آفتاب
کارشناس مذهبی:

قرآن روابط اجتماعی را براساس روابط خانوادگی تعیین می کند

قرآن روابط اجتماعی را براساس روابط خانوادگی تعیین می کند

تهران - ایرنا - کارشناس مذهبی با استناد به آیه دهم سوره حجرات گفت: خدا روابط اجتماعی در جامعه را بر اساس روابط خانوادگی تعیین می کند.

به گزارش خبرنگار معارف ایرنا، حجت الاسلام ناصر نقویان روز چهارشنبه در جمع کارکنان ایرنا افزود: قرآن در سوره حجرات می فرماید «انما المومنون اخوه فاصلحوا بین اخویکم» یعنی مومنان با هم برادر هستند پس میان برادرانتان سازش دهید، از این رو طبق این آیه روابط اجتماعی بر اساس روابط خانوادگی تعیین می شود.
وی با بیان اینکه در جهان آفرینش قوانین بر دو بخش قراردادی و حقیقی تقسیم می شود، ادامه داد: اگر بتوانیم قوانین تکوینی را در قوانین تشریعی دنبال کنیم، عبادات نیز باعث نزدیک شدن انسان به خدا می شود و اعمال عبادی باید انسان را به خدا نزدیک کند.
این کارشناس مذهبی افزود: گاهی به خدا نزدیک نمی شویم بلکه دور خود می می گردیم و قاعده نزدیک شدن به خدا همان قانون تکوینی است و قانون الهی بر مبنای دوستی است.
وی با استناد به آیه 54 سوره مائده گفت: طبق این آیه اگر انسان های مومن از ایمان خود روی برتابند، خدا گروهی دیگر را به جای آنان تعیین می کند که خدا عاشق این گروه بوده و این افراد نیز به خدا عشق می ورزند.
نقویان همچنین گفت: مولانا معتقد است عشق حقیقی فقط راجع به خداست و هیچ بنده ای نمی تواند عاشق خدا شود مگر اینکه صفات خدایی پیدا کند و قوانین تشریعی باید اندک اندک در چارچوب قوانین حقیقی قرار گیرد تا انسان را به خدا نزدیک کند.
وی همچنین افزود: قوانین حقیقی و تکوینی قوانینی هستند که قابل تغییر نیستند و به جمعی خاص ارتباط ندارد. مثلا در همه جا آب در صد درجه جوش می آید.
نقویان ادامه داد: قانون تکوینی جهان این گونه است که «یوم لک و یوم علیک» یعنی روزی به نفع توست و روزی به ضرر تو و در سوره آل عمران آمده زمانی که پیامبر اعظم(ص) در جنگ احد با شکست روبرو شد، خدا به او اینگونه دلداری داد که این روزگار مثل چرخ و فلک است و حتی برای پیامبرش همیشه بالا نیست.
وی از آیه 23 سوره حدید به عنوان بهترین آیه عرفانی قرآن یاد کرد و گفت: عرفان این است که وقتی به خوشی می رسید، مغرور نشوید و در زمان گرفتاری ناراحت نشوید.
این کارشناس مذهبی در ادامه مباحث گذشته خود گفت: دین شامل سه بخش ریشه ها یا اصول دین، شاخ و برگ ها یا فروع دین و میوه یعنی اخلاق و تقواست و درختی که میوه آن تقواست، باید به قوانین تکوینی گره بخورد.
وی با بیان اینکه قوانین تشریعی را باید به قوانین تکوینی برسانیم، اظهار داشت: طعم غذایی که یک زن با عشق و محبت برای همسر و خانواده خود در منزل طبخ می کند، تفاوت بسیاری دارد با طعم آن غذایی که بدون لذت و احساس محبت آماده می کند و حتی آب دادن عاشقانه به یک گل بر روی رشد آن اثر دارد و این یک قانون تکوینی است.
وی همچنین از فرمان حضرت علی(ع) به مالک اشتر یاد کرد و افزود: امیرمومنان(ع) سفارش می کند که کارگزار دولت اسلامی باید دلش را مملو از محبت کند و حاکم قلوب مردم باشد. چون فقط اجرای قوانین به محبت منجر نمی شود و چنین کارگزاری هیچگاه اختلاس نمی کند، آمار بد نمی دهد، باند خود را حاکم نمی کند و طبق شایسته سالاری عمل می کند.
فراهنگ ** 1003 ** 1071
کد N1406646

وبگردی