آفتاب
کارگردان نمایش «انسانم آرزوست»:

نمایش آیینی سنتی بخشی از هویت ایرانیان است

نمایش آیینی سنتی بخشی از هویت ایرانیان است

تهران - ایرنا - نویسنده و کارگردان نمایش «انسانم آرزوست»، نمایش های آیینی سنتی را بخشی از هویت و اصالت ایرانیان دانست و گفت، این گونه نمایشی برای بقا و ماندگاری باید آموزش داده شود.

داود فتحعلی بیگی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با انتقاد از بی توجهی به گونه نمایش آیینی سنتی افزود: امروز در هیچ دانشکده ای رشته ای دایر نشده تا نمایش آیینی سنتی در آن تدریس شود.
وی ادامه داد: همچنین مکان ویژه ای برای اجرای چنین نمایش هایی در نظر گرفته نشده تا مردم همواره در آنجا به تماشای آنها بپردازند و افراد علاقه مند هم برای آموزش این نمایش به این مراکز مراجعه کنند.
نویسنده و کارگردان نمایش «عروسی دختر شاه پریان با حاکم ملایر» پیشنهاد داد، در دانشکده های هنر و سایر بخش های نمایشی، رشته ای برای آموزش نمایش های آیینی سنتی و نیز هنرستان هایی برای آموزش این گونه نمایشی دایر شود.
فتحعلی بیگی توجه به این گونه نمایشی را عاملی برای حفظ آیین ها و سنت ها در جامعه عنوان کرد و گفت: در قدیم نمایش های آیینی سنتی در عروسی ها و آیین های مختلف و مدتی بعد در تماشاخانه هایی مانند لاله زار اجرا می شد، اما به مرور پرداختن به نمایش مورد غفلت قرار گرفت و امروز می بینیم افراد اندکی از نسل قدیم به این هنر می پردازند و اگر آنان نیز از دنیا بروند دیگر کسی نخواهد بود که راه هنرمندان نمایش های آیینی سنتی را ادامه دهد.
وی افزود: متولیان فرهنگی باید این خطر را احساس و اقدامی کنند تا در کنار تئاتر های وارداتی به تئاترهای وطنی نیز توجه شود.
نویسنده و کارگردان «زلیخانامه»، ویژگی ها مهم نمایش های آیینی سنتی را ایجاد ارتباط ساده و قابل فهم با مخاطبان دانست و گفت: می توان هر پیامی را در قالب این گونه نمایشی به مردم عرضه کرد.
نمایش آیینی سنتی «انسانم آرزوست» کاری از بنگاه شادمانی تماشا و به نویسندگی و کارگردانی داود فتحعلی بیگی از دهم مرداد ماه در تماشاخانه سنگلج به صحنه رفت و علی نصیریان بازیگر پیشکسوت عرصه هنرهای نمایشی زنگ افتتاح آن را به صدا در آورد.
در خلاصه نمایش «انسانم آرزوست» آمده است: «مهرک» که پول از ارباب خود دریافت کرده تا آن را در جشن میلاد یکی از ائمه(ع) خرج کند در میانه راه هر بار اتفاقی باعث می شود بخشی از پول را برای کمک به نیازمندان هزینه کند و در روز جشن دستش خالی است.
در خلاصه نمایش «انسانم آرزوست» آمده است: «مهرک» که پول از ارباب خود دریافت کرده تا آن را در جشن میلاد یکی از ائمه خرج کند در میانه راه هر بار اتفاقی باعث می شود بخشی از پول را برای کمک به نیازمندان هزینه کند و در روز جشن دستش خالی است.
داود داداشی، غلام بابوته، صادق توکلی، شاهین اعلائی نژاد، زری اماد، شهرام مسعودی، شهره اشتری، محسن پوشایی، منیژه داوری، شیرین کاشفی، مهدی صفاری نژاد، ساسان مهرپویان، امیرحسین انصافی، امیرمحمد انصافی، بابک مولانا، محسن میرهاشمی، حمیدرضا جهانگیری، سام راد، امید مصباحی، سعید وفایی، نسیم توکلی و مینا دستگرده در «انسانم آرزوست» ایفای نقش می کنند.
این نمایش هر روز ساعت 19 و 30 دقیقه در تماشاخانه سنگلج به صحنه می رود.
داود فتحعلی بیگی با نزدیک به نیم قرن سابقه و فعالیت پژوهشی نمایش های آیینی سنتی از استاتید مجرب این گونه نمایشی است.
وی پیشتر نمایش های آیینی سنتی «رام کردن زن سرکش»، «راز عروسک»، «دار و دلدار»، «این غرفه از بهشت» و «غروب مضحک صمصام میرزا» را به صحنه برده است.
فراهنگ ** 1568 ** 1071
کد N1404096

وبگردی