آفتاب
معاون وزیر صنعت،

پس از برجام 82 سند همکاری با طرف های خارجی دروزارت صنعت، معدن و تجارت تدوین شده است

پس از برجام 82 سند همکاری با طرف های خارجی دروزارت صنعت، معدن و تجارت تدوین شده است

زاهدان- ایرنا- معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران گفت: در فضای پس از برجام بیش از 82 سند همکاری در قالب تفاهمنامه، قرارداد و برنامه های درحال اجرا با بنگاه های خارجی در این وزارتخانه تدوین شده است.

به گزارش ایرنا علی یزدانی عصر سه شنبه در نشست بررسی وضعیت واحدهای صنعتی، معدنی، شهرک ها و نواحی صنعتی سیستان و بلوچستان در زاهدان اظهار داشت: هم اینک تنها هفت ماه از زمان اجرایی شدن برجام گذشته و نباید انتطار داشت آثار سوء تحریم های چندین ساله به این زودی رفع شود بلکه این امر مستلزم زمان بیشتری است.
وی با اشاره به اینکه 96 درصد صنایع کشور کوچک و متوسط بوده و هریک برای 50 تا 100 نفر اشتغال ایجاد کرده است ادامه داد: سهم صنایع کوچک و متوسط در سایر کشورهای دنیا از جمله کشور های پیشرفته 90 تا 99 درصد است.
وی افزود: چهار مشکل اصلی و مشترک واحدهای تولیدی کوچک در تمام دنیا عبارتند از نقدینگی، امنیت سیاسی و اقتصادی، قوانین مالیاتی و بازار فروش.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران به ارزیابی صنعتگران قبل از ورود به هر صنعتی از لحاظ موقعیت بازار و دسترسی به مواد اولیه تاکید کرد.
یزدانی با اشاره به صندوق حمایتی این سازمان از صنایع تصریح کرد: ضمانت این صندوق حتی از ضمانتنامه های نوع یک نیز معتبرتر است و بر اساس تصمیم گیری های جدید بانک ها موظف به قبول این ضمانتنامه ها برای پرداخت تسهیلات به صنایع هستند.
وی خاطرنشان کرد: هم اینک هزار و 500 واحد صنعتی در کشور تحت تملک بانک ها در آمده اند و استفاده مطلوبی از آنها نمی شود و وزارت صنعت، معدن و تجارت در این راستا با در نظر گرفتن مولفه های اقتصاد مقاومتی تمام سعی خود را برای فعال کردن یا تغییر کاربری واحد های صنعتی راکد به منظور جلوگیری از تملک بانک ها انجام خواهد داد.
وی بیان کرد: براساس آخرین آمار هم اینک 6 هزار و 681 واحد راکد در شهرک و نواحی صنعتی کشور وجود دارد که با تزریق نقدینگی نیز راه اندازی نمی شوند.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران اظهار داشت: هزار و 710 واحد از این تعداد غیرقابل راه اندازی بوده و مالکان 446 واحد نیز نسبت به راه اندازی مجدد آنها هیچ تمایلی ندارند و از هزار و 61 واحد نیز هیچ آدرسی وجود ندارد.
یزدانی ادامه داد: دولت یازدهم 80 درصد پهنه های معدنی کشور را به منظور بهره برداری بخش خصوصی آزاد کرده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان نیز در این جلسه اظهار داشت: این استان واحد های صنعتی کوچک بسیاری دارد که در چند سال گذشته به دلیل فراز و نشیب های مختلف از گردونه تولید خارج شده اند.
نادر میرشکار تصریح کرد: البته واحد های بزرگ مصمم به تولید بوده و توان خود را در جهت حفظ و صادرات نیز نگه داشته اند.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به تصمیم های اتخاذ شده در دولت یازدهم، تاکید بر اقتصاد مقاومتی و برنامه های صنعت، معدن و تجارت حل مشکلات این واحد ها در دستور کار قرار گرفته است.
وی بیان کرد: تا کنون 335 واحد صنعتی این استان در سامانه معرفی به بانک و دریافت تسهیلات ثبت نام کرده اند که از این میزان 202 واحد برای بررسی در کارگروه استانی تائید و 150 واحد نیز به بانک ها معرفی شده اند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان ادامه داد: همچنین از این تعداد 63 واحد در مرحله اخذ قرارداد بوده و تسهیلات مورد نیاز نیز تا کنون به 38 واحد پرداخت شده است.
میرشکار افزود: در پنج ماه نخست سالجاری 33 پرونده بهره برداری در سیستان و بلوچستان صادر شده است که نشاندهنده میل مردم به فعالیت در حوزه های صنعتی است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران صبح روزسه شنبه پس از ورود به زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان از سه شهرک صنعتی کارگاهی، کامبوزیار و زاهدان بازدید و از نزدیک با مدیران واحدها گفت و گو کرد، علی یزدانی با حضور در جلسه بررسی وضعیت واحدهای صنعتی، معدنی، شهرک ها و نواحی صنعتی این استان در عصر این روز به سفر خود پایان داد.
شبد **7311 **6081 **1528 ** 1095
کد N1405478

وبگردی