایش یاید. محمد جواد ظریف در دیدار «دلسی رودریگرز» همتای ونزوئلایی خود در تهران با بیان این مطلب ابراز امیداری کرد همکاری های دو طرف با هدف برگزاری هرچه موفق تر جنبش غیرمتعهدها گسترش یابد. همچنین دو طرف در این دیدار راه های توسعه مناسبات دوجانبه و مسائل مورد علاقه را مورد بررسی و تبادل نظر قرار دادند.

** 31 مرداد 1395
- «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به همراه هیاتی سیاسی و اقتصادی، نخستین سفر خود به آمریکای لاتین را به منظور دیدار از شش کشور این منطقه مهم جهان آغاز کرد. هدف این سفر، گسترش روابط سیاسی و اقتصادی دو طرف پس از اجرای برجام و لغو «تحریم های ظالمانه» علیه ایران است.

** 31 مرداد 1395
- «محمد جواد ظریف» در جریان دیدار خود با وزیران خارجه و نفت ونزوئلا در تهران، به آنها گفت: «در این سفر یک هیات بلندپایه و بزرگ اقتصادی متشکل از مقام های دولتی و نمایندگان بخش خصوصی، اینجانب را همراهی خواهند کرد که نسبت به سفرهای پیشین از کیفیت و کمیت بیشتری برخوردار است و این خود نشانگر توجه عمیق ایران به توسعه هر چه بیشتر روابط همه جانبه با کشورهای آمریکای لاتین است». ایران همچنین در جریان این سفر به دنبال آن است تا روند همکاری های مشترک با آمریکای لاتین به مرحله ای برسد که از ایران به عنوان دروازه ای بزرگ برای صادرات کالاهای خود به منطقه آسیای میانه و خاورمیانه نگاه کنند.
*گروه اطلاع رسانی
پژوهشم**9117**2059**9131
کد N1407848

وبگردی